تحولات منطقه

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۷۳۵۳۷۴

هوش مصنوعی پدیده‌ نوظهوری در دنیای عکاسی دیجیتال است.

هوش مصنوعی باعث نابودی عکاسی نمی‌شود
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

قدس آنلاین: شرکت Skylum قابلیت ویرایش تصویر با هوش مصنوعی را بهتر از هر شرکت دیگری به کار گرفته است و به دنبال انتشار Luminar AI است. شرکت ON1 هم قابلیت ON1 Portrait AI را ارائه می‌دهد. همچنین Dxo از قابلیت DxO DeepPRIME رونمایی کرده است که به عنوان فناوری هوش مصنوعی اختصاصی برای ویرایش تصاویر به فرمت RAW تعریف شده است.

ادوبی هم هوش مصنوعی را در جدیدترین نسخه‌ی فتوشاپ به یکی از امکانات اصلی تبدیل کرده است و مدعی است فتوشاپ پیشرفته‌ترین برنامه‌ی هوش مصنوعی برای افراد خلاق است.اما واکنش جامعه‌ی عکاسی آنلاین به پدیده‌ی هوش مصنوعی متفاوت است. اقلیتی با صدای بلند فریاد می‌زنند که هوش مصنوعی یک شیطان محض است؛ اما بخشی دیگر هم بر وجهه‌ی مثبت هوش مصنوعی تأکید می‌کنند.

از طرفی در بحث اخلاقی هوش مصنوعی چنین پرسش‌هایی مطرح می‌شود: آیا استفاده از هوش مصنوعی برای تغییر شکل چهره‌ها، جایگذاری آسمان یا ساخت تصاویر جعلی کار صحیحی است؟ آیا هوش مصنوعی می‌تواند عکاسی کنونی را برای همیشه تغییر دهد؟

پرسش‌های فوق به تصمیم شرکت‌های نرم‌افزار عکاسی وابسته هستند؛ زیرا در بحث اخلاق نرم‌افزار هوش مصنوعی معمولا دو نکته مطرح می‌شود:

۱. هوش مصنوعی نوعی فناوری است و صرفا جنبه‌ی تبلیغاتی ندارد.

۲.  نرم افزار هوش مصنوعی عملکرد خوبی دارد.

معمولا بسیاری از عکاس‌ها علاقه‌ای به ویرایش نهایی عکاسی پرتره ندارند در نتیجه هوش مصنوعی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تنها با چند کلیک تصاویر خود را ویرایش کنند و به این صورت بیشتر در وقت خود صرفه‌جویی کنند؛ اما امکانات هوش مصنوعی به تقاضای مصرف‌کننده هم وابسته هستند: اغلب افراد به سمت مناسب‌ترین گزینه تمایل پیدا می‌کنند. برای مثال چرا دوربین‌های دیجیتال، دوربین‌های فیلم یا آنالوگ را شکست دادند؟ زیرا دوربین دیجیتال مناسب‌تر است؛ و چرا تلفن‌های هوشمند دوربین‌های دیجیتال را شکست می‌دهند؟ زیرا استفاده از تلفن‌های هوشمند آسان‌تر است. روتوش‌کنندگان حرفه‌ای همیشه راهی برای برآورده ساختن نیازهای خود پیدا می‌کنند؛ اما بسیاری از افراد مدل «کلیک و پایان کار» را ترجیح می‌دهند

همچنین اگر از فتوشاپ یا Affinity Photo یا هر ابزار دیگری برای ویرایش تصاویر خود استفاده می‌کنید این روند را متوقف نکنید. کسی شما را مجبور به استفاده از ابزار جدید یا نرم‌افزارهای ویرایش AI نمی‌کند. شرکت‌هایی مثل ادوبی معمولا هر سال امکاناتی را به محصولات خود اضافه می‌کنند اما امکانات قبلی را حذف نمی‌کنند. برای مثال می‌توانید حتی تا بیست سال آینده هم از ابزار روتوش clone stamp استفاده کنید .

افزون بر این به لطف اپلیکیشن‌های موبایل تنها با چند کلیک می‌توانید چشم‌های بزرگتر، پوست صاف‌تر و کمری باریک‌تر داشته باشید. نکته‌ی جالب و خنده‌دار ماجرا این است که این اپلیکیشن‌ها معمولا در میان اینفلوئنسرها و سلبریتی‌هایی محبوب هستند که مدام به شما می‌گویند خودتان را همان طور که هستید، دوست بدارید!

در نتیجه ادوبی، لومینار و دیگر رقبا با اضافه کردن امکانات تغییر چهره و بدن، تنها روند موجود را دنبال می‌کنند. آلن مورابایاشی رئیس شرکت PhotoShelter معتقد است، نوعی مشروعیت بخشی درباره‌ی کاربرد فناوری‌های مشابه در ادوبی فتوشاپ وجود دارد. اما آیا مشروعیت‌ بخشیدن اهمیتی دارد؟ اپلیکیشن‌های تغییر چهره و صورت سال‌هاست از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و حتی اگر غیرقانونی شوند تنها در هشت دقیقه بازار سیاهی برای آن‌ها به وجود می‌آید.

ویرایشگرهای هوش مصنوعی تنها کارها را ساده‌تر می‌کنند. برای مثال می‌توانید از این امکانات در حین عکاسی استفاده کنید یا به شیوه‌ی دلخواه سنتی عکاسی کنید. اما در درجه‌ی اول باید به این فکر کنید که چرا عکاسی می‌کنید. به گفته‌ی گرگوری هیسلر، عکاس برجسته:اگر تنها انتظار شما، رسیدن به رضایت از عکاسی است در نتیجه هیچ چیز مانع شما نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.