یک سیستم سانترال، خطوط شهری مجموعه را به تعداد زیادی خط داخلی تبدیل کرده و آنها را در اختیار کارمندان و بخشهای مختلف قرار میدهد. به همین خاطر، راه اندازی یک مرکز تلفن، حتی از نان شب هم برای مدیران شرکتها، سازمانها و ادارات نیز واجبتر است.
حال سوال اینجاست که یک سیستم سانترال از چه بخشهایی تشکیل شده است؟ ما امروز و در این مقاله به این پرسش به صورت مفصل پاسخ خواهیم داد و اجزا یک سیستم سانترال یا همان مرکز تلفن را بررسی خواهیم کرد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.
سیستم سانترال چیست؟
همانطور که گفته شد، با استفاده از یک سیستم سانترال، میتوان از خطوط شهری تلفن که تعداد آنها محدود است، به خطهای داخلی دلخواه دست پیدا کرد. به عبارتی دیگر، به کمک یک مرکز تلفن، تمام کارمندان میتوانند به صورت اشتراکی از خطهای تلفن مجموعه استفاده کنند و پاسخ تماسهای ورودی را بدهند و یا خودشان تماس برقرار کنند.
البته سیستم سانترال امکانات دیگری را نیز در اختیار مدیران کسب و کار قرار میدهد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
مدیریت بهتر ارتباط با مشتریان
-
کنترل و نظارت آسانتر بر تماسهای ورودی و خروجی مجموعه
-
کاهش هزینهها با رایگان کردن تماسهای داخلی مجموعه
-
قابلیت راهاندازی اپراتور گویا
-
اعمال تنظیمات بهتر بر روی دسترسی کارمندان به خطوط تلفن
با توجه به موارد گفته شده به نظر میرسد که به خوبی از اهمیت زیاد یک سیستم سانترال برای مجموعههای کاری آشنا شدیم. حال زمان آن است که بررسی نحوه راهاندازی و اجزای آن بپردازیم.
بخشهای مختلف یک سیستم سانترال
یک مرکز تلفن از چند بخش اصلی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
دستگاه سانترال
مهمترین بخش و رکن اصلی یک مرکز تلفن، دستگاه سانترال است. این دستگاه به عنوان هسته مرکزی عمل میکند و تمامی تنظیمات روی آن انجام میشوند. خطوط شهری وارد دستگاه سانترال شده و از سوی دیگر، خطوط داخلی از آن خارج میشوند.
دستگاه سانترال باید در محل مشخصی نصب شده و سیمکشیهای لازم بر روی آن انجام شوند. در حال حاضر، بهترین و قابل اعتمادتری برند در زمینه ساخت دستگاههای سانترال، شرکت پاناسونیک است. سانترالهای Panasonic از کیفیت، دوام، قیمت و کاربری بسیار مناسبی برخوردار هستند و به همین دلیل، ما این دستگاهها را به شما پیشنهاد میکنیم.

دستگاههای سانترالهای پاناسونیک به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم میشوند:
سانترال آنالوگ پاناسونیک: این دستگاهها اولین و قدیمیترین مدل از دستگاههای سانترال محسوب میشوند که البته همچنان هم طرفداران بسیاری در کشورمان دارند. اساس کار یک سانترال آنالوگ، بر پایه خطوط سنتی مخابرات استوار است و خطوط شهری، از طریق سیم تلفن وارد این دستگاه میشوند.
در سوی دیگر، خطوط داخلی نیز بازهم از طریق سیم یا کابل تلفن به سمت کارمندان و بخشهای مختلف هدایت میشوند. با توجه به اینکه همچنان بخش بسیار زیادی از خطوط تلفنی که مجموعههای کاری در اختیار دارند، از نوع PSTN یا آنالوگ هستند، سانترالهای آنالوگ همچنان در ایران حرف اول را میزنند.
سانترال تحت شبکه پاناسونیک: شما را با مدل جدید دستگاههای سانترال آشنا میکنیم: این دستگاهها با خطوط آنالوگ خداحافظی کرده و بر اساس خطهای تلفن سیپ ترانک کار میکنند. در یک سانترال تحت شبکه، همه ارتباطات از طریق آی پی و کابل شبکه برقرار میشود.
در این دستگاهها صدا به صورت دادههای دیجیتال (صفر و یک) و در بستر اینترنت منتقل میشود که این دقیقا، تعریف VOIP است. با توجه به امکانات، سادگی، هزینه کمتر، سرعت و کیفیت بهتر و ... به نظر میرسد در چند سال آینده، سانترالهای تحت شبکه به انتخاب اول کاربران تبدیل شوند. البته همین الان نیز این دستگاهها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.
البته دستگاههای سانترال پاناسونیک از نظر ظرفیت نیز به دو دسته کمظرفیت و پرظرفیت بخشبندی میشوند:
سانترال کمظرفیت: این دستگاهها همانطور که از اسمشان مشخص است، دارای ظرفیت ورودی و خروجی محدودی بوده و برای شرکتهای تجاری کوچک و متوسط مناسب هستند.
سانترال پرظرفیت پاناسونیک: مدیران ادارات، سازمانها و شرکتهای بزرگ باید به فکر خرید یک دستگاه سانترال پرظرفیت پاناسونیک باشند. این دستگاهها ظرفیت دریافت حداکثر 640 خط شهری را دارند و از این نظر، بسیار مناسب هستند.
تلفنهای سانترال
بخش مهم دیگر مرکز تلفن یا سیستم سانترال را تلفنهای سانترال تشکیل میدهند. این دستگاههای تلفن به صورت ویژه برای کار کردن با دستگاههای سانترال طراحی شدهاند و نمیتوانید از آنها در منازل و در کنار خطوط آنالوگ استفاده کنید.




نظر شما