ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت الهی و آغاز سال معنوی مؤمنان، فرصتی طلایی برای تحول زندگی و دستیابی به سبک مؤمنانه آن یا همان حیات طیبه قرآنی است؛ اما این تحول و دستیابی نیازمند اهتمام و راهکارهایی است که بدون آن‌ها بهره وافی و کافی از ضیافت الهی برده نمی‌شود.

تمرین حلم و بردباری در دانشگاه رمضان

به‌منظور بررسی این راهکارها و شیوه اجرا کردن آن‌ها، با دو تن از کارشناسان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

خطبه شعبانیه؛ دستورالعمل بهره‌مندی از فیوضات ماه رمضان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پرسش‌ها آن است «چگونه از فرصت طلایی ماه مبارک رمضان استفاده کنیم؟» گفت: در نگاه معارف دینی همان‌طور که گل‌ها رنگارنگ و میوه‌ها متنوع هستند اوقات نیز تنوع دارند؛ برخی خوشرنگ‌تر و اثرگذارتر هستند، چنان‌که در میان ماه‌های سال، طلایی‌ترین ماه‌ها رجب، شعبان و رمضان است و در ماه رمضان، شب‌ها بهتر از روزها و سحرها برتر از دیگر لحظات و ساعات هستند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» ادامه داد: بهترین دستورالعمل برای بهره‌مندی از این فرصت طلایی را پیامبراکرم(ص) در روزهای آخر ماه شعبان و از طریق ایراد خطبه شعبانیه به یادگار گذاشته‌اند؛ هرچه این محتوا بیشتر تبیین شود بهتر می‌توان دریافت چگونه باید از فرصت رمضان بهره ببریم.

مشاور فرهنگی و علمی ستاد اقامه نماز کشور می گوید: رسول خدا(ص) در این خطبه نخست به توفیق روزه‌داری و سپس قرائت قرآن اشاره دارند: «أن یُوَفّقکم لِصِیامِهِ، وَ تَلاوة کتابِهِ»؛ از این رو ما نیز باید این توفیق را از خدای متعال مسئلت کنیم. البته منظور از قرآن، فهم و تدبر و عمل کردن به فرامین الهی است.

وی درباره دیگر راه‌های بهره‌مندی حداکثری از ماه مبارک رمضان می گوید: صدقه و انفاق در حق سائلان و فقرا، خدمت به بزرگان، محبت به زیردستان و کودکان، صله‌ رحم، رسیدگی به ایتام و... ازجمله توصیه‌های نبوی(ص) در این خطبه شریف است که کمک می‌کند بیشترین بهره‌ها را از ماه ضیافت الهی ببریم.

طلایی‌ترین اوقات رمضان

حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی با بیان اینکه ماه رمضان با این عظمت و جایگاه بزنگاه‌هایی را برای قرب در خود جای داده است، گفت: در کلام رسول خدا(ص) از طلایی‌ترین اوقات این ماه، وقت نماز است؛ باید در آن هنگام دو دست خود را به پیشگاه خدا بلند کنیم و حاجاتمان را عرضه بداریم، در تعقیبات نماز به آنچه خدا می‌خواهد بیندیشیم و با بلندپروازی، از خدای واسع‌الرحمه حاجات جهانی و با چشم‌اندازی بلند طلب کنیم. ائمه(ع) دعاهایی به ما آموزش داده‌اند که با آن‌ها می‌توانیم در ماه رمضان، حاجاتمان را به خدا بیان کنیم.

این کارشناس معارفی رسانه‌ ملی درباره معنای قرائت قرآن که در ماه مبارک رمضان بارها بر آن تأکید شده، بیان کرد: خداوند در سوره مبارکه بقره می‌فرماید: «کسانی که کتاب بر آن‌ها فرستادیم آن را خوانده و حق خواندن آن را (در مقام عمل نیز) به‌جا آورند». از امام صادق(ع) پرسیدند: چطور قرآن را بخوانیم که حق تلاوت آن ادا شود؟ حضرت(ع) فرمودند: شتاب‌زده نخوانید (شمرده شمرده بخوانید)، در معنا و فهم آن دقت کنید، به وعده‌های قرآن امید ببندید و از هشدارهای قرآن بهراسید، از قصه‌های قرآن درس بگیرید، به مَثَل‌های قرآن فکر کنید و به احکام قرآن (۵۰۰ آیه در قرآن مربوط به احکام است) عمل کنید؛ چنین قرائتی ادای حق تلاوت قرآن است.

رمضان، ماه فرصت‌هاست

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری نیز با بیان اینکه رمضان، ماه فرصت‌هاست، تأکید کرد: اینکه بر اساس روایات، ماه رمضان آغاز سال است و به عبارتی «أَوَّلُ سَنَهٍ» شاید منظور این است اول سال تربیتی و خودسازی، اصلاح و ترقی است؛ چراکه روح انسان در دانشگاه خودسازیِ رمضان پاک می‌شود. دانشگاهی که دانشجویان آن به قدر تلاش، نمره می‌گیرند!

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیث نبوی(ص) که درباره ماه مبارک رمضان فرمودند: «تا کنون این سفره را نه کسی دیده و نه کسی شنیده و نه به قلب کسی خطور کرده» ادامه داد: کنار این سفره، روزه‌داران می‌نشینند و آن که از این خوان گسترده تناول نکند، محروم و مغبون می‌شود.

 ماه تقویت اراده

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای ترک رذایل اخلاقی است، گفت: از ویژگی‌های ماه رمضان تمرین روحیه حلم و بردباری است؛ اگرچه گرسنگی سبب عصبانیت در انسان می‌شود اما با معنویت برخاسته از روزه‌داری، انسان بردباری را یاد می‌گیرد تا با مشکلات به‌ویژه در مواجهه با انسان‎‌های جاهل صبوری کند. رمضان همچنین ماه تقویت اراده است، وقتی از حلال خدا به امر خدا چشم می‌پوشیم می‌توانیم در دیگر ماه‌ها از حرام او نیز بگذریم.

این استاد حوزوی با اشاره به نزول قرآن در ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: به برکت این ضیافت، شیطان در غل و زنجیر می‌شود، چراکه در روایت است ملائکه که تعدادشان را فقط خدا می‌داند، برای روزه‌داران دعا می‌کنند و این امداد، در کنار گسترش رحمت الهی که حتی نفس روزه‌دار را تسبیح می‌شمارد، موجب عقب‌نشینی شیطان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.