تحولات لبنان و فلسطین

پس از تماشای قسمت دوم سریال «قورباغه» می‌توان گفت که هومن سیدی، نویسنده و کارگردان این مجموعه تنها براساس سوءاستفاده از مخاطبان موفق به ساخت این سریال شده است. مطمئناً اگر همکاران و همصنفان هومن سیدی کمی کارشان را جدی‌تر می‌گرفتند و برای ساخت سریال از روی دست سریال‌های ترکی کپی نمی‌کردند، اگر سریال‌ها چه در صدا و سیما و چه در شبکه نمایش خانگی با فیلم‌نامه درست و حسابی یا دست‌کم کامل ساخته می‌شدند، اگر مخاطب ایرانی پای فصل سوم «ستایش» و  «بچه مهندس»‌ها ننشسته بود و این شب‌ها از شبکه «دو» سریال سراسر آب‌بندی «بیگانه‌ای در میان ماست» پخش نمی‌شد، تماشای قسمت اول این مجموعه هرگز رکورد بیننده را نمی‌شکست. از سوی دیگر نمایش این اندازه خشونت و خون در سینما و سایر رسانه‌های تصویری ما بی‌سابقه است و هومن سیدی از این فقدان هم سوءاستفاده کرده و سعی دارد مخاطبان را با شلیک رفقا به هم و پاشیدن خون به اطراف غافلگیر کند. دلیلی هم ندیده به حداقل‌های قصه‌گویی اعتنا کند و برای وقایع در داستانش به دنبال منطق باشد و در دنیای سراسر بی‌منطق و هرج و مرجی که ساخته پلیسی بی‌دلیل کشته می‌شود، جوانی بی‌دلیل تفنگ پلیس را برمی‌دارد و حالا که تفنگ هست با رفقا به دزدی می‌روند و از قضا صاحبخانه نیروی خاص دارد و به یک فرمان هر سه را به دست خودش به درک می‌فرستد و باز هم از قضا یکی زنده می‌ماند و از قضا همان یکی قلبش طرف راست قرار دارد و بعد از ۲۴ ساعت همچنان زنده می‌ماند و هیچ کس هم خبردار نمی‌شود. این اندازه استفاده از اتفاق و استثنا در دو قسمت از یک مجموعه علاوه بر اینکه نشان بی‌اطلاعی نویسنده از اصول اولیه درام است، نشان‌دهنده بی‌توجهی او به شعور مخاطبان هم هست. حالا هر چه دوست‌داران سریال از قاب‌بندی‌های خوب اثر بگویند و موسیقی و صدا هم در حد اعلا باشد و نوید محمدزاده هم قوی ظاهر شود باز هم  فضای اغراق‌آمیز و هندی شدن داستان سریالی که ادعای متفاوت بودن را دارد جبران نمی‌کند. بله هومن سیدی متفاوت است اما نه به دلیل نگارش استاندارد یک فیلم‌نامه و آوردن قصه‌ای نو به سینمای ایران، که در نمایش خشونت بی‌دلیل و نمایش تیپ‌های روان‌پریش در قاب‌های زیبا. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماهان ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    8 1
    این سطح از چرت گفتن در یک مطلب بی سابقه بود! همینجور آدما با همین طرز فکر تابحال مانع پیشرفت سینمای ایران شدن.شما میگین منطقی نیست و من میگم چرا باید باشه؟! مگه فیلمای کریستوفر نولان منطقیه؟ بعدشم چرا نباید خشونت داشته باشه؟ این سریال ک محدودیت ۱۸ سال به بالا داره و بچه ها نباید نگاه کنن. خشونتشم که اونقدر زیاد نیست پس بهتره مردم یکم جنبشونو بالا ببرن! درمورد تخیلی بودنشم باید بگم که چه اشکالی داره؟حتما اشکالش واسه ماست چون تابحال تخیلی خوب نساختیم و یه کارگردان و نویسنده درست حسابی که این کارو میکنه مردم میپرن بهش! بد نیست که واس تنوع هم شده به اندازه بالیوود خالی ببندیم هرچند که این سریال خالی بندی نبود.شما هم اگه چهارتا فیلم درست حسابی دیده بودی این مطلبو نمینوشتی.
  • والا ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    11 1
    باشه بابا فقط فیلم کیمیا خوبه که اصلا هم اب توش نبسته بودن بعد ۱۱۰قسمت....
  • کاوه ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    7 1
    با همین حرفا سینمای ایران رو به گند کشیدید! چرا فیلم نباید خشونت داشته باشه؟ چرا نباید غافلگیر کننده باشه؟ اونوقت از اصول درام نویسی هم حرف میزنی؟ جذابیت فیلم به همینه که توش اتفاقات غیر معمول بیوفته. این تنها ضعف نیست بلکه نقطه قوت درامه... شاید یه مقدار شلوغش کرده باشه اما به باور پذیری کار لتمه نمیزنه. نقد شما بیشتر حاصل مشکلات شخصیه نه اصول منطقی
  • +989059035078 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 1
    اره حرفتون درسته ولی همه‌ی نویسنده های بزرگ و هالیودی که با بزرگ ترین کار گردان هایی مثل کریستوفر نولان کار کردن از این روش برا بازدید فیلماشون استفاده کردن به اون چیزی که شما میگین سواستفاده بعضیا بهش میگن زندگی فانتزی که با واقعیت خاص و افکار همراهه چون واقعا تو جامعه ایی داریم زندگی میکنیم که هیچ وقت دوشت ندارن کسی پیشرفت کنه اگه همین فیلم رو یه خارجی میساخت عالی بود
  • Ali_darvakh ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    1 1
    اره حرفتون درسته ولی همه‌ی نویسنده های بزرگ و هالیودی که با بزرگ ترین کار گردان هایی مثل کریستوفر نولان کار کردن از این روش برا بازدید فیلماشون استفاده کردن به اون چیزی که شما میگین سواستفاده بعضیا بهش میگن زندگی فانتزی که با واقعیت خاص و افکار همراهه چون واقعا تو جامعه ایی داریم زندگی میکنیم که هیچ وقت دوشت ندارن کسی پیشرفت کنه اگه همین فیلم رو یه خارجی میساخت عالی بود
  • امیر ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    انتقاد خوبه ولی سازنده ، یه جوری نوشتی حس میکنم با هومن‌سیدی یه مشکلی دارید ، چک پاس نشده ای چیزی هست !!! درواقع نوشته شما به شعور مخاطب توهین میکنه ... چرا نباید از این دست سریال ها در ایران ساخته بشه ، چرا هر چیزی که در این سریال وجود داره از دید شما مشکل داره ؟ یعنی نظریات شما باید معیار باشه ؟ مردم دوست دارن ببیند و هر سبکی طرفدارانی داره که قطعا شما نمیتونی بگی از مردم سواستفاده شده ، بیننده شعور و درک داره و شما با این حرف به مخاطب توهین میکنید !!!!!
