قدس آنلاین؛ "آلودگی هوای تهران" در روزهای اخیر مشکلات حاد تنفسی را برای شهروندان در روزهای کرونایی ایجاد کرده است، به نحویکه در اطلاعیههای مکرر سازمان محیط زیست و شهرداری تهران، از شهروندان دارای زمینههای بیماری قلبی و عروق و تنفسی، غیر از موارد ضروری، درخواست شده از تردد در شهر خودداری کنند.
اما نکته قابل تأمل در وضعیت آلودگی هوای تهران که این روزها سؤالات و ابهاماتی را ایجاد کرده، استفاده از سوخت مازوت یا نفت کوره در کارخانههای بزرگ و نیروگاههای اطراف تهرات است.
**مازوت چیست و چه خطراتی برای سلامتی انسانها دارد؟
مازت یا نفت کوره یکی از هیدروکربنهای نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بهدست میآید و چون سیاه رنگ است، به نام نفتِ سیاه نیز تعبیر میشود، این ماده ارزانترین ماده سوختنی برای کورهها، حمامها و تنورِ نانواییها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاهها است که خطرات جبرانناپذیر قلبی و ریوی و نیز بروز سرطانها را برای افراد در پی دارد.
محمد رستگاری؛ معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران استفاده از سوختهای فسیلی در واحدهای عمده مصرفکننده این سوختها در تهران نظیر کارخانه سیمان تهران را رد و اظهار کرد: طبق پایشهایی که داشتیم، واحدهای عمده مصرفکننده سوخت فسیلی در تهران، از جمله کارخانه سیمان تعطیل شدهاند.
وی اضافه کرد: طبق بررسیهای دیگری که از وضعیت نیروگاه بعثتِ تهران داشتهایم، مشخص شد که این واحد صنعتی نیز از گاز استفاده میکند.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران مهمترین مشکل در وضعیت آلودگی هوای تهران را ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون دانست و تصریح کرد: امروز و با توجه به وضعیت آلودگی هوای تهران، باید چارهای برای مهار ذرات معلق اندیشیده شود.
رستگاری با تأکید بر اینکه باید وضعیت دیاکسید گوگرد در هوای تهران مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در وضعیت آلودگی هوای تهران در حال حاضر دیاکسید گوگرد موجود در هوا نیست، به طوری که این عامل گاهی اوقات در شرایط پاک بودنِ هوا نیز، وجود دارد.
**ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون چیست؟
ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نشأتگرفته از احتراقی است که در داخل محفظه احتراق خودروها به وجود میآید، اگر چه محل احتراق در کارخانهها و موتورخانههای منازل هم در به وجود آمدن آلایندهها تأثیرگذار هستند، ذراتی که از محل احتراق خارج میشوند به مراتب خطرناکتر از منابع آلاینده است، البته بخش عظیمی از ذرات معلق نیز ناشی از خودروهای دیزلی است و این خودروها نیز شامل ناوگان حمل و نقل شهری نیز میشود.
حالا، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در حالی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را مهمترین مشکل آلودگی هوای تهران میداند که در شرایطی قرار داریم که شاهد محدودیتهای کرونایی و کاهش تردد خودروها در سطح شهرِ تهران نیز هستیم و قاعدتا میبایست وجود ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا نیز کمتر شود.
در نهایت به نظر میرسد که محیط زیست استان تهران بهتر است توجه جدیتری به موضوع آلودگی هوا داشته باشد و وجود مازوت در هوای تهران را نیز به عنوان عاملی در تشدید آلودگی هوای تهران مدنظر قرار دهد، زیرا آن طور که محمد رستگاری گفته است، "واحدهای عمده مصرفکننده سوخت فسیلی در تهران، از جمله کارخانه سیمان تعطیل شدهاند" و"نیروگاه بعثت نیز از گاز استفاده میکند".
نظر شما