تحولات منطقه

فقیهه سلطانی طراح و کارگردان در آستانه شروع دوباره اجرای نمایشش از آقازاده‌های تئاتر و سینما انتقاد کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم آقازاده فقط در سیاست وجود دارد ، اما این طور نیست. در سینما و تئاتر هم آقازاده فراوان داریم.

در سینما و تئاتر هم آقازاده فراوان داریم
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین این هنرمند بعد از ۱۰ سال پیگیری در سالن‌های مختلف ، موفق شد در تالار سایه تئاتر شهر نوبت اجرا بگیرد و از اواخر بهمن سال گذشته نمایش «یه گاز کوچولو» را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد که با ورود ویروس کرونا و تعطیلی تئاتر، از اجرای این اثر بازماند ولی او جزو اولین هنرمندانی است که بعد از بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر، تصمیم به ادامه اجرای نمایشش گرفت.
سلطانی در گفتگو با ایسنا از مافیای تئاتر سخن گفت و تاکید کرد این روزها کرونا، یکی از شناخته شده ترین خطراتی است که زندگی ما را تهدید می‌کند که اتفاقا در این چند ماه، راه مبارزه با آن را خوب یاد گرفته‌ایم. 

او تصمیم خود را برای ادامه اجرای نمایش تصمیمی جسورانه دانست و در پاسخ به این پرسش که چه عاملی سبب شد تا برای ادامه اجرا به این تصمیم قطعی برسد، توضیح داد: لازم بود کسی پیشقدم شود و این ترس و بدگمانی درباره اجرای تئاتر که در دل دیگران جای گرفته، بریزد. 

او ادامه داد: به هر حال زندگی باید ادامه پیدا کند. البته گروه‌های دیگر با دلایل قابل قبولی قصدی برای اجرا ندارند که مهم‌ترین آن مسایل اقتصادی است ولی ما گروه منسجم ، حرفه‌ای به معنای واقعی و عاشقی داریم که یک سال برای اجرای این نمایش کوشیده‌ایم و همه گروه مشتاق بودند که اجرای‌مان را از سر بگیریم. 

سلطانی با یادآوری پیگیری‌های بسیاری که برای گرفتن سالن اجرا انجام داده است، اضافه کرد: ما این اجرا را به سختی به دست آوردیم و نمی‌توانیم براحتی از دستش بدهیم. در این میان هستند گروه‌های دیگری که به آسانی می‌توانند نوبت اجرا بگیرند. متاسفانه مافیا در تئاتر به ما ضربه زد و برای به دست آوردن سالن اجرا خیلی سختی کشیدیم.


این بازیگر و کارگردان تئاتر مهم‌ترین دلیل خود را برای ادامه اجرای این نمایش انسجام و عشق گروه اجرایی آن دانست و افزود: همه اعضای گروه، تهیه‌کننده نمایش هستند،ما تهیه‌کننده‌ای نداریم و طبعا به گیشه هم چشم ندوخته‌ایم.

سلطانی درباره ریسک حضور تماشاگران در سالن تئاتر هم گفت: هر بار که پای‌مان را از منزل بیرون می‌گذاریم، ممکن است با هزاران اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رو به رو شویم که زندگی‌مان را تهدید می‌کند. اتفاقا در این وضعیت،کرونا شناخته‌شده‌ترین خطری است که می‌توانیم با آن مقابله کنیم چراکه در این چند ماه، راه مبارزه با آن را بلد شده‌ایم. 

او ادامه داد: در فضاهای فرهنگی، انتقال این ویروس خیلی هم کمتر می‌شود چون نه امکان خوراکی خوردن هست و نه صحبت کردن. ولی با همه اینها اعتمادسازی برای حضور تماشاگران در تئاتر کار بسیار سختی است و به مردم کاملاً حق می‌دهم و اصلاً توقع ندارم کسی جانش را دستش را بگیرد و به تئاتر بیاید ولی اگر تماشاگری هست که می‌تواند فقط به مدت ۷۵ دقیقه ماسک را روی صورتش تحمل کند، او را دعوت می‌کنیم که نمایش ما را ببیند.

