تحولات منطقه

۱۰۶ استاد از دانشگاه‌های سراسر ایران طی نامه‌ای خطاب به مسئولین کشوری و استانی خواستار حذف کامل بزرگراه جنوبی مشهد، توقف تخریب‌ها و اصلاح رویه‌های غلط شدند.

نامه ۱۰۶ استاد دانشگاه به وزیر راه و شهرسازی درباره توقف کمربندجنوبی مشهد
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین،  ۱۰۶ نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور طی نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، استاندار خراسان رضوی، رئیس‌کل دادگستری  استان خراسان رضوی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، بازرس کل استان خراسان رضوی، ریاست محترم شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار مشهد خواستار حذف کامل بزرگراه جنوبی مشهد و اصلاح رویه‌های غلط شدند.

متن کامل این نامه به شهر ذیل است:

با سلام و احترام

همان‌گونه که مستحضرید پروژه نیمه‌کاره بزرگراه جنوبی شهر مشهد طی سال‌های اخیر با توسل به برخی اسناد و اطلاعات و مصوبات مراجع گوناگون ملی و محلی در دستورکار قرار گرفته است، اما از زمستان ۱۳۹۶ به دلیل ابهامات فراوان و حساسیت موضوع و به‌دنبال دستور نهادهای قضایی متوقف شده است.

این توقف، موجب بروز فرصتی برای متخصصان و شهروندان دغدغه‌مند شد تا بار دیگر در چیستی و چرایی اجرای چنین پروژه‌ای تعمق کنند و بار دیگر اطلاعات مرتبط با پروژه را مرور نمایند و نتیجه آن را به اطلاع نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر رسانند.

موارد زیر مهم‌ترین نکات و ابهامات اساسی درباره پروژه‌ی بزرگراه جنوبی است:

۱- در راهبردها و سیاست‌های کلان نظام، از ارتفاعات جنوبی مشهد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تنفس‌گاه‌های شهر نام برده شده و به‌صراحت نسبت به مداخله‌ها در ارتفاعات جنوبی تذکر داده و بر ضرورت جرم‌انگاری ساخت‌وسازهای مخرب در این منطقه تأکید شده است.

مرور تجربه‌های متعدد در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که بزرگراه جنوبی مشهد علاوه بر این‌که خود مصداق ساخت‌وساز در این محدوده می‌باشد، محرکی تام برای سایر انواع ساخت‌وسازهایی است که از مصادیق جرم تلقی می‌شوند.

۲- شهروندان آگاه و سازمان‌های مردم‌نهاد شهر مشهد از ابتدای دهه‌ی ۱۳۹۰ تا به امروز بارها و بارها نسبت به ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و غیرقابل‌جایگزین شهر تأکید کرده‌اند و طیف وسیعی از آن‌ها از جمله سمن‌های محیط‌زیستی، فعالان اجتماعی، متخصصان حوزه‌های محیط‌زیست و شهرسازی نسبت به نادرست بودن پروژه‌ی بزرگراه جنوبی هشدار داده‌اند. برای نمونه، می‌توان به نامه‌ی بیش از ۲۰ تشکل و سمن و بیش از ۱۱۰۰ نفر از شهروندان مشهد به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اشاره کرد که در آن به‌صورت دقیق به مصادیق تناقض میان اسناد پشتیبان بزرگراه جنوبی و اطلاعات نادرست درباره‌ی آن پرداخته شده است.

۳- در حالی‌که ادبیات رایج در شهرهای مختلف جهان بر حذف و تغییر کاربری بزرگراه‌های شهری موجود متمرکز است، شهر مشهد به‌عنوان یک شهر بین‌المللی که دارای جایگاهی مهم در میان شهرهای اسلامی است، به‌دنبال اجرای یک بزرگراه درون‌شهری جدید به‌طول حدود ۲۷ کیلومتر است.

۴- از سوی دیگر، در حالی‌که رویکردهای بومی در شهرهای ایران نیز به‌سوی توسعه‌ی حمل‌ونقل پاک و انسان‌محور سوق پیدا کرده، به‌نظر می‌رسد چنین سرمایه‌گذاری عظیمی در ساخت یک بزرگراه درون‌شهری با ماهیت و روح سند توسعه‌ی مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در تعارض است.

۵- بررسی‌های اخیر و بازبینی و مرور اسناد مرتبط با بزرگراه جنوبی نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری‌های قبلی درباره‌ی این پروژه بر اساس اطلاعات نادرست و دارای خطاهای محاسباتی صورت گرفته که البته مسئولیت آن متوجه ارائه‌دهندگان اطلاعات نادرست و جهت‌دار است.

۶- شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان خراسان رضوی تاکنون دو بار به موضوع ارتفاعات جنوبی پرداخته و در مصوبات خود بر حذف کاربری ترافیکی اراضی ارتفاعات جنوبی و ضرورت ایجاد و تثبیت فضای سبز و تفریحی تأکید کرده است.

