قدس آنلاین: به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مرور مهمترین اقدامات انجام شده در این معاونت پرداخت و با اشاره به طرح خشونتزدایی از مدارس ابتدایی گفت: وزیر یک بسته همه جانبه تحولی از هر معاونت خواسته است و مقرر شد ما این طرح را نیز در قالب بسته تحولی که حرکت از حافظه محوری به مهارت محوری و تربیت تمام ساحتی است را ارائه کنیم. فراهم کردن محیط امن برای دانشآموزان با این بسته و خشونت زدایی دنبال میشود.
وی افزود: ارتقای مدیریت آموزشگاهی، روشهای نوین تربیتی، تقویت فعالیتهای علمی و پژوهشی و صلاحیتهای حرفهای و علمی معلمان، توسعه عدالت آموزشی و افزایش نرخ پوشش تحصیلی از دیگر اقدامات است.
ابلاغ تخصیص سهمیه بنزین به راهبران
وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد راهبران آموزشی که به عنوان سفیران کیفیت کار می کنند نیز انجام شده است گفت: ۲۸۷۸ راهبر آموزشی در سال جاری داریم و تصویب پست راهبران آموزشی در اداره امور استخدامی بود و سهمیه بنزین را برای سرکشی راهبران به مدارس گرفتیم که دو روز گذشته با پیگیری وزیر انجام و ابلاغ شد.
حکیم زاده به ارتقای صلاحیتهای حرفه ای معلمان اشاره کرد و گفت: نرخ پوشش را به ۳۲ درصد رساندهایم.
وی به طرح بازی و یادگیری اشاره کرد و گفت: راه اندازی اتاقها یک کار نمادین برای جلب توجه والدین و جامعه نسبت به نقش بازی در یادگیری مورد توجه ماست اما نکته اساسی این است که به سمتی برویم که معلمان آموزش دیده در هر فضایی از بازی برای یادگیری استفاده کنند.
تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای دوره پیش دبستانی در برنامه ششم توسعه و سندتحول بنیادین هدف گذاری داشتهایم گفت: تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه از برنامههای اصلی است و دو بخشنامه مهم را برای ساماندهی فضاهای دولتی برای پیش دبستانی به استانها ابلاغ کنیم. امیدواریم تخصیص اعتبارات نیز انجام و دغدغههای ما را مرتفع کند. نرخ پیش دبستانی در مناطق روستایی به ۵۶ درصد رسیده است.
آماری از ثبت نامهای دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش آمار ثبت نام در دوره ابتدایی را اعلام کرد و گفت: امسال هشت میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۳۵ دانش آموز را در دوره ابتدایی ثبت نام کردیم که افزایش ۲.۵۷درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
وی افزود: امسال ۳۴۵ هزار دانش آموز اتباع داریم که ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است.
کاهش حدود ۴ درصدی معلمان مدارس ابتدایی نسبت به سال گذشته
حکیم زاده با اشاره اینکه ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم ابتدایی داریم گفت: این رقم ۳.۸۴ درصد کاهش را نسبت به سال قبل نشان می دهد.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۸ توانستهایم ۳۶ هزار و ۴۴۴ کودک بازمانده از تحصیل را جذب کنیم که در مقایسه با سال قبل افزایش ۱.۰۷ درصدی را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه اکنون تعداد کل نوآموزان ما یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۱ نفر است گفت: تعداد کلاسهای پیش دبستانی ۷۰ هزار و ۹۶۴ مورد است.
حکیم زاده همچنین با اشاره به دانش آموزان عشایری گفت: ۱۸۵ هزار دانش آموز عشایری داریم که در ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس و ۶۱۰۰ مدرسه تحصیل می کنند. ۴۱۶۷ هنرآموز عشایری داریم و ۹۰۷ نفر در مراکز آموزش عالی پذیرفته شدهاند. ۷۲ درصد معلمان عشایر مدرک تحصیلی کارشناسی دارند و شمار مدارس چادری را کاهش دادهایم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای اساسنامه مدارس عشایری گام رو به جلویی صورت گرفته و رایزنی برای ردیف مستقل اعتباری صورت گرفت گفت: اکنون این مورد در کمیسیون تلفیق قرار دارد و امیدواریم به تصویب نهایی برسد که بودجه لازم برای اجرای این قانون را داشته باشیم.
دانشآموزان مهاجر، مشکل جدید آموزش و پرورش
وی درباره مشکلات، موانع و علل بازماندگی از تحصیل گفت: با این مورد که کودکان بازمانده در حاشیه شهرها هستند موافق ام ولی برنامه انسداد مبادی تحصیلی فقط مختص روستاها نیست. یکی از مشکلات مهاجرت است و به ویژه در سالهای قبل به علت خشکسالی جابجایی بزرگ جمعیت داشتهایم و اینها از سوی وزارت کشور ساماندهی نمیشوند و آنها باید موظف باشند برای دریافت خدمات حضورشان را رسما اعلام کنند. در شهرستانها افزایش ۷۰ هزار نفری جمعیت دانش آموزی داشتهایم که ناشی از مهاجرت از دیگر شهرها بوده است.