  • رضا ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 0
    نویسنده ای که سرتو مثل کبک کردی تو برف.تصویرواقعی جامعه رو به تصویر کشیده
  • سرگشته ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    همین الان یک نقدی و خوندم که سرتاسرش نشانگر عقاید خاک خورده در گنجه های مادربزرگاست . توی این دورانی که تو هیچ منظری حرف اول و نمیزنیم و با همین باورای پوسیده همه چیزمون بی ارزشه یه اتفاق متفاوت که میفته صدای احمق ها درمیاد . خداروشکر واسه کسایی که با علایق چندش خودشون خوشن سریالای متناسب زیاد هست. برن دل و مانکن و ستایش نگاه کنن
  • مهدی کرمی ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    سلام. البته حق هر تماشاگری است که بگوید فیلم یا سریالی که دیدم بد بود، به درد نمی خورد، اصلا آشغال بود. چون فیلم و سریال که نان شب آدم یا سقف بالا سرش نیست. کسی هم با فیلمسازان قرارداد نبسته که حتما از هر فیلمشان خوشش بیاید. هرکسی برای این فیلم ها و سریال ها "پول" می دهد تا سرگرم شود، ولی وقتی فیلم یا سریال ناتوان از سرگرم کردن آن آدم باشد، قطعا حق اعتراض تند و شدیداللحن دارد چون پولش هدر رفته. بنده بسیار سریال "قورباغه" را دوست دارم، هر هفته دنبالش می کنم و مطمئنم پولم هدر نرفته. اما ممکن است کس دیگری از فضا و حال و هوای این سریال خوشش نیاید که این حق را هم دارد. مثلا خود من سریال را تنهایی می بینم چون بعید می دانم خانواده ام از این فضاها و این مدل سریال ها خوششان بیاید. شاید هم اشتباه کنم. گذشته از این ها و به عنوان یکی از طرفداران سفت و سخت "قورباغه"، بعضی از ایرادهای نویسنده ی متن به داستان را وارد می دانم. مثلا برای برخی بخش ها زمینه چینی درستی نشده و باورکردنی به نظر نمی رسد. فضای شکل گرفته را می شکند. ولی با برخی دیگر از انتقادها هم موافق نیستم که در متن بعدی به آن ها اشاره می کنم.
  • رضا ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    1 0
    به نظر میرسه این سریال همون جنگی رو شروع کرده که جوکر تو دنیا راه انداخت.سریال از دید منتقدان بی ارزش و سطح پایینه ولی عوام رو جذب میکنه. خود من اوایل انتقاد کردم ولی دیدم ملت دارن لذت میبرن دیگه دهنم رو بستم ببینم تهش چی میشه!
  • محسن ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 1
    ببینید جدا از هوش بالای هومن سیدی و درک بالا از سینما فیلم با قاب بندی های بسیار زیبا و سرعت انتقال مفاهیمش نهایتاً منجر به لذت میشه و اینکه در بالا نقدش کردید رو قبول ندارم و شدید هومن رو تشویق به ادامه روندش میکنم ....نتیجه ی زحماتش این بوده مخاطب لذت ببره من هم به عنوان عاشق فراستی و نقدهاش میگم که هومن به حق نویسنده ی قابلیه و محترم برای ماخطبانش .....
  • منتقد ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
    1 0
    الان بقیه از سریال های ترکی و نداشتن ایده بازدید از فیلم هاشون کم شده به هومن سیدی چه ربطی داره؟
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
    1 0
    خدا شفاتون بده
  • نیما ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 1
    یک‌ کپی افتضاح از فیلم نامحدود بود این سریال واقعا جامعه ایران از چی این سریال لذت برده واقعا این سریال منو یاد این جمله میندازه مردی رفت گوشت بگیره قصاب گفت شیشه خالی اوردی گفت فرقی نمیکنه با دوچرخه اومدم
  • حسین ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    0 1
    اقا ما فرض میکنیم تو درست میگی ولی ایا خودت تونستی یه فیلم مثل این با همین دیالوگ ها بساز اگه نمی توتی بسازی پس انتقاد نکن،من تدوینگر مستندم تدوین این فیلمو توی هیچ فیلمی از ایران ندیدم
  • آرمان ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 0
    خیلی سریال خوبیه و پر ماجرا و داستانی تکرار نشدنی کارگردانی و بازیگرانی حرفه ای به همه خسته نباشید میگم مخصوصا هومن سیدی