انتخابات

در آستانه سال نو مشهد همیشه مقصد مسافران زیادی بوده تا اینکه سال گذشته کرونا شایع شد و برنامه همه را برای سفر به هم ریخت.   هر چه سال‌های گذشته مسئولان در توان داشتند و برای دعوت مردم به مشهد و استان خراسان رضوی به کار می‌گرفتند برای نخستین بار در تاریخ چند برابرش کردند که کسی به مشهد سفر نکند دلیلش هم برای همه مشخص بود. گرفتاری که ویروس کرونا برای کل کشور و همه دنیا درست کرده بود عامل اصلی بازدارندگی برای سفر شد. خیلی‌ها مراعات کردند و سفر رفتن در روزهای آغاز سال ۹۹ را به زمان دیگر موکول کردند آن‌هایی هم که هشدارها را جدی نگرفتند برای عزیمت به مشهد با مشکلات متعددی مواجه شدند؛ از جلوگیری برای ورود به شهر و استان گرفته تا جریمه‌ها و نبود امکانات اقامتی و رفاهی.

امسال با اینکه کرونا از ابتدای سال تا انتهایش با ما بوده اما تمام نگاه‌ها به قوانینی است که برای سفر از سوی مسئولان در نظر گرفته شده است. طبق آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکنون اعلام کرده ورود به شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی ممنوع است و مابقی مناطق برای مسافرپذیری مشکلی ندارند. مشهد در آخرین اعلام رنگ‌بندی‌ها زرد عنوان شده این یعنی بر اساس متر و معیار ستاد ملی مبارزه با کرونا این شهر منعی برای ورود مسافران نوروزی نخواهد داشت اما اظهار نظر اخیر رئیس پلیس ‌راه خراسان رضوی مبنی بر اینکه با توجه به قرارگیری مشهد در وضعیت زرد کرونایی و بلامانع اعلام شدن سفرهای نوروزی به مشهد، اما ورود به مشهد با پلاک‌های غیربومی اکیداً ممنوع است. این یعنی خودروهای غیربومی اجازه ورود به مشهد را نخواهند داشت و در صورت مشاهده پلاک غیربومی با جریمه مواجه می‌شوند. در سوی دیگر اظهارات معاون استاندار خراسان رضوی را داریم که بر مبنای موضوع رنگ‌بندی شهرها و اینکه وضعیت مشهد در حال حاضر زرد است ورود به مشهد را بلامانع اعلام کرده است.

هر چند که هنوز به صورت دقیق معلوم نیست مسافرت به مشهد چه شرایطی در روزهای آینده خواهد داشت اما طبق روال یک سال اخیر و اینکه ستاد استانی مبارزه با کرونا مرجع اعلام نظر در مورد سفرها و شرایطی اینچنینی بوده است در تماس با دکتر مهدی قلیان، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خراسان رضوی آخرین موضوعات مربوط به سفر با توجه به اظهارات رئیس پلیس‌راه استان را جویا شدیم که وی با اظهار این جمله که شرایط مشهد در حال حاضر زرد است و بر مبنای آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا در نظر گرفته فقط سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است فعلاً موضوعی برای ممنوع بودن سفر به مشهد به ما ابلاغ نشده است.

با این تفاسیر همان طور که عنوان شد هنوز نظر قطعی برای وضعیت سفر به مشهد وجود ندارد اما آنچه نباید از یاد ببریم این است که وضعیت زرد شرایطی کاملاً شکننده است و با اندکی سهل‌انگاری می‌تواند خیلی زود به سمت قرمز شدن برود و همه معادلات را به هم ریخته و شرایط را از اینکه هست بحرانی‌تر کند. کما اینکه اکنون نیز طبق اخباری غیررسمی تعداد مراجعات و بستری‌های بیماران کرونایی در مشهد رو به افزایش است و این می‌تواند زنگ خطری بزرگ برای روزهای پیش رو باشد.

نکته تأمل‌برانگیز اینکه بر اساس اعلام منابع رسمی در روزهای اخیر تعداد خودروهای ورودی به شهر مشهد به نسبت روزهای مشابه در پایان سال گذشته حدود ۳۰درصد افزایش داشته و بی‌تردید این رقم سیر صعودی خواهد داشت و نباید از این مسئله هم غافل شد که کرونای جهش‌یافته انگلیسی با شیوع سریع و گسترده هم در شهر مشهد و برخی شهرهای دیگر به کمین نشسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.