استادان و روسای دانشگاه‌ها، مدیران آموزش عالی، دانشجویان و فعالان دانشجویی، مردم را به مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرا خواندند.

فراخوان جامعه دانشگاهی برای مشارکت مردمی در نوبت دوم انتخابات ریاست جمهوری

جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان، نخبگان و دانش‌آموختگان همیشه نسبت به رویدادها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه حساس و در بسیاری موارد نقش‌آفرین بوده‌اند. انتخابات نیز به عنوان موضوعی سیاسی و تعیین‌کننده سرنوشت و مسیر جامعه از این امر مستثنی نیست و دانشگاهیان به قدر توان خود همواره در فرآیند انتخابات فعال بوده و بر آن اثر داشته‌اند.

شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی بر اثر سانحه هوایی، باعث شد چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری یک سال زودتر از موعد برگزار شود.

بعد از انجام مراحل قانونی روز هشتم تیر، زمان برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شد، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از ۱۰ خرداد آغاز شد و ۱۴ خرداد پایان یافت. شورای نگهبان بعد از بررسی صلاحیت داوطلبان، مسعود پزشکیان، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی،‌ علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و محمدباقر قالیباف را به عنوان ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۰ خرداد اعلام کرد. روند تبلیغات آغاز شد و روز هشتم تیر انتخابات برگزار شد. پس از شمارش آرای اخذ شده، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور راه یافتند که بر اساس قانون امروز (جمعه، ۱۵ تیر) برگزار می‌شود.

با توجه به اهمیت مشارکت در انتخابات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هم در سخنرانی اخیر خود بر مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح تاکید کردند و آن را موجب سرافرازی جمهوری اسلامی و حمایت از نظام خواندند.

ایشان همچنین در دیداری دیگر، مشارکت در مرحله دوم انتخابات را بسیار مهم دانستند و تاکید کردند: هر قدر مشارکت بهتر، صریح‌تر و روشن‌تر باشد نظام برای تحقق اهداف خود در داخل و پیگیری اهداف در مجموعه امتداد راهبردی کشور، از توانایی بیشتری برخوردار خواهد شد که این مسئله فرصت بسیار بزرگی است. ایشان ابراز امیدواری کردند: خداوند توفیق بهترین انتخاب را به مردم عنایت فرماید تا فرد منتخب بتواند اهداف نظام و ملت را محقق سازد.

در این میان نقش دانشگاهیان در آگاهی‌بخشی به جامعه در انتخابات مهم تلقی شده؛ زیرا هر کنش انتخاباتی که در دانشگاه رخ می‌دهد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه اثر دارد.

وزارت علوم از نخستین روزهای آغاز فرایند انتخابات تصمیم‌های لازم را برای برگزاری بهتر و مشارکت دانشگاهیان و جامعه دانشگاهی در اتخاذ کرد. نخستین جلسه ستاد انتخابات این وزارتخانه روز ۱۱ خرداد برگزار و طی آن تصمیم گرفته شد جلسات هیات نظارت بر تشکل‌ها جهت تسریع در بررسی صدور مجوز برنامه‌های انتخاباتی روزانه در دانشگاه‌ها برگزار شود تا اعطای مجوز سریع‌تر انجام شود. همچنین در این نشست هماهنگی های اولیه همچنین بحث و بررسی پیرامون فعال سازی بدنه دانشگاهی در رابطه با موضوع انتخابات انجام گرفت. افزون بر این، وزیر علوم در حکمی خطاب به معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وی را به سمت رئیس ستاد انتخابات دانشگاهیان کشور منصوب کرد.

عبدالحسین کلانتری در نامه‌ای خطاب به نامزدهای انتخابات خواستار حضور آنها در دانشگاه‌ها برای تبیین برنامه‌ها و مواضعشان شد و روسای دانشگاه‌های مستقر در تهران نیز در نامه‌ای دیگر این دعوت را تکرار کردند.

