تحولات منطقه

سال ۹۸ برای تهران سالی پراز حادثه بود، از بوی نامطبوع عجیبی که ریشه آن همچنان مشخص نیست تا زمستان پر از روزهای آلوده و سرانجام ویروسی که زندگی همه شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.

وعده های بی سرانجام حمل و نقلی/راز بوی نامطبوع پایتخت
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه

قدس آنلاین: «سالی که نکوست از بهارش پیداست، ماستی که ترشه از تغارش پیداست» حکایت سال 98 تهران است. سالی که با بارش های سیل آسای فروردین ماه آغاز شد. اگر نوروز امسال ویروسی ناشناخته عامل وحشت شهروندان تهرانی شده، سال گذشته باران های تند و گاه و بی گاهی نوروز را کمی به کام تهرانی ها تلخ کرد. بارش های تندی که باعث شد مدیریت شهری در عرض ۲ دقیقه ۳۵۰ هزار پیامک هشدار در حوزه رود دره‌های دارآباد، دربند، درکه، فرحزاد، کن و وردآورد ارسال کند.

شهردار تهران در اولین جلسه بعد از تعطیلات نوروزی شورا در گزارشی با اشاره به بارندگی‌های ۱۲ فروردین در پایتخت گفت: سیل تا آستانه تهران نیز آمد و شرایط اضطراری ایجاد شد و رودخانه وردآباد در تقاطع جاده قدیم کرج، آب تا عرشه پل بالا آمد که ما در جریان این اتفاق به ۵۰۰ هزار نفر پیام زده و آماده باش بودیم و تلاش‌های به موقع از این اتفاق جلوگیری کرد.

رییس شورای شهر تهران هم هشدار داد که در حوزه زیرساختها در جنوب تهران آسیب‌های جدی در مقابل سیل وجود دارد و در صورت وقوع بارندگی‌های فراتر از میزان انتظار ممکن است به انتقال روان آب‌های شمال و مرکز تهران به مناطق فرو رفته در جنوب تهران و خسارات سنگین بیانجامد که در این مورد بایست موضوع از طریق همکاری نهادهای مسئول نظیر سازمان آب و فاضلاب، وزارت نیرو و شهرداری تهران مورد پیگیری ویژه قرار گیرد تا اقدامات حفاظتی از مناطق فرورفته تهران پیش بینی شود.

اما سخنان احمد مسجد جامعی درباره احتمال سیل تهران نشان داد چه خطری از بیخ گوش تهرانی ها عبور کرده است. او در گفتگو با مهر گفت: شبی که در ستاد بحران بودم تعداد نقاط آب گرفته شهر حدود ۵۰ نقطه بود. همان موقع گفته شد که ابری از سمت قزوین به تهران در حال حرکت است که اگر در تهران ببارد ظرفیت مقابله نداریم و بیشتر از این کاری نمی‌توانیم بکنیم. حالا خوشبختانه آن توده ابر به تهران نرسید. اگر تهران بخواهد برای مقابله با تغییرات اقلیمی مواجه بشود یکی از مهم‌ترین راه‌ها آموزش و مشارکت شهروندان در امور است.

ماجرای افتتاح بخش جنوبی خط ۶ مترو

در همین ایام بخش جنوبی خط ۶ مترو با حضور رییس جمهور نیز به بهره برداری رسید. افتتاحی که با حاشیه های زیادی همراه بود. کارشناسان معتقد بودند بخشی که قرار است مورد بهره برداری قرارگیرد از ایمنی لازم برخوردار نیست واز ۷ هواکش میان تونلی که در این مسیر ۹ کیلومتری وجود دارد فقط یک هواکش حدفاصل ایستگاه‌های میدان خراسان و خیابان منصور راه اندازی شده است.

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران آن زمان به خبرنگاران گفت: همان مشکلاتی که موجب توقف بهره برداری از خط ۷ مترو شد، در خط ۶ وجود دارد و نمی‌توانیم به این دلیل که اینها خودی هستند، سکوت کنیم. سرانجام شهرداری مسئولیت ایمنی این خط را پذیرفت وسناریوهای دیگری را برای حفظ ایمنی مسافران مطرح کرد.

