۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: 736583

روش‌های شکایت از مشاور املاک، شامل شکایت تلفنی و یا حضوری در اتحادیه مشاورین املاک و یا طرح دعوی در مراجع قضایی و یا تعزیرات است. لذا مرجع رسیدگی به شکایت از مشاورین املاک، اتحادیه مشاورین املاک و یا مراجع قضایی است.

روش‌های شکایت از مشاور املاک

شکایت از مشاور املاک، به چهار شیوه تلفنی، از طریق اتحادیه، سازمان تعزیرات حکومتی و نیز به روش قضایی، امکان پذیر است. اما افرادی که در ارتباط با مشاوران املاک، اعتراض یا شکایتی دارند، این سوال را مطرح می‌کنند که نحوه شکایت از مشاور املاک به چه صورت است ؟ لذا در این قسمت ، برخی نکات مهم در خصوص نحوه شکایت از مشاور املاک را توضیح خواهیم داد .

نحوه شکایت از مشاور املاک از طریق اتحادیه به این صورت است که شاکی، یا به صورت تلفنی با شماره اتحادیه مشاورین املاک، یعنی شماره ۷۳۳۴ ، تماس گرفته و اعتراض و شکایت خود را بیان می کند تا از طرف اتحادیه، پیگیری شود و یا اینکه به صورت حضوری به اتحادیه مراجعه نموده و شکایت خود را به ثبت می رساند.

نکته مهمی که در خصوص نحوه شکایت از مشاوران املاک وجود دارد آن است که این روش شکایت معمولا در مواردی صورت می گیرد که تخلفات مشاورین املاک در حوزه امور مربوط به حرفه آنان رخ داده باشد. مثلا ، در صورتی که مشاور املاک، بیش از میزان تعرفه مشخص شده، کمیسیون دریافت نموده و یا اینکه کد رهگیری مربوط به اجاره نامه را ارائه نکرده و یا در صورتی که حین تنظیم مبایعه نامه املاک، هویت طرفین را احراز نکرده باشد، می توان اقدام به شکایت از وی در اتحادیه نمود.

اما گاهی، تخلفاتی که مشاورین املاک انجام داده اند، فراتر از وظایف حرفه ای آنها بوده و به عبارت دیگر، مشاورین املاک، مرتکب عملی شده اند که به لحاظ کیفری، وصف مجرمانه دارد. به عنوان نمونه، در صورتی که مشاورین املاک، مرتکب جرم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شده باشند و یا ضرر و زیانی به طرفین قرارداد وارد شده باشد به جای اینکه از آنها در اتحادیه، شکایت شود، می بایست به شیوه حقوقی و قضایی، اقدام به شکایت از آنها نمود .

نحوه شکایت از مشاور املاک به شیوه قضایی، به این صورت است که شاکی با تنظیم یک دادخواست حقوقی و یا شکواییه کیفری و ارائه آن به مراجع صالح قضایی، همچون شورای حل اختلاف، دادسرا یا دادگاه حقوقی، رسیدگی به جرم ارتکابی را تقاضا نموده و در صورت لزوم، خسارات وارده به خود را نیز، مطالبه نماید.

نحوه شکایت از مشاور املاک از طریق سازمان تعزیرات نیز به این صورت است که فرد شاکی یا به صورت حضوری به شعب بدوی تعزیرات، مراجعه و شکایت خود را به ثبت می‌رساند یا ضمن تماس با شماره ۱۳۵، شکایت و اعتراض خود را اعلام می نماید. البته ، شکایت از مشاور املاک ، از طریق سازمان تعزیرات، از طریق مراجعه به سایت tazirat.gov.ir نیز ، امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.