مشارکت گسترده و انتخاب اصلح

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: جامعه دانشگاهی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و به طور کلی در ارتباط با مشارکت در انتخابات همیشه نقش فعالی داشته است.

«علیرضا رهایی» ادامه داد: در این مورد دو موضوع وجود دارد؛ اول روند افزایش گسترده مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و دوم انتخاب فرد اصلح.

وی تاکید کرد: دانشگاهیان در یک ماه گذشته، فعالیت‌های متنوعی برای تبیین بحث انتخابات انجام داده‌اند؛ جلسات متعددی در دانشگاه‌ها با حضور نامزدها یا متخصصان و نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار شده است. همچنین دانشگاه‌ها میزبان میزگردهایی برای تبیین بحث مشارکت در انتخابات بوده‌اند. همکاران دانشگاهی در اجتماعات مختلف سخنرانی‌هایی کرده‌اند که همه اینها پشتوانه‌ای برای دولت در آینده خواهد بود.

رهایی با اشاره به دیدارهای حضوری و مجازی دانشگاهیان و دانشجویان و کارکنان‌ آموزش عالی با مردم و جلسات با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این اقدامات را موجب افزایش مشارکت در انتخابات دانست.

حضور در انتخابات وظیفه شرعی همه ماست

رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز به اهمیت حضور در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: حضور پرشور و مشارکت حداکثری در انتخابات باعت کم شدن طمع دشمنان خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است. شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب فرد اصلح، بسیار مهم است و باید با هر تفکری در این انتخابات شرکت کنیم و برای هر یک از دو نامزد محترم که در انتخابات پیروز شود آرزوی توفیق داریم.

فرهاد دانشجو خاطرنشان کرد: حضور در این انتخابات امتحانی مهم برای ما و دفاع از نظام جمهوری اسلامی و ایران و وظیفه شرعی یکایک ماست. باید ضمن حضور حداکثری در انتخابات، سایر افرادی که به هر دلیل تمایلی به حضور در انتخابات ندارند را دعوت کنیم و همواره اهمیت حضور حداکثری و نگاه دشمنان به میزان حضور مردم را یادآور شویم.

همچنین با احترام به عقاید مخالف، هرگز یکدیگر را به دلیل نوع انتخاب و حمایت از یک نامزد و دیدگاه سیاسی سرزنش نکنیم و در این میدان، بازنده فرهنگی نباشیم.

صندوق‌های رای؛ تعیین‌کننده مسیر آینده کشور

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به اهمیت حضور مردم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: صندوق‌های رای، همیشه تعیین‌کننده مسیر آینده کشور بوده است.

مهدی بادپا در خصوص ضرورت مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص کشور در سیاست های داخلی و خارجی، حضور در انتخابات و صندوق‌های رای، اهمیت خاصی دارد.

وی ادامه داد: در واقع دشمن طی سال‌های اخیر در یک جنگ شناختی به دنبال این است تا جا بیاندازد تغییری در صندوق‌های رای کشور ما شکل نمی‌گیرد. این در حالی است که همواره صندوق‌های رای تعیین‌کننده مسیر آینده کشور بوده و بعد از این نیز همینطور است.

بادپا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد مردم سالاری دینی با مشارکت و حضور همه جانبه مردمی، هم در شکل‌گیری و هم در تداوم انقلاب خود از حمایت‌های مردمی برخوردار بوده و مجاهدت امام خمینی (ره)، شهدا و مردم موجب شد که انقلاب به ثمر برسد و این میراث گرانبها تاکنون رشد و نمو یابد.

زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری مهیاست

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که روش و منش رئیس‌جمهور شهید را در برنامه‌های خود دنبال کنند و معتقد است که زمینه مشارکت حداکثری در این دوره از انتخابات مهیاست.

