قدس آنلاین:فرارسیدن دهه کرامت - که آغازین روز آن با سالروز میلاد مسعود حضرت معصومه سلام الله علیها مصادف است- را به شما فرهیختگان ارجمند تبریک می گوییم.

چرا به حضرت معصومه (س) کریمه اهل‏بیت می گویند؟

تلاش داریم تا در این ایام پرخیر و برکت شما را به گزیده ای از فضایل ائمه طاهرین ،خاصه امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام و خواهر بزرگوارش حضرت معصومه سلام الله علیها میهمان کنیم.باشد که مقبول شما خواننده گرامی و مرضی حضرتش قرار گیرد.دیدگاهها و نقطه نظرات شما در پربارترشدن کار موثر واقع می شود

شفاعت معصومه (س)
امام صادق (علیه السلام) فرمود
همه شیعیان من با شفاعت او (فاطمه معصومه ع) وارد بهشت خواهند شد
بحار الانوار، ج 60، ص 228
چرا به حضرت معصومه (س) کریمه اهل‏بیت می گویند؟
حضرت معصومه در زبان علما و فقهاى شیعه به لقب «کریمه ‏اهل‏بیت‏» یاد مى‏شود. از میان بانوان اهل‏بیت این نام زیبا تنها به او اختصاص یافته است.
بر اساس رویاى صادقه نسب‏ شناس گرانقدر مرحوم آیة الله ‏سیدمحمود مرعشى نجفى(م 1338 ه .) این لقب از طرف امام ‏صادق علیه‌السلام بر حضرت معصومه اطلاق شده است. در این رویا امام ‏صادق علیه‌السلام به آیة الله نجفى که با دعا و راز و نیاز تلاش پى‏گیرى‏ را براى یافتن قبر مطهر حضرت زهرا علیهاالسلام آغاز کرده بود، خطاب ‏فرمود: «علیک بکریمه اهل‏بیت‏»؛ بر تو باد به کریمه اهل‏بیت
ایثار و پاداش آن
مرحوم حاج میرزا خلیل تهرانی ، نیای خاندان معروف خلیلی نجف اشرف ، متولّد 1180 و متوفّای 1280 هـ . از پزشکان حاذق و از علمای عامل ، از شاگردان آیات عظام : میرزای قمی ، صاحب ریاض و کاشف الغطاء می باشد .در تهران متولّد شده ، در نجف وفات کرده ، در طب یونانی به مقامی بسیار والا دست یافته ، تا جایی که او را افلاطون زمان و جالینوس دوران لقب داده اند .
در قم ، تهران ، کاظمین و کربلا شخصیّتهای برجسته ای را معالجه نموده ، به صورت اعجاز آمیزی بهبودی یافته اند و لذا آوازه اش در همه جا طنین انداخته است.
او رمز این توفیق و آوازه اش را چنین بیان می کند :
من درعلم طب چندان درس نخواندم و استاد ندیدم ، همه این مهارت و بصیرت از برکتِ دادن یک نان بود و آن چنان بود که در جوانی به قصد زیارت حضرت معصومه _ سلام الله علیها _ به قم مشرّف شدم . در آن ایّام ، گرانی سختی بود ، که نان به زحمت به دست می آمد .
در آن زمان بین دولت ایران و روس درگیری بود ، اسیران فراوانی از زن و مرد، خرد و کلان آورده بودند ، و در شهرها پراکنده بودند .
من در یکی از حجرات مدرسه دارالشّفا که معمولاً غربا در آن منزل می کردند، منزل کرده بودم .روزی به بازار رفتم و رنج فراوان کشیدم تا نانی به دست آوردم و به سوی منزل حرکت کردم .
در بین راه با زنی از اسیران مسیحی مصادف شدم که طفلی در بغل گرفته بود و از گرسنگی رنگش زرد شده بود . چون چشمش به من افتاد گفت : شما مسلمانها رحم ندارید ، مردم را اسیر می کنید و گرسنه نگه می دارید . !!
بر او رقّت کردم ، آن نان را به او دادم و رفتم ، آن روز چیزی نخوردم ، آن شب نیز چیزی نداشتم که بخورم .
در حجره نشسته ، در کار خود متحیّر بودم ، که یک نفر وارد حجره شد و گفت : بانوی مرا دردی رسیده که بی طاقت شده ، اگر طبیبی سراغ دارید برای ما معرّفی کنید .
بر زبانم جاری شد که اگر فلان چیز را بخورد خوب است .
او رفت و آن دوا را مهیّا کرد و به او داد و فوراً بهبودی یافت . طولی نکشید که آن مرد آمد و یک مجمعه ( سینی ) آورد که غذاهای رنگارنگ و یک عدد اشرفی در آن بود و معذرت خواهی کرد و رفت . این داستان شایع شد و بیماران از همه جا به سوی من سرازیر شدند و هرکدام با یک نسخه خوب می شدند . همه این اسم و رسمی که پیدا کرده ام از ایثار آن قرص نان و توجّه حضرت معصومه علیها السلام است .
 

چندین حدیث گفته بوصف دیار قم
یارب بحق پرده نشین دیار قم***پاکیزه گوهر صدف اعتبار قم
روشن زنور او شده شبهای تار قم***مدفون شده با مر خدا در کنار قم
در دست اوست در همه باب اختیار قم
قم گشته از شرافت معصومه با صفا***چون روضه بهشت برین گشته پرضیا
شاهدان بدگهش همه آورده التجا***بیشک که میرود ببهشت از ره عطا
برنعش مجرمی که نشیند غبار قم
این گنبد رفیع که دایم منوّر است***این بارگاه دختر موسی بن جعفر است
خاک درش چو تربت پاکش معطر است***عمق یقین بدان که علی بن جعفر است
یارب بود بروز جزا حمله دار قم
خاک فرج که مدفن اولاد مرتضی است***اینجا حریم خواهر سلطان دین رضا است
خاک درش بچشم خلایق چو توتیاست***شاهیکه خشت گنبد با رفعتش طلا است
چندین حدیث گفته بوصف دیار قم
 

مسابقه
مشهورترین لقب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که تنها به ایشان داده شده چیست؟
1-فاطمه معصومه 2- بضعة الرسول 3-کریمه اهل بیت 4-سیدة نساء العالمین
لطفا  پس از گذاشتن * در ابتدای پیام گزینه صحیح را حداکثر تا ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 29 شهریور 1391 به شماره 30004567 ارسال فرمائید.

به سه نفر از افرادی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه هدایای ارزنده ای تقدیم خواهد شد

 

پخش زنده حرم حضرت معصومه (س)
بسیاری از امکان مذهبی و به ویژه حرم معصومین علیهم السلام و همچنین آستانه مقدسه حضرت معصومه علیها سلام امکان زیارت مجازی علاقهمندان را فراهم نموده اند شما نیز می توانید برای مشاهده حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به صورت زنده ، بر روی لینک زیر کیلک کنید

پخش زنده حرم حضرت معصومه سلام الله علیها 

نقشه حرم مطهر حضرت معصومه(س)


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدي IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    1 1
    السلام عليک ياکريمه اهلبيت عليه اسلام