حاشیه های چند نام

درروزهای ابتدایی سال گذشته عضای شورای شهر تهران نام برخی از معابر پایتخت را به نام بزرگان ادب و هنر تغییر نام دادند. بر اساس رأی اعضای شورا، خیابان سپند در محدوده اقدسیه به نام عزت الله انتظامی، فلامک جنوبی و شمالی در شهرک قدس به اسم استاد محمدرضا شجریان، در منطقه ۲ خیابان معارف در محدوده اوین به نام داود رشیدی، خیابان ۲۴ متری در سعادت آباد به نام محمدعلی کشاورز، خیابان کوکب در محدوده شهرآرا به نام غلامحسین امیرخانی و خیابان نیلوفر در محدوده اختیاریه به نام علی نصیریان نامگذاری شد.

همچنین خیابان ارغوان به نام هوشنگ ابتهاج، میدان بی نام به نام علی حاتمی، کوچه رهبری به نام سیمین دانشور، کوچه‌ای به نام علی معلم، معبری در منطقه ۳ محدوده شهید کلاهدوز به نام منوچهر آتشی، عمران صلاحی، محمد قهرمانی، بیژن ترقی، اسماعیل شاهرودی، پروین دولت آبادی، اخوان ثالث، سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، فریدون مشیری، محمدعلی سپانلو، سیدکریم امیری فیروزی کوهی، نامگذاری شد.

اما سرانجام نامگذاری برخی از این معابر مشخص نشد و مردم تابلویی با نام این هنرمندان در معابر ندیدند.

تکلیف درآمدهای پایدار مشخص نشد

تعلیق تکلیف ۳۳ ساله برای تجهیز شهرداری ها به منابع درآمدی پایدار همچنان ادامه دارد. لایحه «درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» که پیش‌نویس آن مرداد سال ۹۳ -بعد از ۳۳ سال تعلیق آشکار تکلیف قانونی دولت به اصلاح نظام درآمدی شهرداری‌ها- سرانجام توسط وزارت کشور تهیه شد، طی دو سال در کمیته‌های تخصصی فرعی زیرمجموعه هیات‌دولت مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و در سال ۹۵، محتوای چکش‌کاری‌شده لایحه، برای اعلام آخرین نظر (پیش از طرح در جلسه هیات دولت)، تحویل کمیسیون مسوول (کمیسیون امور کلان‌شهرها) شد. پس از گذشت سه سال، با اعمال اصلاحات اساسی در جزئیات درصحن علنی مجلس بررسی و به تصویب رسید.

اما باز هم این لایحه به سرانجام نرسید و در ایستگاه شورای نگهبان متوقف شد. مرتضی الویری رییس شورای عالی استان ها از ادامه بلاتکلیفی لایحه درآمدهای پایدار گلایه کرد و گفت: لایحه درآمدهای پایدار پس از ۳۶ سال و با ۲۱ ماده مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و متاسفانه کلیات این لایحه مستند بر اصل ۱۰۰ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شده است. به نظر می‌رسد شورای نگهبان به وظیفه صرفاً نظارتی شوراها اشاره کرده، این در حالی است که در لایحه پیشنهادی موضوع اصلی تامین درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده و اختیارات شوراها بخشی از آن است.

به اعتقاد الویری سیاست یک بام و دو هوا در اداره امور شهر چیزی جز توسعه نیافتگی و استمرار وضع نامناسب موجود را در پی نخواهد داشت. گفته می شود مجلس به سرعت ایرادهای گرفته شده از سوی شورای نگهابان را برطرف کرده است.

واگن هایی که به متروی تهران نرسید

سال ۹۸ سالی خوبی برای مترو نبود. یکی از بانک های خصوصی اعتبار به دست آمده از فروش اوراق مشارکت برای توسعه خط ۶ و ۷ را به مترو تزریف نکرد و وعده افتتاح ماهی یک ایستگاه نیز محقق نشد.

