قدس آنلاین؛ سید پرویز فتاح، از ورود تجهیزات و ماشینآلات پیمانکاران به منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال برای تکمیل این منطقه آزادراه خبر داد.
در ادامه گفتوگوی فارس با رئیس بنیاد مستضعفان را میخوانید.
* تکمیل یک لاین منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال تا سال ۱۴۰۰
فارس: منطقه ۲ آزادراه در چه مرحلهای از پیشرفت فیزیکی قرار دارد؟ آیا طبق گفته رئیس جمهور سال ۱۴۰۰ تحویل میشود؟
فتاح: این تاریخ برای منطقه ۲ آزادراه مشروط است و ما هم با سال ۱۴۰۰ موافق هستیم، پس از تکمیل منطقه یک به طول ۳۲ کیلومتر، منطقه ۲ با طول ۲۲ کیلومتر است که امروز ۳۱ درصد رشد فیزیکی دارد، حال و پس از تکمیل منطقه یک میتوانیم در منطقه ۲ آزادراه متمرکز شویم، اما ساخت آن هم به هر حال پول میخواهد.
من خودم مردادماه امسال وقتی بازدید از آزادراه داشتم، متوجه شدم از نظر زمانی و بودجهای تکمیل پروژه تا سال ۱۴۰۰ بسیار مشکل است، پیشنهاد دادم نصف منطقه دو را بسازیم، یعنی به جای ساخت ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت، فقط یک مسیر ۲ خطه رفت به همراه تونل شرقی البرز را بسازیم، از آن طرف هم جاده فعلی چالوس را از پل زنگوله به سمت کرج، یکطرفه کنند؛ این طرح پذیرفته شد، در واقع دو خط رفت را در منطقه ۲ آزادراه میسازیم و دو خط برگشت هم جاده موجود کندوان از پل زنگوله به سمت کرج خواهد بود، این کار هزینه ما را نصف میکند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی این پیشنهاد ما را پذیرفتند و مقرر شد دو امضایی به رئیس جمهور پیشنهاد شود، من و وزیر راه و شهرسازی نامه دو امضایی به رئیس جمهور نوشتیم و وی هم پذیرفت و به رئیس سازمان برنامه و بودجه در اینباره دستور داد، آقای نوبخت با ما جلسه گذاشت و مقرر شد در خط رفت، مسیر را دو بانده به همراه تونل شرقی البرز بسازیم و بدین ترتیب این مسیر در سال ۱۴۰۰ در مدت ریاست جمهوری آقای روحانی تکمیل خواهد شد.
* تکمیل یک خط منطقه دو ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
فارس: اجرای کل منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال چقدر هزینه دارد؟مشارکت کماکان ۵۰-۵۰ (دولت و بنیاد) خواهد بود؟
فتاح: این پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، نصف آن یعنی یکهزار میلیارد تومان را دولت باید در ۱۵ ماه آینده به ما بدهد، ما هم یکهزار میلیارد تومان سهم خود را ۱۰۰ درصد تأمین میکنیم.
دولت در حال تأمین رقم یکهزار میلیارد تومان است و ما هم تأکید کردهایم، اگر دولت هزار میلیارد تومان خود را به موقع پرداخت نکند، کار به سرعت پیش نمیرود.
با انجام این تعهدات ۵۰ درصد منطقه دو آزادراه تهران-شمال در دولت دوازدهم به پایان میرسد، اگر نیمی از منطقه دو آزادراه را بسازیم مسأله تقریباً حل شده است، آن وقت میتوان بعد از سال ۱۴۰۰ نیمه بعدی مسیر را ساخت.
امیدواریم با تعامل و توافق که بین ما و دولت انجام شد، به زودی در منطقه دو آزادراه متمرکز شویم، اگر همکاری دولت باشد، معطلی زمان در منطقه دو نخواهیم داشت.
* بنیاد در منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال ورود نمیکند
فارس: پس از تکمیل منطقه دو به سراغ منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال میروید؟ بنیاد در منطقه ۳ هم سرمایهگذاری میکند؟ مشارکت در منطقه ۳ به شکل۵۰-۵۰ با دولت دارید؟
فتاح: صراحتاً اعلام میکنم بنیاد در منطقه ۳ آزادراه تهران-شمال ورود نمیکند، این مسیر ۴۷ کیلومتر است، بسیار صعبالعبور، سخت و پرهزینه است و ما اصلاً در بنیاد نمیخواهیم در این منطقه ورود کنیم.
هر پیمانکار داخلی و خارجی، سرمایهگذار یا دولت هر که میتواند در منطقه ۳ ورود کند و پروژه را اجرا کند، اگر ما اصرار به تکمیل منطقه ۲ آزادراه را هم داریم، چون به هر حال این منطقه بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروژه زخمی شده است و اصرار داریم کار نیمهتمام نماند.
به گزارش فارس، منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر روز ۶ اسفند ۱۳۹۸ با حضور رئیسجمهور افتتاح شد، این منطقه آزادراه با مشارکت مالی ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان و مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی ساخته شد.
منطقه یک از بزرگراه همت پس از تقاطع آزادگان در تهران شروع میشود و در شهرستانک به جاده کندوان وصل میشود، خودروها پس از خروج از منطقه یک فعلا وارد جاده موجود کرج-چالوس میشوند و پس از عبور از جاده موجود، در سه راهی مرزنآباد وارد منطقه ۴ آزادراه تهران-شمال میشوند.
این مسیر ۳۲ کیلومتری موجب کاهش ۶۵ کیلومتری فاصله تهران تا چالوس و شمال کشور و کاهش ۱.۵ ساعته زمان سفر بین تهران تا شمال میشود.
در صورت تکمیل یک خط منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال تا سال ۱۴۰۰، خودروهای مسیر تهران-شمال پس از خروج از منطقه یک وارد منطقه ۲ آزادراه میشوند همچنین جاده موجود هم یک طرفه میشود که خود درواقع ۲ لاین برگشت حساب میشود.
به گزارش فارس کاربران خبرگزاری فارس در بخش فارس من خواستار پیگیری آخرین وضعیت آزادراه تهران-شمال شدهاند.
انتهای پیام/
نظر شما