تحولات منطقه

پیروز حناچی شهردار تهران در نشستی که روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، عملکرد این سازمان در دوران کرونا را درخشان توصیف کرد.

سازمان فرهنگی هنری در دوران کرونا عملکرد درخشانی داشته است/لزوم تولید آثار فرهنگی و هنری با توجه به ذائقه جامعه
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشستی با حضور رییس و شورای مدیران ارشد این سازمان شرکت کرد. در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری به شهردار تهران، از باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان رونمایی شد. 

پیروز حناچی شهردار تهران در این دیدار ضمن گرامی‌داشت ایام‌الله دهه فجر عنوان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جایگاه ویژه‌ای نه تنها در سطح تهران، بلکه در کشور دارد. حضرت امیر(ع) می‌فرمایند خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده، در کجا قرار گرفته و به کجا می‌خواهد برود؟ این توصیه نوعی هدایت در عرصه مدیریت استراتژیک است و ما شخصیت‌هایمان را محدود به دوره تاریخی خودشان نمی‌دانیم و توصیه‌های آنها برای همه ادوار قابل استفاده است. 

وی افزود: از آقای امرودی به دلیل تلاشی که برای بهبود ارتباط و هماهنگی بیشتر سازمان فرهنگی هنری و شهرداری تهران انجام می‌دهند، تشکر می‌کنم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باید کارهایی را در اولویت قرار دهد که از عهده شهرداری تهران خارج است. بخشی از منابع مالی شهرداری تهران مستقیماً از مردم اخذ می‌شود و سازمان فرهنگی هنری نیز شرعاً و قانونا موظف است این منابع را در جهت نیازهای شهروندان صرف کند که مطمئناً همین نگاه در سازمان حاکم است.

لزوم تولید آثار فرهنگی و هنری با توجه به ذائقه جامعه

حناچی تصریح کرد: ایده آل ما این است که محصولات سازمان فرهنگی هنری حداکثر مخاطب را داشته باشد و باید به گونه‌ای تولید شود که بیشتر مردم شهر و حتی کشور بتوانند از آن بهره‌مند شوند. استفاده از ظرافت‌های هنری که ریشه در عقبه تاریخ و فرهنگ کشور دارد، منجر به تولید محصولاتی می‌شود که هم باعث ارتقای سلیقه مخاطب خواهد شد و هم با مردم ایجاد ارتباط می‌کند. 

وی ایجاد ارتباط با مردم را اصلی مهم در سازمان فرهنگی هنری دانست و گفت: هر کدام از ما ممکن است طرز فکری داشته باشیم، اما معلوم نیست این فکر در جامعه چقدر مخاطب داشته باشد ولی اگر آثار فرهنگی و هنری را به گونه‌ای تولید کنیم که حداکثر وجدان عمومی جامعه آن را بپذیرند و با آن ارتباط برقرار کنند، ما موفق شده‌ایم. 

مشارکت در تولید آثار سینمایی؛ از اقدامات خوب سازمان 

شهردار تهران اضافه کرد: موضوعات اصلی و اساسی جامعه را نمی‌توان فراموش کرد که البته سازمان فرهنگی هنری در دوران کرونا عملکرد درخشانی در پرداختن به موضوعات اجتماعی داشته است. مسائلی مانند فقر، اخلاق، عزت نفس، خودباوری و... از مفاهیم محوری و اساسی است و باید به آن پرداخت و تولید محصولات فرهنگی و هنری با این موضوعات یک ضرورت است. 
وی اظهار کرد: یکی از کارهای خوب سازمان فرهنگی هنری، مشارکت در تولید آثار سینمایی مانند فیلم «ماجرای نیمروز» بود. این فیلم شناخت کاملی به نسل جوان ارائه می‌دهد و کسانی را که به کشور خیانت کردند، به جوانان می‌شناساند. برخورد هنرمندانه با تاریخ و به تصویر کشیدن درست آن از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

موفق‌ترین عملکرد در زمینه تولید ماسک را شهرداری تهران داشت

حناچی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری می‌تواند در انجام دیگر مأموریت های شهرداری تهران نیز مشارکت کند، گفت: بر اساس نظرسنجی‌هایی که از شهروندان انجام شده، معضلات شهری مانند ترافیک و آلودگی هوا جزو مهم‌ترین مسائلی است که باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید. باید به این مسائل بپردازیم و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل، راهکاری است که در دنیا موثر واقع شده و سازمان فرهنگی هنری هم می‌تواند برای ترویج آن فعالیت کند. 