خبری هم واگن هایی که از ابتدای سال وعده آمدنش به مترو داده شده بود نشد. علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه درباره اتفاقاتی که در حوزه واگن سازی مترو رخ داده است به مهر گفت: در نخستین گام نیز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گردهم‌آوری جمع مؤثری از مجموعه‌های طراح و سازنده ناوگان و انعقاد قراردادهای مربوطه، برای اولین بار در کشور، با ساخت یک رام قطار ملی، به سوی بومی‌سازی دانش فنی طراحی و ساخت واگن در کشور حرکت کردیم. اکنون بالغ بر ۳۰ درصد طراحی انجام شده و پیش بینی می‌شود با اتمام این طرح سهم تولید داخل در ساخت ناوگان از ۲۷ درصد فعلی به ۸۵ درصد برسید.

مدیر عامل شرکت مترو همچنین به برگزاری جلسات مختلف با حضور معاون اول رئیس جمهور برای رفع چالش‌های مترو اشاره و گفت: مهمترین دستاورد این جلسات در سال ۹۸ تأمین اعتبار اسنادی ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران است که بعد از ۳ سال نهایتاً در سال ۹۸ منابع مورد نیاز تأمین واگن‌ها فراهم شد.

زمستان خاکستری پایتخت

نیمه دوم سال ۹۷ هیچ روزی به دلیل آلودگی هوا تعطیل نشد و تهران در نیمه دوم روز ناسالمی را تجربه نکرد. آن زمان مدیران شهری مدعی شدند بهبود کیفیت هوای تهران به دلیل اجرای طرح های جدید ترافیک از جمله طرح کاهش و ایجاد محدوده کنترل آلودگی است.

همان زمان کارشناسان حوزه محیط زیست شرایط جوی را عامل اصلی بهبود وضعیت هوا دانسته و عامل تاثیر گذار دیگر را سخت گیری هایی می دانستند که درحوزه معاینه فنی به ویژه کنترل معاینه فنی کامیون ها که معمولاً در شب در سطح شهر تردد می کردند.

اما در سال ۹۸ خبری از باران و بادهای سال ۹۷ نبود و تاثیر طرح های ترافیکی مشخص شده است.

نواب حسینی‌منش کارشناس محیط زیست در این رابطه مهر توضیح داد: یکی از عوامل اصلی کاهش آلودگی هوا و نبود روزهای ناسالم، شرایط جوی بود و در مرحله بعد، سوخت و طرح‌های مقابله با خودروهای دودزا، آنچه تغییر کرده، شرایط جوی است. همچنین در مرداد سال ۹۷ طرح‌های مقابله با خودروهای دودزا را آغاز شد اما این طرح در سال ۹۸ دیرهنگام و در آبان ماه آغاز شد.

حسینی‌منش، تعداد موتورسیکلت‌ها در سطح معابر را هم یکی دیگر از عوامل زمستان آلوده دانست و گفت: به گفته پلیس تعداد موتورسیکلت‌ها بر اثر طرح جدید ترافیک افزایش پیدا کرده بنابراین محدودیت‌های جدید، سبب تشویق مردم به استفاده از موتورسیکلت شده است و عامل آخر اینکه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، اسقاطی انجام نشده و خودروهای از رده خارج و فرسوده همچنان در سطح شهر تردد می‌کنند. حال با پوشاندن پلاک یا راه‌های دیگر.

برف غافلگیر کننده تهران

روزهای آلوده تنها چالش مدیران شهری در سال گذشته نبود. برف تهران که همزمان شده بود با روزهایی که مردم به دلیل گرانی ناگهانی بنزین شوکه و معترض بودند، تهران را یک روزی قفل کرد.

شهروندان قفل شدن معابر پایتخت و عدم حضور نیروهای شهرداری و امکانات برف‌روبی را به دیده‌ی خویشتن می‌دیدند و اصغر عطایی مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران گفت: نیروهای خدمات شهری در تمامی معابر برفی حضور دارند و با اطلاع پلیس یا شهروندان معبر برف گرفته را شن پاشی و محلول پاشی می کنند.

عطایی تاکید کرد: «از بارش برف غافلگیر نشدیم» و امروز ابتدای راه است و ما امیدواریم سال پربارشی را پیش‌رو داشته باشیم. ما جلسات مستمری با هواشناسی داریم و اطلاعات نقطه‌ای شهر را نیز به ما اعلام کرده بودند بنابراین غافلگیری وجود نداشت.