سلطانی با اشاره به شروع فعالیت مکان‌های ورزشی و استخرها افزود: این مکان‌ها خیلی خطرناک هستند و نمی‌دانم مردم چگونه اعتماد می‌کنند و به این مکان‌ها می‌روند درحالیکه تئاتر حتی از سینما هم کم‌خطرتر است چون کسی در زمان اجرای نمایش حتی مجاز به خوردن خوراکی هم نیست.

این هنرمند درباره پیش‌بینی‌اش از حضور تماشاگران نیز گفت: طبیعتا نمی‌توان پیش‌بینی کرد ولی خوشبختانه فروش روز اول‌مان بد نبوده است. البته که دغدغه گروه ما این نیست که پول هنگفتی دربیاوریم یا از در و دیوار سالن‌مان تماشاگر بریزد ولی توقع داریم بخش دولتی از ما حمایت کند تا بتوانیم کمی جوابگوی اعضای گروه باشیم.     

فقیهه سلطانی در ادامه از مافیای تئاتر هم سخن گفت و افزود: از بهار گذشته این نمایش را تمرین می‌کردیم و سالن هم گرفته بودیم. تهیه‌کننده‌ای داشتیم که عقب نشست چون مسئولان پیشین تئاتر شهرزاد رای او را زدند او را ترساندند و با وجود بازیگران ستاره و درخشان کار ما گفتند، نمایشی که سلبریتی پول‌ساز نداشته باشد، زمین می‌خورد. تهیه‌کننده درست در شب اجرای نمایش کنار کشید و ما و او هر دو لطمه خوردیم. البته بعدا مسئولان شهرزاد عوض شدند. 

او با اشاره به پیگیری‌هایش برای گرفتن نوبت اجرا در تماشاخانه ایرانشهر یادآوری کرد: در این سالن هم نوبت گرفتیم ولی بعدا سالن را به یکی از نورچشمی‌های خودشان دادند. متاسفانه برخی از اساتید ، سالن‌ها را ارث پدری خود می‌دانند و هر زمان که اراده کردند باید سالن مورد نظر خود از چنگ جوانترها بیرون آورده و تصاحب کنند. به هر روی، هزار و یک انگ زشت به کار ما زدند که سالن را ندهند.

سلطانی اضافه کرد: ۱۰ سال پشت در تماشاخانه ایرانشهر که نیمه دولتی هم هست، منتظر ماندم و صدایم در نیامد!  تا اینکه در تئاتر شهر موفق شدیم سالن بگیریم. به هر حال ما در این مجموعه بزرگ شده‌ایم و برایمان حرمتی قایل شدند و سالن دادند. ولی متاسفم که مافیای تئاتر روی همه سالن‌ها چنگ انداخته‌اند و هیچکس جوابگو نیست ! 

او با انتقاد از یکسری مناسبات غیر حرفه‌ای در تئاتر و سینما افزود: در تئاتر و سینما هم آقازاده داریم. مگر آقا زاده‌ فقط دولتی است؟! همین که عده‌ای در سینما و تئاتر اجازه نمی‌دهند دیگران کار کنند یعنی که مناسبات آقازده‌ای وجود دارد. و جالب اینجاست که همین اشخاص در صفحات شخصی خود علیه آقازاده‌های دولتی می‌نویسند و یک نفر نیست به آنان بگوید شما خودتان هم از جنس همان آقازاده‌هایید ! 

فقیهه سلطانی در پایان درباره حضور کمرنگش در پروژه‌های تصویری هم توضیح داد: پیشنهادات زیادی برای سریال داشتم ولی چون «گندم» دخترم کوچک بود، ترجیح دادم به جای حضور در یک پروژه تصویری طولانی مدت، در کنار دخترم باشم اما الان که دیگر کمی بزرگ شده و از آب و گل درآمده، فراغت بیشتری برای کار دارم.

نمایش «یه گازکوچولو» به نویسندگی فرزانه سهیلی و کارگردانی فقیهه سلطانی از روز سه شنبه دهم تیرماه در تالار سایه تئاتر شهر میزبان مخاطبان است. این نمایش با بازی گیلدا حمیدی ، شهروز دل افکار، افشین غیاثی، مهسا مهجور ، نورا هاشمی از  تاریخ یاد شده راس ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان با رعایت موازین مربوط به ضدعفونی و فاصله گذاری بهداشتی اجرای خود را آغاز می‌کند.
انتهای پیام

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.