قدس آنلاین؛ وضعیت بازگشایی مدارس فعلا مشخص نیست، دانشآموزان اسفند را در خانه بودند البته دروس خود را از طریق آموزشهای تلویزیونی و تدریس معلمان در فضای مجازی دریافت میکردند.
آموزشهای مجازی و تلویزیونی که در شرایط اضطرار فعلی گریزی از آن نیست با مشکلاتی هم همراه است از جمله تدریس سریع دروس در آموزشهای تلویزیونی و ارتباط یکسویه و بدون تعامل با دانشآموز.
آموزشهای مجازی نیز با تلاش معلمان به روشهای مختلف در فضای مجازی در حال انجام است، برخی اقدام به تهیه فیلمهای کوتاه کرده و برخی دیگر نیز با صدای ضبط شده خود، دروس را ارائه میدهند.
هماکنون آموزش و پرورش در حال تجربه روش جدیدی از آموزش در بستر فضای مجازی است و قرار است شبکه اجتماعی دانشآموزان با عنوان شاد از روز شنبه ۱۶ فروردین ۹۹ کار خود را شروع کند تا دانشآموزان به جای حضور در کلاس درس حقیقی به کلاسهای درس مجازی با حضور معلم خود بروند.
کلاسهای درس مجازی مشابه کلاس درس حقیقی طراحی شده است با این تفاوت که دانشآموزان در خانه هستند و با ابزارهایی مانند موبایل، تبلت و لب تاپ به فضای مجازی وصل میشوند، معلم تدریس را به صورت آنلاین انجام میدهد، حضور و غیاب میکند و به سوالات دانشآموزان پاسخ میدهد و آزمون هم گرفته میشود.
در همین رابطه علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام خبر ابلاغ شیوه نامه " آموزش مجازی در شبکه اجتماعی دانش آموزان" به استانها در عصر روز یکشنبه دهم فروردین ۱۳۹۹ گفت: برخورداری از محیط سالم در فضای مجازی برای دانشآموزان یک هدف با اهمیت در آموزش وپرورش بود، که خوشبختانه در جریان تعطیلی مدارس و تهدید بوجود آمده در اثر شیوع بیماری و در پرتو سیاست آینده نگر و منطقی وزارت آموزش و پرورش و حمایت دولت به یک فرصت مناسب تبدیل شد.
وی گفت: معلمان در راستای عمل به تعهد حرفهای خویش اغلب بصورت خودجوش و پراکنده ، با هزینه خویش در امر آموزش دانشآموزان در فضای مجازی حضور پیدا کردهاند. اما به دلیل عدم انسجام، نمیتوان ادعا کرد آمار دقیقی از حجم و میزان خدمات آنها به دانش آموزان وجود دارد یا میتوان در جهت حمایت علمی و محتوایی از این اقدامات کمک قابل توجهی کرد.
وی افزود: این نگرانی نیز واقعیت دارد که با رفع تهدیدها، انگیزه ارائه آموزشهای مجازی، فروکش میکند و رو به افول میگذارد.
کمرئی گفت: از طرف دیگر در دنیای مجازی، تهدیدات مخرب شبکههای غیرایمن، همچنان چالشی قابل تامل در جریان تربیت نوجوانان به شمار میرود که در نبود رقبای جدی و جایگزین مناسب، همچنان بلامنازع به تهدیدات خود ادامه میدهند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تعطیلی طولانی مدت مدارس فرصتی شد تا آموزش و پرورش در بستری مساعد از تقاضای اجتماعی، بر نیاز واقعی نظام آموزشی تمرکز کند و با انگیزهای که در دولت و دستگاههای دولتی نظیر وزارت ارتباطات در حمایت از این اقدام وجود داشت حرکتی شتابان را برای راه اندازی شبکه اجتماعی مورد نظر آغاز کند.
ارتباط در آموزش تلویزیونی یک طرفه است
وی درباره ضرورت راه اندازی شبکه مجازی دانش آموزی با وجود تنوع آموزشهای تلویزیونی گفت: آموزشهای تلویزیونی علیرغم امکان پوشش بالا و فراگیری قابل قبول به دلیل ماهیت یک طرفه بودن ارتباط، به تعامل مورد انتظار در جریان یک یادگیری نسبتا فعال پاسخ در خوری نمیدهد و آموزش وپرورش نیز نمیتواند به یک سنجش مطمئن از ارتباط فراگیران با آموزش معلمان، دست پیدا کند به همین دلیل باید به دنبال شیوهای باشد که با اطمینان بالا بتواند شکل گرفتن ارتباط موثر معلمان و دانش آموزان در جریان یاددهی و یادگیری را با کیفیت تعاملی قابل قبول، توصیف و ارزشیابی کند.
آموزش مجازی اقتضائات خاص خود را دارد
کمرئی در تبیین موفقیت شبکه اجتماعی دانش آموزی شاد در آینده عنوان کرد: در مورد درجه توفیق ابزار و رسانه نباید پیشگویی اغراق آمیز داشت، شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» یک فرصت است همه چیز به خود ما باز میگردد آموزش مجازی اقتضائات خودش را دارد البته باید به آینده خوشبین بود و برای توفیق آن با برنامه حرکت کرد.
بعد از جبران عقب افتادگی تحصیلی کارکرد شبکه شاد تغییر خواهد کرد
وی گفت: بعد از پاسخگویی به نیاز فعلی جامعه برای آموزش دروس و جبران عقب افتادگیهای سال تحصیلی جاری، کارکردهای شبکه اجتماعی شاد تغییر خواهد کرد.
کمرئی ادامه داد: این شبکه در آینده، باید موقعیتهای جدیدی برای یادگیری داش آموزان فراهم آورد. جریان یاددهی و یادگیری را تقویت، نقش معلمان را در آموزش تسهیل کند و فرصتهای آنان را برای تعلیم وتربیت گسترش دهد، در آن صورت است که میتوان به توسعه آن در نظام آموزشی امیدوار بود.
معلمان در شبکه اجتماعی شاد از چه محتواهایی استفاده میکنند؟
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص محتواهای مورد نیاز برای آموزش در شبکه شاد نیز گفت: تدریس مواد درسی توسط معلم، محتوای اصلی آموزش مجازی را تشکیل میدهد، اما معلم در انتخاب محتوای آموزشی مناسب آزاد است و میتواند ضمن استفاده از برنامههای ضبط شده آموزشی تلویزیونی که حدود یک ماه است در تلوبیون بارگذاری میشود از محتواهای معرفی شده شبکه رشد وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به اشتراک گذاری محتواها با اعضای گروههای درسی، برنامههای تولیدی گروههای آموزشی و دبیرخانههای دروس و...استفاده کنند.
کمرئی اظهار کرد: نحوه اداره کلاس درس و ارائه آموزش موثر در فضای مجازی با کلاسهای حقیقی متفاوت است و ما در زمینه آموزشهای مجازی در ابتدای راه هستیم، باید کمک کنیم تا معلمان در این زمینه به دانش و تواناییهای بالاتری دست پیدا کنند و به تدریج حرفهایتر از روزهای آغازین عمل کنند.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به چشم انداز و دورنمایی که برای فعالیت شبکه اجتماعی دانش آموزان پیش بینی شده است، مدارس و معلمانی که سریعتر و هوشمندانهتر به این جریان آموزشی بپیوندند فرصتهای ارزشمندتری را در آینده در اختیار خواهند داشت.
انتهای پیام/
نظر شما