روایت پلیس اما متفاوت بود. سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: در خیلی از مسیرها به دلیل نشستن برف و عدم برف روبی و پاشیدن شن و نمک، خودروها امکان حرکت ندارند و حتی در برخی از معابر، رانندگان خودروهای خود را به همان صورت که در وسط راه هستند، رها کرده‌اند.

موضوع کوتاهی برخی محله ها دربرف تهران در جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد. اعضای شورا درخواست کردند این موضوع تا برکناری مدیران کم کار دنبال شود که نهایتاً یکی، دو شهردار ناحیه تغییردر منطقه یک تغییر کردند.

ناوگان فرسوده پایتخت وعده های تکراری دولتی ها

۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است. سال‌ها است که اتوبوسی از سوی دولت به شهرداری‌ها داده نشده و در این فاصله نیز قیمت اتوبوس افزایش قابل توجهی داشته است. در حال حاضر نه دخل ملی و نه خزانه محلی، قدرت تامین اعتبار لازم برای خرید اتوبوس‌های مورد نیاز شهرهای کشور را ندارند

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با حضور مدیران شهری و سازمان و وزارتخانه‌های مسئول در حوزه حمل و نقل تصمیم‌هایی برای نوسازی و تقویت ناوگان گرفتند. در این جلسات وی با اشاره به افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ، بر ضرورت تامین و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و کلانشهرهای کشور تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد همه دستگاه‌های ذی ربط برای اجرای مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس جدید برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران و ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیگر برای سایر کلانشهرها اقدامات لازم را انجام دهند.

اما وعده ۳ هزار اتوبوس، نصف شد. محسن هاشمی در خصوص بسته حمایتی دولت به حمل و نقل عمومی گفت: در جلسه با جهانگیری پیش‌بینی شد ۳۰۰۰ اتوبوس به تهران و ۳۰۰۰ اتوبوس به کلانشهرها داده شود اما به دلیل کمبود نقدینگی، این رقم به ۱۵۰۰ اتوبوس به تهران و ۱۵۰۰ اتوبوس به کلانشهرها کاهش پیدا کرد. در حوزه مترو نیز همچنان ۶۳۰ واگن پیگیری می‌شود.

اما همین وعده نصفه و نیمه هم به سرانجامی نرسید وبر تعداد اتوبوس های فرسوده هم افزوده شد.

راز بوی نامطبوع پایتخت

۱۲ دی ماه سال ۹۷ بویی نامطبوع بخش‌هایی از شهر تهران را فراگرفت. بویی که هنوز در خصوص منشا آن دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. زمستان سال ۹۷ در اولین گزارشی که توسط شهرداری در این زمینه تهیه شد، ۴ فرضیه برای بو در تهران عنوان شد که هر ۴ منشأ بعد از مدتی رد شد. فاضلاب، مواد شیمیایی، فاضلاب پلاسکو، عوامل زمین‌شناسی و حتی گاز آتشفشان دماوند مواردی بود که احتمال می‌دادند بوی بد تهران از آنها باشد.

از آن زمان شهروندان تهرانی بارها این بوی نامطبوع را در تهران احساس کردند. استاندار تهران پس از آنکه در ۱۲ آذر سال ۹۸ دوباره بوی نامطبوع در تهران به مشام شهروندان رسید گفت: این بو به جهت وزش باد مرتبط است و در جنوب تهران ۲۷ کانون انتشار بو وجود دارد. به شهروندان این اطمینان داده شد که بوی نامطبوع مشکلی برای سلامتی آنها ایجاد نمی‌کند. این بوی مرموز چند بار دیگر در برخی از مناطق شهر تهران توسط شهروندان احساس شد. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران به شوخی می‌گوید شاید گندی زده شده که بویش درآمده است!

در گزارشی که از سوی اداره کل محیط زیست و شهرداری تهران تهیه شده بود عامل مشترکی در خصوص منشأ بوی نامطبوع تهران در دو سال گذشته مطرح شده است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد به احتمال زیاد، علت این پدیده، ترکیبات حاوی گوگرد بوده است و به واسطه افزایش ناگهانی در غلظت SO۲ و تعداد ذرات معلق هوا شاید بتوان گفت انتشار (عمدی یا سهوی) ترکیبات حاوی گوگرد، در یک منطقه شهر تهران، علت اصلی آن باشد. و با توجه به اینکه در بررسی داده‌های کیفیت شهر تهران، بیشترین میزان افزایش در غلظت SO۲ در حوالی ایستگاه شادآباد و مناطق شهری ۱۶ و ۱۹ بوده است، لذا احتمالاً این مناطق یا نواحی بالادست آنها در جهت وزش باد، کانون این پدیده بوده است.

