مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، فعالیت‌های کانون در سال ۹۸ را تشریح کرد.

نگاهی به فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۹۸

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم زره‌ساز در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون در سال ۹۸، اظهار کرد: اتفاق بسیار خوب و ارزنده‌ای در زیرمجموعه کنوانسیون حقوق کودک با عنوان «پیک امید» و با همکاری سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی رخ داد. در این برنامه که در مناطق کم‌بضاعت و کم‌برخوردار مشهد و برخی شهرهای دیگر استان اجرا شد، ما با هماهنگی وارد مدارس می‌شدیم و برنامه‌هایی را با موضوع کتاب برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کردیم.

وی ادامه داد: همچنین کارشناسان ما با حضور در محل مدارس، مباحث روان‌شناسی و بهداشتی را با محوریت موضوعات و معضلات آن منطقه برای والدین تبیین می‌کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، تصریح کرد: امسال ما تقریبا در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که در آن حدود ۳۴ مرکز  به طور ثابت فعال، ۸ مرکز سیار و ۳ مرکز پستی وجود دارد، فعالیت‌هایی را با محوریت کتاب برای کودکان و نوجوانان هم‌استانی‌مان داشتیم.

زره‌ساز خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت، توانستیم در بخش قصه‌گویی اتفاقات خوبی را به لحاظ حضور افراد در سنین مختلف و اقشار مختلف در سطح استان داشته باشیم. در زمینه قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای نیز موفق شدیم آثاری را به بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ارسال کنیم.

وی افزود: از بین ۶۴ مرکز که حول محور کتاب فعالیت می‌کنند، دو مرکز قوچان و کاشمر به عنوان مراکز برتر کشور برگزیده شدند. همچنین واحد سیار ما هم توانست حائز رتبه در بخش پیک امید بشود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی بیان کرد: در زمینه سرود و نمایش هم دو برنامه بسیار خوب برگزار کردیم که از سراسر استان در سنین مختلف توانستند اجراهای خوبی را به نمایش بگذارند. نمایش‌های عروسکی خوبی نیز در سطح استان صورت گرفت.

زره‌ساز عنوان کرد: در بخش تولید نمایش، امسال توانستیم نمایشی بر اساس هویت تاریخی خود و برگرفته از داستان‌های شاهنامه به نام «ماردوش» را تولید کنیم که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت و توانست در جشنواره بین‌المللی تئاتر همدان به عنوان اثر برگزیده انتخاب شود. در بخش ادبیات، شعر و داستان نیز سال خوبی داشتیم. در این بخش جلسات نقد و بررسی کتب شعر و داستان برگزار شد که کودکان خوش‌ذوق ما توانستند اتفاقات خوبی را در این بخش در سطح استان رقم بزنند.

وی تصریح کرد: نکته‌ مهمی که امسال وجود داشت و متاسفانه اندکی آزاردهنده بود،  کمبود کتاب بود. می‌توان گفت کودکان و نوجوان در کانون اکثر کتب موجود را مطالعه کردند و نیاز داشتیم برای این عزیزان کتاب تهیه کنیم. در مواردی نیز به علت عدم توانایی در تامین کتاب شرمنده آنها شدیم؛ امیدواریم با قول مساعد مسئولان این مشکل مرتفع شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که امسال با همکاری شهرداری و اداره کل آموزش و پرورش رخ داد، این بود که برای معلمان پایه‌های اول و چهارم کارگاه‌های آموزشی داستان‌های شاهنامه برگزار شد و این معلمان به عنوان سفیران شاهنامه در مدارس معرفی ‌شدند.

زره‌ساز گفت: در سال ۹۸ ما پایه و اصول کار را بر آن‌چه مورد علاقه قشر کودک و نوجوان یعنی کتاب بود، قرار دادیم. بر این اساس فعالیت‌هایی مانند کاردستی با موضوع کتاب یا بازی‌هایی با موضوع کتاب طراحی و برگزار شد.

وی به برگزاری مسابقه نقاشی بین‌المللی ۲۰۲۰ مشهد برای قشر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: برنامه‌ مفرح و آموزشی مهمی که قرار است در این برهه که اکثر مردم و جامعه درگیر موضوع کرونا هستند و کودکان و نوجوانان ما نیز در این فضا قرار گرفتند، برگزار شود، مسابقه‌ نقاشی بین‌المللی ۲۰۲۰ مشهد برای قشر کودک و نوجوان است که سایت مسابقه‌ آن نیز آماده شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با بیان این که شعار این مسابقه «دست‌های پاک نجات‌بخش زندگی» است، عنوان کرد: در واقع موضوعی که ما برای مسابقه در نظر گرفتیم مباحثی با محوریت بهداشت فردی و شست‌وشوی دست‌ها که شامل دست‌ها، وسایل، اسباب‌بازی‌ها، دوستان، خانواده، خانه، شهر و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، است. همچنین دست‌هایی که مراقب من هستند که شامل پدر و مادر، پزشکان و پرستاران و تمام افرادی که برای سلامت کودکان تلاش می‌کنند از محورهای مسابقه است.

زره‌ساز افزود: این برنامه ‌با همکاری مرکز کنترل عفونت بیماری واگیر دانشگاه ژنو طراحی شده است و جای دارد در این‌جا از دکتر اعلمی، دبیر علمی این جشنواره و مدیر مرکز کنترل بیماری‌های عفونی بیمارستان امام‌رضا(ع) و همچنین پروفسور پیتِت پزشک، جراح و اپیدمیولوژیست بیمارستان‌های ژنو و مدیر برنامه‌های کنترل بیماری‌های واگیر سازمان بهداشت جهانی(WHO) تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.