به گزارش قدس آنلاین، آیتالله محمدتقی مصباح یزدی با توجه به اهمیت درک امتحان الهی در بیماری و سختی گفت: مسلمانان قائل به یک آفریدگار برای همه هستی هستند که واجد همه کمالات و صفات خیر است و همه اجزاء عالم را با حکمت آفریده است.
وی افزود: از قدیمیترین مباحثی که در باب شناخت هستی مطرح بوده، موضوع شُرور است. در عالم، همواره انسان از یکسری موضوعات لذت میبرد و برایش شادیبخش است و یکسری امور موجب درد و سدّی در برابر تحقق خیرات میشود.
وی نحوه برخورد انسان با بلیات را در چارچوب دو منظر نظری و عملی تشریح کرد و گفت: در وحله اول عقل ما چه حکم میکند و به دنبال آن دستورات شرعی هم مطرح میشود.
این مجتهد و مفسر قرآن کریم به دیدگاه نظری اشاره و بیان کرد: از منظر نظری، نگاه مکتب مادیگرایی به موضوع شرور این است که نظام هستی از گذشته چنین بوده و تا زمانی که ادامه داشته باشد، به همین منوال خواهد ماند.
وی به ذکر دیگر باورها در این خصوص پرداخت و افزود: در دوران باستان، گروهی قائل به ثنویت بودند. به این معنا که این عالم دو مبدأ دارد؛ اعم از خیر و شر. یکی ذاتش اقتضای خیر میکند و مبدأ همه خیرات است و دیگری ذاتش اقتضای شر میکند و مبدأ همه شرور عالم است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: دستهای دیگر معتقد بودند که خداوند در کنار خلق همه کائنات، اهریمن را هم آفرید. خدا در این دیدگاه اعتقادی، خدای خیرات و اهورامزدا است و در میان همه مخلوقاتش، یکی شر از آب درآمد که او همان اهریمن است.
وی با تشریح منشأ شرور و بلاها از منظر ادیان توحیدی و به خصوص دین مبین اسلام گفت: ما قائل به یک آفریدگار برای همه هستی هستیم و او واجد همه کمالات و صفات خیر است و هیچ نقص و شری در وجود او نیست. همه هستی را هم با حکمت آفریده است.
آیتالله مصباح یزدی در ادامه با تبیین چرایی شرور، اظهار کرد: از دیدگاه عقلی، دلیل پیدایش شرور ضمن باور داشتن به حکیمانه بودن همه عالم این طور قابل توضیح است که شرور در این عالم نسبی است و شر مطلق وجود ندارد؛ شرور نسبت به برخی موجودات خوب و نسبت به برخی بد است اما چون خیر آنها به جنبههای بد غلبه دارد خلقتشان حکیمانه است. مثل آتش که هم میسوزاند و هم میتواند موجب گرمابخشی و طبخ غذا شود.
منبع: آستان نیوز
انتهای خبر/
نظر شما