در این گزارش تاکید شده منبع انتشار آلاینده نمی‌تواند به تنهایی یک منبع کانونی باشد و قطعاً دلایل متعددی در انتشار این بود مؤثر است که در سطح شهر تهران نیز وجود دارد.

۵ سناریو درباره انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران مطرح شده است. نخست بر اساس گزارشات مردمی، موقعیت مکانی برخی از این گزارشات مردمی با انشعابات شبکه فاضلاب شهری، مجاورت و مطابقت دارد. همچنین صنایع مستقر در جنوب تهران نیز در انتشار آلاینده‌ها و بوی نامطبوع تهران تأثیرگذار هستند و استفاده از سوخت مازوت و گازوئیل گازهای دی اکسید گوگرد را در محیط انتشار می‌دهند.

با توجه به جنوبی بودن وزش باد در نخستین روز انتشار بوی نامطبوع در تهران، می‌تواند منابع شناسایی شده در این بخش از عوامل احتمالی بوی نامطبوع تهران باشد. همچنین در این گزارش ایجاد بوی نامطبوع به دلیل جابه‌جایی گسل‌ها مردود است. همچنین در سناریوی محل دفن زباله آرادکوه که یک منبع سطحی است، در صورتی که گازهای ترکیبات سولفور و یا H۲S موجب انتشار بو باشند، امکان انتشار بو وجود دارد.

چوب حراج به املاک شهر

امسال فروش برخی از املاک شهرتهران برای مدیران شهری حاشیه ساز شد. فروش این املاک برای تامین اعتبار پروژه های عمرانی چون بلدیه، مجتمع فرهنگی رازی و … عنوان شده است. در روزهای پایانی سال شهرداری تهران ۱۱ ملک خود را برای فروش به شورا معرفی کرد. مجتمع ایستگاه مولوی، فروشگاه شهروند بوستان، مجتمع بوستان، چاپخانه همشهری، واگذاری ماده ۱۰۱ پروژه شرکت گاز، ملک ولی عصر واقع در تونل رسالت، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه ۴ سابق، گلستان جنوبی تقاطع کوچه رز، روزنامه اطلاعات و پاسداران خیابان بهارستان املاکی بودند که در لیست فروش شهرداری قرار داشت و در نهایت با خروج ملک ولی عصر و روزنامه اطلاعات شورا با فروش ۹ فقره دیگر موافقت کرد.

در هنگام بررسی لایحه، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، با اشاره به اینکه علاوه بر چاپ روزنامه همشهری در این چاپخانه ۲۰ روزنامه دیگر نیز چاپ می‌شود، گفت: در حال حاضر داریم چوب حراج می‌گذاریم بر این ملک که وسعت کمی هم ندارد. ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر نیز معتقد بود: شهرداری آنقدر املاک دارد که حتی آمارش را نمی‌دانیم بنابراین باید آنها را بفروشیم. با این حال فروش چاپخانه همشهری رأی آورد تا مخالفت‌ها به فضای توئیتر نیز کشیده شود. اعضای مخالف شورا املاک شهرداری معتقد بودند نباید به اموال شهر چوب حراج زد.

پلاسکو همچنان بدون پروانه ساخت

یکی ازرویدادهای مهم امسال آغاز ساخت ساختمان پلاسکو بود. اما همچنان حرف و حدیث هایی در خصوص آن وجود دارد ویکی از آخرین تذکرات اعضای شورا در سال گذشته نداشتن پروانه ساخت این بنا بود.

