قدس آنلاین: رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر همواره بر ضرورت تبیین معارف انقلاب اسلامی بهویژه با مخاطب قراردادن جوانان و ارائه تصویری واقعی از چهار دهه گذشته تأکید کردهاند. اهمیت این تأکید تا جایی بود که معظم له، خود در دهه فجر۹۷ در قالب بیانیه «گام دوم انقلاب» به اختصار ماهیت آرمانهای انقلاب و تلاشهای انجامشده برای تحقق آن را تبیین و تلاش کردند از اختلال در دستگاه محاسباتی نسل آینده مدیران کشور پیشگیری کنند. از زمان صدور این بیانیه راهبردی دو سال میگذرد و در اینمدت افراد، نهادها و جریانهای مختلفی تلاش کردهاند به تبیین محتوای این بیانیه مهم و راهبردی اقدام کنند، اما به نظر میرسد موضوع مهم مغفول در این مسیر، توجه به «منطق» و «اسلوب» موجود در بیانیه گام دوم است. رهبری در فرازی از این بیانیه با عنوان «برکات انقلاب اسلامی» برای دفاع از دستاوردهای ۴۰ سال اول انقلاب، از منطق مقایسه استفاده میکنند. در این منطق، عملکرد انقلاب اسلامی با عملکرد کشور در زمان رژیم پهلوی و همچنین سایر انقلابهای دنیا مقایسه و مثالهایی عینی در موضوعات گوناگون زده شده است. ایشان در بخشی از بیانیه، توصیههایی به جوانان دارند که در رأس آنها تقویت بنیه علمی، برجسته کردن ارزشهای معنوی و اخلاقی و تلاش برای ایجاد اقتصادی بهتر است. ایشان در تبیین این ویژگیها از دو منطق «ضرورت عمل کردن به این توصیهها» و «نتایج منفی ترک این توصیهها» استفاده کردهاند. مثلاً در بخش «علم و پژوهش» ابتدا ضرورت دستیابی به علم در دنیای غرب تشریح و اشاره شده که غرب به برکت دانش خود «توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت ۲۰۰ساله فراهم کند» در ادامه نیز توضیح میدهند که جوامع عقبمانده از کاروان علم مجبور خواهند بود متحمل سبک زندگی غربی شوند و اختیار سیاست و اقتصاد خود را به دست غرب بسپارند. آنچه از فعالان فرهنگی جبهه وسیع انقلاب انتظار میرود توجه به «منطق»های موجود در بخشهای مختلف این بیانیه برای تبیین فرازهای گوناگون آن است تا پس از درک منطق و زیربنای هر فراز، همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند بتوان بر تصویرسازی غلط و ناامیدکننده از اوضاع ایران غلبه کرد، موضوعی که امروز مهمترین دستور کار دشمنان انقلاب اسلامی است.
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۷۳۹۸۲۵
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
نظر شما