۷- در پی استمرار اعتراض‌های عمومی نسبت به تخریب ارتفاعات به‌بهانه‌ی احداث بزرگراه و توقف حدود دوساله‌ی عملیات اجرایی آن، در ماه‌های اخیر به ابتکار شهردار محترم مشهد و با همراهی نهادهای تصمیم‌گیرنده، پروژه‌ی کوه‌پارک مشهد در بستر تخریب‌شده‌ی ارتفاعات جنوبی راه‌اندازی شده و در حال تکمیل است. مکان‌یابی این پروژه که بر اراضی بزرگراه جنوبی منطبق است، یکی از اقدامات الهام‌بخش در تغییر عملکرد بزرگراه‌های شهری از خودرومحوری به انسان‌محوری است؛ اما ادامه‌ی اجرای بزرگراه و اصرار بر تکمیل آن، شهروندان مشهد را از بهره‌مندی از این بستر اجتماعی محروم می‌کند.

۸- در ماه‌های اخیر، مجموعه‌ی شهرداری مشهد تحت‌فشار افکار عمومی و نهادهای نظارتی اقدام به انعقاد قرارداد مطالعات محیط‌زیستی بزرگراه جنوبی نموده و مطالعات مورد اشاره توسط یکی از مشاوران تخصصی در این زمینه (انجمن ارزیابی محیط‌زیست ایران) انجام شده است. با توجه به نامه‌ی مشاور مذکور به شهردار محترم مشهد، به‌وضوح در فصل چهارم مطالعات روشن شده که گزینه‌ی اجرا با فاصله‌ی نسبتاً زیادی نسبت به گزینه‌ی عدم‌اجرا رد شده و گزینه‌ی عدم‌اجرا گزینه‌ی برگزیده‌ی نهایی است؛ نتایجی که برای عموم متخصصین دغدغه‌مند و آشنا به موضوع قابل‌پذیرش و قرین به صحت بوده و هست. اما با روشن شدن نتایج مطالعات، اکنون نهاد تحویل‌گیرنده‌ این مطالعات که یکی از دفاتر زیرمجموعه‌ معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد است، از پذیرش نتایج سر باز زده و با استفاده از ابزار عدم تأیید کار و عدم پرداخت حق‌الزحمه سعی در اعمال‌نظر و تغییر نتیجه دارد، که خوشبختانه تاکنون با مقاومت و ایستادگی مشاور مواجه شده است. هرگونه تغییر در نتایج مطالعات پس از این، ناشی از اعمال فشارهای غیرحرفه‌ای، غیرمسئولانه و غیرتخصصی کارفرما است و برای جامعه‌ی تخصصی غیرقابل‌قبول و فاقد وجاهت می‌شود.

۹- شورای اسلامی شهر مشهد در مصوبه‌ی اخیر خود در تیرماه ۱۳۹۹ بر ضرورت توجه به نتایج مطالعات محیط‌زیستی در تصمیم‌گیری‌های آتی در کمیسیون ماده‌ی پنج تأکید کرده است.

۱۰- بر اساس ادعاهای مدیران شهری مشهد، آن‌چه تاکنون در بزرگراه جنوبی مشهد رخ داده، هزینه‌ای حدود ۲۰۰ میلیارد تومان را بر شهر و شهروندان مشهد تحمیل کرده که ارزش کنونی آن حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است، اما بر اساس اطلاعات مستند شهرداری مشهد هنوز ۲۴۲۰ میلیارد تومان بابت هزینه‌های اجرا و مبلغی نامعلوم بابت هزینه‌ تملک زمین باقی مانده است که ضرورت دقت‌نظر در تصمیم‌گیری‌های آتی را بیش از پیش عیان می‌سازد.

با توجه به تمامی نکات فوق‌الذکر، اینجانبان، جمعی از اساتید و متخصصان حوزه‌های محیط‌زیست، حمل‌ونقل و شهرسازی کشور درخواست بازبینی دقیق اسناد مرتبط با پروژه‌ی بزرگراه جنوبی مشهد را داریم تا خدای‌ناکرده تعجیل ناآگاهانه‌ برخی مدیران و اصرار مغرضانه‌ برخی کارشناسان موجب استمرار حرکت در مسیرهای نادرست گذشته نشود و از رشد خودرومحوری و تشدید تبعات آن از جمله تخریب منابع طبیعی، افزایش آلودگی‌های محیط‌زیستی، اتکای بیشتر به خودروهای شخصی در سفرهای درون‌شهری و کاهش فضاهای همه‌شمول شهری پیش‌گیری شود. امید است که تمامی تلاش‌های گذشته، در نهایت به تصمیمی درست و نتیجه‌ای مطلوب و هم‌سو با دغدغه‌های تمامی دلسوزان آینده‌ی ایران‌زمین منتهی گردد، و در آینده‌ای نزدیک حذف قطعی عملکرد ترافیکی از سراسر پهنه‌ی ارتفاعات جنوبی مشهد و همچنین تغییر کاربری «یکی از مهم‌ترین تنفس‌گاه‌های شهر» به یک فضای عمومی، تفریحی و پیاده‌مدار در اسناد توسعه‌ی شهر مشهد مستند و ماندگار شود.

امیدواریم تصمیم‌گیری صریح درباره‌ی حذف کامل بزرگراه جنوبی مشهد، سرآغازی برای تغییر رویه‌های ناصواب تصمیم‌گیری درباره‌ی پروژه‌های حمل‌ونقل همه‌ی شهرهای کشور باشد و استفاده از غربال مبتنی بر ارزیابی‌های دقیق محیط‌زیستی تبدیل به رویه‌ای دائمی و مؤثر در فرایند تصمیم‌گیری‌ها شود.

با سپاس و آرزوی سلامتی.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.