قطار بدون توقف تغییرات مدیران

جا به جایی ها و تغییر مدیران در شهرداری امسال هم خبرساز بود. کمتر از دو سال به پایان عمر مدیریت شهری فعلی باقی مانده اما هنوز تغییر مدیران ادامه دارد. به اعتقاد بسیاری از اعضای شورا، این تغییرات در شهرداری امری طبیعی است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید شهرداری تهران ۸۰۰ مدیر دارد که این روند تغییرات به دلایل مختلف از جمله بازنشستگی غیرممکن است بنابراین شهرداری همیشه نیاز به تغییر دارد اما به نظر می‌رسد این تغییرات چندان هم عادی نباشد. وقتی با مرور حکم‌های انتصاب متوجه می‌شویم کل مدیران یک معاونت در کمتر از دو سال تغییر کرده‌اند و همچنان در این معاونت احکام جدیدی نیز صادر می‌شود یا مدیری که به طور ناگهانی عزل می‌شود، چند هفته بعد در حکم دیگری به دلیل تجارب و شایستگی‌هایی که دارد، به سِمَت جدید منصوب می‌شود.

یکی از اعضای شورای شهر تهران مدتی پیش در خصوص انتصاب افرادی که بازنشستگی‌شان نزدیک است به شهردار، تذکر داد و درخواست کرد که جوانان را در اولویت انتصاب‌ها قرار دهند.

در آخرین هم‌اندیشی غیر کرونایی شهردار تهران و اعضای شورا، موضوع انتصابات مطرح شده و شهردار در این جلسه از اعضا خواسته است که همراهی بیشتری با وی در انتخاب‌هایش داشته باشد.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران معتقد است: بدون تعارف نه در شهرداری و نه در انتصابات کشور، شایسته‌سالاری ملاک انتخاب نیست و گاهی برکناری‌ها نشان از ناتوانی مدیری ندارد و انتصاب مدیر دیگری نیز دلیل شایستگی او نیست. همانطور که در کشور دلایل عزل و نصب‌ها روشن نیست، در شهرداری‌ها نیز بر اساس سیستم قابل سنجشی مدیران انتخاب نمی‌شوند.

خلیل‌آبادی اضافه کرد: باید برای انتصابات مدیران، یک ضابطه دقیق تدوین شود. در حال حاضر کلیاتی وجود دارد که ممکن است از نگاه یک فرد، مدیری همه این شاخص‌ها را داشته باشد و از نگاه فرد دیگری، این‌گونه نباشد. باید معیارهای ما سنجش‌پذیر و ضابطه‌مند باشد تا هر فردی با این شاخص‌ها به ارزیابی مشخص و روشنی از عملکرد یک فرد برسد. متأسفانه انتصاب‌ها در حال حاضر «به میل مبارک» انجام می‌شود زیرا همانطور که گفتم ضابطه‌ای وجود ندارد؛ این آفت مدیریتی کل کشور است.

طرح جامع ریلی تهران تصویب شد

امسال نسخه بازنگری شده طرح جامع ریلی شهر تهران در تهران به تصویب رسید که بر اساس آن چهار خط متروی درون‌شهری شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱، همراه با توسعه و ارتقای خطوط حومه‌ای و ایجاد دو خط اکسپرس پیشنهاد شده است.

تحقیق و تفحص از بدهی‌ها و املاک شهرداری کلید خورد

امسال دو طرح تحقیق و تفحص در شورای شهر نیز کلید خورد. طرح تحقیق و تفحص شورای شهر از املاک و بدهی‌های شهرداری تهران در دهم دی ماه سال گذشته در صحن علنی شورا به تصویب رسید که شامل چند محور بود؛ محور اول، بررسی و مقایسه تطبیقی گزارش‌های مدیریت کنونی شهرداری و مدیریت سال‌های ۹۳ تا ۹۶ در موضوع بدهی‌های شهرداری، محور دوم؛ بررسی بدهی‌های شهرداری تهران و مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به اشخاص حقیقی و حقوقی، بانک‌های داخلی و خارجی، پیمانکاران، بیمه، مالیات، احکام قضایی، املاک واقع شده در طرح‌های عمرانی اجرا شده و نیمه‌تمام و سایر بدهی‌ها تا شهریور سال ۹۶.

طرح تحقیق و تفحص که به نحوه واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران در ۱۰ سال اخیر طرح دیگری بود که بر اساس آن تمام توافقات انجام‌شده درخصوص صدور پروانه‌های ساخت و پایان‌کارها و بدهی مودیانی که از طریق واگذاری ملک با آنها تهاتر شده است، حسابرسی می شود.