وی گفت: هر گزینه‌ای را که مردم برگزیند باید همه به آن انتخاب احترام بگذارند و فقط باید تلاش کرد تا هم مشارکت حداکثری و هم انتخاب اصلح داشته باشیم که هر دو می‌تواند همسو باشد. همچنین فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری یک وظیفه و تکلیف برای دانشگاه‌هاست و انتظار می‌رود مسئولان دانشگاه از هیچ نامزدی حمایت خاص نداشته باشند و عدالت و قانون زیر پا گذاشته نشود.

ملت با حضور در میدان خواسته خود را با رای پیاده کنند

علی‌اکبر صالحی دارنده نشان عالی دانش و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و دیپلمات کهنه‌کار ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت سیاسی کشور گفت: اکنون در وضعیتی قرار داریم که باید تصویرسازی و روایت‌پردازی درستی از کشور داشته باشیم.

پیروزی انقلاب دستاوردی عظیم و هدیه‌ای الهی بود و حضور مردم در صحنه های مختلف نشان داد مردم ایران پاسدار خون شهدایی هستند که به پای این انقلاب ریخته شد تا به ثمر بنشیند. مردم باید این را بدانند که انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین رهاوردش استقلال سیاسی بوده است. این دوره از انتخابات هم فرصتی برای حضور دوباره مردم در صحنه است. ملت با حضور در میدان خواسته خود را با رای پیاده کنند. اکنون ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری داریم که هر کدام می‌توانند نماینده طیفی از مردم باشد و مردم هر فردی را بنا تشخیص خود برگزیند. بنابراین ضرورت دارد تا به میدان بیایند.

وی یادآور شد: وقتی حضور ما در انتخابات حضوری پرشور باشد مخالفان ما بدون تردید حساب دیگری برای ما باز می‌کنند؛ حال اگر این حضور پرشور نباشد می‌تواند این تصویر را با خود به همراه داشته باشد که بین دولت و ملت فاصله وجود دارد. اگر پای صندوق رای نیاییم و بی‌تفاوت به سرنوشتمان باشیم دشمنان ما را می‌شکنند. اکنون در وضعیتی هستیم که باید هم تصویرسازی و هم روایت‌پردازی درستی از کشور داشته باشیم.

قشر دانشگاهی همواره در نظام جمهوری اسلامی به دنبال جذب مشارکت حداکثری است 

رئیس دانشگاه صنعتی قم در خصوص نقش دانشگاه در انتخابات، عنوان کرد: از گذشته تا به امروز در همه انقلاب‌ها و تحولات نقش دانشگاه پررنگ بوده و در کشور ما به ویژه نقش حوزه و دانشگاه در شکل‌گیری انقلاب و در توسعه و تحول آن پررنگ بوده است.

جلال رضایی نور افزود: ما همواره در نظام جمهوری اسلامی به دنبال جذب مشارکت حداکثری بودیم و بر این مسئله تاکید داشتیم که آحاد جامعه در کشور تاثیرگذار باشند و بتوانند با انتخابشان سرنوشت خودشان را رقم بزنند؛ ما مسئولین این دغدغه را دنبال و تلاش می‌کنیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

دانشگاهیان با جدیت و شور و شوق در انتخابات شرکت کنند

صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز برای حضور حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مردم دعوت کرد.

وی گفت: انتخابات یکی از برکات انقلاب اسلامی و شاخص‌های مهم مردم‌سالاری دینی به شمار می‌رود و برای تحقق مردم سالاری دینی لازم است که در انتخابات مشارکت جدی داشته باشیم و همان‌طور که امامین انقلاب تاکید کرده‌اند، شرکت در انتخابات یک وظیفه‌ شرعی است و به لحاظ مسئولیت فردی و اجتماعی نیز شرکت انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است.

نصراله‌زاده ادامه داد: شرکت در انتخابات می‌تواند در تامین عزت و اقتدار و استقلال کشورمان نقش مهمی ایفا کند و در برابر دشمنانی که در پی تضعیف مردم عزیز ما و کشور ما هستند، بسیار موثر واقع شود. بنابراین شرکت در انتخابات از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.