به گزارش قدس آنلاین، محمد توکلی به تدوین "طرح ژئوتوریسم" برای این معدن اشاره و بیان کرد: فیروزه نیشابور یک برند جهانی شناخته شده در عرصه سنگهای قیمتی است که معدن استخراج آن در صورت ایجاد زیرساختهای مناسب، به همین خاطر یک مکان پرجذابیت برای گردشگران خواهد بود.
وی ادامه داد: گرچه این معدن هماینک در چارچوب تقسیمات کشوری متعلق به حوزه شهرستان تازهتاسیس فیروزه است اما محصول آن از سالهای بسیار دور در جهان با عنوان "فیروزه نیشابور" شناخته شده است.
فیروزه تا پیش از سال ۱۳۸۶ که به شهرستان ارتقاء یافت، یکی از بخشهای شهرستان نیشابور بود.
سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمات صمت خراسان رضوی گفت: محصول معدن فیروزه خراسان به حدی در دنیا شناخته شده و معروف است که خود به یک محک سنجش در میان سنگهای قیمتی مبدل شده بطوری که بعضا در نقاط مختلف جهان ارزش "سنگ عقیق" را نیز با فیروزه نیشابور میسنجند.
وی استخراج و عرضه سنگ فیروزه را به عنوان یک برند جهانی در انحصار ایران ذکر و بیان کرد: بر همین اساس لزومی به استخراج بیش از حد معدن فیروزه و تراش سنگ آن برای استفاده در زیورآلات نیست.
توکلی افزود: به هز میزان که از این معدن سنگ فیروزه کمتری برای فرآوری صنعتی آن صورت گیرد ارزش اقتصادی آن نیز بیشتر میشود.
وی ادامه داد: کار استخراج از معدن فیروزه خراسان رضوی هفت هزار سال پیشینه دارد اما هنوز درصد کمی از سنگهای منحصربفرد آن برداشت شده است.
این مدیر مسوول در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی حجم قطعی ذخیره معدن فیروزه این استان را هشت هزار و ۵۲۱ تن ذکر و بیان کرد: سالانه ۴۰ تن سنگ فیروزه از معدن منحصربفرد واقع در شهرستان فیروزه برداشت میشود.
وی گفت: بر اساس برآوردها، کانسار فیروزه نیشابور با احتساب حجم کنونی برداشت، هنوز تا ۲۱۳ سال دیگر ظرفیت استخراج و برداشت سنگ قیمتی فیروزه را دارد.
توکلی افزود: "طرح ژئوتوریسم" تاکنون علاوه بر معدن فیروزه نیشابور برای دو معدن نمک و یک معدن طلای دیگر در خراسان رضوی تدوین شده است.
وی به ارائه طرح مدون ژئوتوریسم این چهار معادن به شورای معادن خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: پیگیری دریافت مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی برای اجرای این طرح در در جریان است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
نظر شما