خداحافظی با بانی «تغییر طرح ترافیک»

سال گذشته پیروز حناچی با استعفای محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موافقت کرد. محسن پورسیدآقایی پیش از حضور در شهرداری تهران به‌عنوان مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت بود و در پی وقوع حادثه برخورد دو قطار در سمنان استعفا داد. او شاید تنها مدیر شهرداری تهران در دوره جدید بود که اصلاحاتی را که مدنظر داشت، اجرا کرد و آن اصلاح طرح ترافیک بود. پورسیدآقایی از ابتدای سال ۹۷ نسخه جدید طرح ترافیک را به اجرا گذاشت که طی آن نحوه محاسبه هزینه تردد در محدوده مرکزی شهر به کلی تغییر کرده و متناسب با زمان ورود و خروج در محدوده تعیین شد. نسخه مترقی این طرح نیز با حذف محدوده زوج و فرد و اضافه شدن آن به محدوده طرح ترافیک به‌عنوان حلقه دوم و البته با عوارض تردد معادل نصف ارقام تعیین شده برای محدوده طرح ترافیک، از ابتدای تابستان سال گذشته به اجرا درآمد.

نمره شهروندان تهرانی به شهرداری در مبارزه با فساد

مدیران فعلی شهر تهران از همان ابتدا مدعی مبارزه با فساد و شفافیت بودند. اما بر اساس نتایج یک نظر سنجی که توسط شهرداری تهران انجام شده است، نیمی از افراد معتقدند که شهرداری در مبارزه با فساد ناموفق بوده است. ۵۰ درصد چنین نظری دارند. در مقابل ۱۷ درصد می‌گویند شهرداری در مبارزه با فساد موفق بوده است. میانگین ارزیابی در تمام مناطق تهران حکایت از مخالفت با ایده مطرح شده (موفقیت بیش‌تر شهرداری تهران در مبارزه با فساد در مقایسه با دیگر سازمان‌ها) دارد. این مخالفت در مناطق پایینی بیش‌تر از مناطق بالایی شهر است. طبعاً این به معنای نگاه مثبت به سایر سازمان‌ها نیست چه بسا ممکن است درباره آنها هم همین نوع داوری کنند ولی به معنای نگاه منفی به این شاخص عملکردی شهرداری تهران است.

در این نظرسنجی از پاسخگویان خواسته شد که در ارزیابی کلی به کارنامه شهرداری از صفر تا بیست نمره دهند. در مجموع، نمره پاسخگویان به شهرداری تهران و منطقه هم نمره بالایی نیست. با این حال، از دید مردم شهرداری تهران حداقلِ نمره قبولی را گرفته است. معدل شهرداری تهران ۱۱.۰۶ است. نصف پاسخگویان به شهرداری نمره ۱۲ و بالاتر داده‌اند. ۲۵ درصد نمره ۱۰ و کمتر به شهرداری داده‌اند. از دید این گروه شهرداری کارنامه قبولی ندارد و مردود شده است. در حالی که ۲۵ درصد به شهرداری نمره ۱۵ و بالاتر داده‌اند. به نظر می‌رسد در مورد شهرداری نگرش قطبی در میان لایه‌هایی از مردم وجود دارد. گروهی از مردم شهرداری تهران را ناتوان ارزیابی کرده‌اند و گروهی هم آن را موفق دانسته‌اند.

پرونده رویدادهای سال ۹۸ با انتشار ویروس کرونا بسته شد. برای مقابله با این ویروس هر نهادی هر چه در توان داشت به کار گرفت. اما کمبود برخی از اقلام باعث مشکلاتی در شهر شد. ماسک به رانندگان اتوبوس بسیار دیر رسید و هنوز در خصوص ماسک رانندگان تاکسی تصمیم گیری نشده است. رضا کرمی رییس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران درباره اینکه چه تعداد از کارمندان شهرداری به کرونا مبتلا شده‌اند گفت: آمار دقیق نداریم اما مبتلایان در شهرداری در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر هستند. اغلب این افراد بیشتر با سطوح و شهروندان در ارتباط بوده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.