شهاب یار از شرکت های زیرمجموعه در بنیاد بهرهوری موقوفات آستان قدس رضوی است که ارائه خدمات و تامین قطعات محصولات شهاب خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری را عهده دار شده و در تعامل با سازمان اتوبوسرانی کلانشهرها و به ویژه تهران، نیازهای ناوگان آن ها را تامین می کند.
تلاش برای داخلی سازی قطعات مورد نیاز در اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین اهدف این شرکت بوده تا با حمایت از محققان داخلی و تولید کنندگان داخ کشور، تحریم های ظالمانه دشمنان در این عرصه را بی اثر کند و خوشبختانه خروجی این رویکرد، داخلی سازی ۷ قطعه در سال گذشته بود.
یکی از این قطعات دینام مخصوص اتوبوس های درون شهری با موتور M.A.N است که خردادماه سال گذشته تولید و وارد مرحله آزمایشی شد. حالا چند ماه پس از نهایی شدن مراحل تست کامل این قطعه، ظرفیت تولید انبوه آن ایجاد شده و می تواند به وابستگی چندین ساله ناوگان حمل و نقل عمومی کشور پایان دهد.
مهندس داوود عابدی مدیر عامل شرکت شهاب یار در این باره توضیح میدهد: باتوجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهش تولید و اعتماد به توان تولید داخلی و همچنین در راستای اجرای سیاست های اقتصادی در آستان قدس رضوی، ما نیز تلاش کردیم در حوزه کاری خودمان این اهداف را محقق کنیم که خوشبختانه به خروجی قابل قبولی رسیده ایم.
وی درباره قطعه بومی سازی شده می گوید: دینام ۱۲۰ آمپر ۲۴ ولت، قطعه ای پرکاربرد در اتوبوس های درون شهری است که سالهاست از خارج از کشور و بخصوص از آلمان وارد کشور می شود. واردات این قطعه هم ارزبری بالایی داشت و هم به دلیل بومی نبودن دانش آن، برای تعمیر و نگهداری آن نیز با مشکلاتی مواجه بودیم. به همین دلیل تصمیم به داخلی سازی آن گرفتیم و با اعتماد به توان مهندسان ایرانی و تعامل با یک شرکت تولید کننده داخلی، موفق شدیم به هدفمان دست یابیم.
عابدی می افزاید: این دینام ها از ۳۰ قطعه مجزا تشکیل شده که مهندسان کشورمان توانستند با مهندسی معکوس، این قطعات را تولید کنند و حالا می توانیم با افتخار بگوییم که به دانش تولید این دینام ها دست یافته ایم و دیگر نیاز به وارادات آن نیست.
پاسخگوی کامل نیاز داخلی
مدیرعامل شرکت شهاب یار درباره ظرفیت تولید این محصول نیز افزود میگوید ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰ دینام را در نظر گرفته و می توانیم به طور کامل پاسخگوی نیاز داخلی باشیم. عابدی این نکته را هم می گوید که شرکت اتوبوسرانی تهران با بیش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس، بزرگترین مصرف کننده این دینام هاست و با توجه به تعامل مناسب بین دو شرکت، فرصت بسیار خوبی برای جهش تولید و رفع نیاز داخلی ایجاد شده است.
امکان توسعه دانش تولید
مدیر عامل شرکت شهاب یار میزان صرفه جویی ارزی حاصل شده با بومی سازی این دینام را هم اعلام می کند: تاکنون برای هر دینام ۵۱۰ دلار هزینه می کردیم و تامین نیاز سالانه ۱۰۰۰ دینام، بالغ بر ۵۱۰ هزار دلار ارزبری داشت که حالا با بومی سازی تولید آن، سالانه ۵۱۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت. نکته مهم دیگری که عابدی به آن اشاره می کند این است که: با توجه به مهندس معکوس انجام شده روی این دینام ها، حالا مهندسان داخلی می توانند با تغییراتی جزئی در ساختار آن، امکان استفاده از این قطعه در کامیون ها را نیز فراهم کنند و این یعنی، حرکت در مسیر جهش تولید و پاسخ مناسب به تحریم ها همچنان ادامه خواهد داشت.
منلع: آستان نیوز
انتهای خبر/
نظر شما