وی درباره اعلام آمارهای متناقض درباره بازماندگی از تحصیل گفت: آمارها را نمی گویند از چه منبعی دریافت میکنند، ولی ما با هماهنگی ثبت احوال آمارهای موالید را با ثبت نام شدگان تطبیق و آمار بازماندگان را استخراج می کنیم.
حکیم زاده با بیان اینکه یک کار پژوهشی انجام دادهایم و طبق اطلاعات میدانی مشخص شده فوت، جابجایی و معلولیتهای شدید علت بازماندگی است اظهار کرد: تنها سه درصد به علت عدم دسترسی به معلم و مدرسه از تحصیل بازمانده بودند و عوامل بازماندگی از تحصیل بیشتر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و کامل در اختیار ما نیست. تقسیم وظایف بین دستگاهها انجام شده و در جلسه اخیر وزیر رفاه و آموزش و پرورش مقرر شد این تفاهم نامه بزودی ابلاغ شود.
وی درباره صدور مجوز مراکز پیش دبستانی از آموزش و پرورش گفت: همه باید از آموزش و پرورش مجوز اخذ کنند. تحت پوشش قرار گرفتن مهم است و از همکاری دستگاهها از جمله بهزیستی استقبال میکنیم و دنبال تصدی گری نیستیم اما جلسات مشترکی برای ساماندهی و همسویی تربیتی داشتهایم و روی تفاهم نامهای کار کردهایم که عملیاتی خواهد شد و به این نتیجه رسیدیم که محتوا را نظارت کرده و مدیریت یکپارچه داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال کار روی سندی برای تربیت و تعالی در دوره کودکی با چهار دستگاه ذیربط هستیم گفت: دوره اصلی شکل گیری شخصیت کودکان در سالهای اولیه زندگی شکل می گیرد.
دریافت هرگونه هزینه بابت عیدی و چاپ پیک نوروزی غیرقانونی است
وی اعلام کرد که امسال پیک نوروزی نداریم و اگر هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و غیره چاپ و هزینه از خانواده اخذ شود غیرقانونی است. همان طرح داستان و کتابخوانی و... دنبال میشود. ممنوعیت ورود کتب کمک درسی نیز همچنان برقرار است.
وی ادامه داد: همچنان آزمونهایی چون چرتکه و کانگورو نیز ممنوع است.
حکیم زاده در پاسخ به پرسشی درباره رشد آمار ثبت نام دوره ابتدایی و کاهش آمار معلمان این مقطع که به معنای تراکم بیشتر کلاسهاست اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی ما کاهش تراکم کلاسهای درس است. هفته گذشته با رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور جلسهای داشتیم و آنجا هم نسبت به وضعیت نیروی انسانی در مقطع ابتدایی شاخصهای خود را اعلام کردیم.
وی ادامه داد: این سازمان بر مبنای مقایسه میانگین کل دانش آموز و معلم، تخصیص نیروی انسانی میدهد در حالی که در شورای عالی آموزش و پرورش هم مصوب شده و این میانگین اشتباه است، باید نسبت کلاس درس به معلم در نظر گرفته شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ستاد منابع نیروی انسانی با حکم وزیر در آموزش و پرورش تشکیل شده است و در جلسه نیز همین محاسبه نسبت کلاس به معلم در نظر گرفته شده است گفت: امیدواریم توافق سازمان امور اداری و استخدامی کشور را نیز دریافت کنیم زیرا وقتی تعداد دانش آموز در کلاس زیاد باشد که عموماً در مدارس مناطق محروم و دولتی ما اینگونه است، عنصر یادگیری که وابسته به زمان برای دانش آموز است پایین میآید و اصل عدالت آموزشی زیر سوال میرود.
پیگیری مشکلات رتبهبندی معلمان ابتدایی
حکیم زاده همچنین درباره برخی مشکلات رتبه بندی برای ملعمان دوره ابتدایی گفت: پیگیریهایی کردیم تا امتیازاتی را برای معلمان در نظر بگیرند و کارگروهی برای اجرای طرح رتبه بندی در وزارتخانه داریم که معاونت ابتدایی هم در آن عضو است و شرایط معلمان را پیگیری میکنیم.
وی درباره تکالیف مهارت محور نیز گفت: تکالیف مهارت محور به این دلیل ارائه شد که کودکان ارتباط بهتری با خانوادهها داشته باشند، البته خانواده شرکای ما در تعلیم و تربیت هستند.
انتهای پیام/
نظر شما