وی ادامه داد: اوایل شیوع ویروس کرونا با کمبود ماسک مواجه بودیم و به سختی می‌توانستیم از کشورهای دیگر ماسک وارد کنیم، اما مبتنی بر تجربیات دوران جنگ، شهرداری، مساجد و دیگر مراکز وارد میدان شدند و به تولید ماسک پرداختند که موفق‌ترین عملکرد در این حوزه را شهرداری تهران داشت که حتی از ظرفیت‌های فرهنگی خود نیز در این زمینه استفاده کرد. این کار یک تجربه قابل قبول است که می‌توان آن را در دنیا معرفی کرد. 

تلاش برای افزایش بودجه سازمان فرهنگی هنری در سال آینده

حناچی ظرفیت سازمان فرهنگی هنری را برای شهرداری تهران و شهرداری‌های کشور موضوع مهمی دانست و افزود: بخشی از این ظرفیت را تحت عنوان «خرید خدمات» در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته‌ایم که به افزایش ظرفیت‌ها در سازمان فرهنگی هنری کمک می‌کند. تلاش شده بودجه سازمان فرهنگی هنری امسال  افزایش پیدا کند، ولی مشکلی که در شهرداری داریم در سازمان فرهنگی هنری هم وجود دارد.

وی در پایان گفت: موضوع استارت‌آپ‌ها نیز موضوع مهمی است که سازمان فرهنگی هنری ظرفیت آن را دارد و توصیه می‌کنم حتماً با سازمان راهبردی فاوا هماهنگی‌های لازم را انجام دهید تا بتوانیم یک حرکت هماهنگ را آغاز کنیم و همپوشانی لازم را داشته باشیم. 

گسترش ارتباط با استارت‌آپ‌ها؛ از اهداف سازمان فرهنگی هنری

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری از راه‌اندازی موسسه رشد و شکوفایی جوان خبر داد و گفت: این مجموعه با هدف گسترش ارتباط سازمان فرهنگی هنری با استارت‌آپ‌ها تاسیس شده و در پنج نقطه تهران از جمله باغ کتاب تهران فعال است. تفاهم‌نامه‌هایی هم با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کرده‌ایم که به زودی عملیاتی می‌شود و شاهد یکی از قوی‌ترین مراکز رشد کشور در سازمان فرهنگی هنری هستیم. 
رییس سازمان فرهنگی هنری امضای تفاهم‌نامه همکاری با نهادهای گوناگون، تولیدات قابل توجه و فاخر در دوران شیوع ویروس کرونا و انتشار گسترده در فضای مجازی و دستیابی به تعریفی دقیق از دورکاری و جلوگیری از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را مهم‌ترین محورهای فعالیت این سازمان در یک سال اخیر دانست.

عضویت چهار میلیون نفر در باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان

در این نشست با حضور شهردار تهران از «باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان» نیز رونمایی شد. 

محسن صفرزاده مدیرعامل شرکت تهران گشت ارغوانی با تشریح فعالیت‌های باشگاه فرهنگ و هنر ایرانیان عنوان کرد: این باشگاه با هدف حفظ مخاطبان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تقویت ارتباط بین مراکز فرهنگی هنری و شهروندان راه‌اندازی شده است. برای اعضای باشگاه تخفیفاتی پیش‌بینی شده تا بتوانند با هزینه کمتری خدمات سازمان فرهنگی هنری شامل عضویت در کتابخانه‌ها، تماشای فیلم در پردیس‌های سینمایی، خرید از فروشگاه باغ کتاب تهران، تورها و... را دریافت کنند. البته با مجموعه‌هایی بیرون از سازمان نیز مذاکره کرده‌ایم که تخفیفاتی ارائه شود که هتل‌ها، مراکز تفریحی، مراکز ورزشی و... از جمله آن است.

وی اضافه کرد: تا کنون بیش از ۶۰۰ مرکز پذیرنده به اعضای باشگاه ارائه خدمات می‌کنند که به دو شکل حضوری و مجازی قابل استفاده است. زیرساخت این باشگاه که با همکاری بانک ملت ایجاد شده، به گونه‌ای است که در حال حاضر چهار میلیون مشتری بانک ملت از آن استفاده می‌کنند. این امکان وجود دارد که این باشگاه به صورت یک ابرباشگاه به همه بخش‌های شهرداری تهران ارائه خدمت کند و این کار به صورت آزمایشی آغاز شده است.

در این نشست همچنین سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیلی معاون هنری، محمد امینی معاون هماهنگی، برنامه‌ریزی و امور شوراها و سعید صدرائیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های این سازمان پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.