قدس آنلاین؛ سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در گفتگویی اظهار کرد: نزدیک به دوسال است که در قالب یک اندیشکده باهمکاری سایر اندیشکدههایی که در حوزههای اقتصادی کشور کار میکنند به یک سلسله برنامه در حوزه کنترل تورم و قیمتها رسیدهایم.
وی افزود: با افزایش ارزش پول ملی، وضعیت اصلاح ساختار بودجه و همچنین مسکن، غذا و کشاورزی به تنظیم برنامههای مدون و جامعی دست یافتهایم. همچنین در حوزههای فرهنگی تمرکز روی تقویت بنیان خانواده بهمعنای اینکه امکان ازدواج سریعتر اتفاق بیفتد و ثبات خانوادهها که کمی دچار مشکل است، افزایش بیاید و پیرامون موضوع خانواده برنامه های فرهنگی دولت ما طراحی شده است.
نائب رئیس مجلس درباره برنامههایش در خصوص سیاست خارجی نیز توضیح داد: برای سیاست خارجی سه سطح تعریف کردهایم؛ یک سطح آن توسعه دیپلماسی عمومی بارویکرد اقتصادی است؛ ایران ۱۵ کشور همسایه دارد و در یک مرکزیتی قرارگرفته که جمعیت شمال به جنوب و غرب به شرق عالم را به هم وصل میکند و یک وضعیت ژئواستراتژیک دارد. به همین خاطر تجار ایرانی و خارجی، حجم تبادل مالی زیادی دارند و یا حداقل مسیر عبور کالایشان از ایران است.
قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: ما نهاد دیپلماسی را مامور توسعه با محوریت دیپلماسی اقتصادی خواهیم کرد یعنی کمک می کنیم، روابط بین تجار افزایش یابد و از ظرفیتهایی که ایران دارد هم برای ترانزیت کالا و هم به عنوان یک مرکز تجاری که کشورهای همسایه بتوانند در آنجا به عنوان یک مرکز بازرگانی شان قراربگیرد، تمهیداتی ایجاد خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد، نه صرفا برای کالاهای لوکس و مصرفی بلکه به صورت محل توزیع و خرید کالاهای نهادی و پایه ای باشد.
وی افزود: سطح دوم؛ نگاه به شرق است؛ که راهبرد نظام است و توسعه روابط با کشورهای قدرتمند شرقی مانند روسیه، هند وچین است که می بینید تحت عنوان قراردادهای درازمدت هم این درحال شکل گیری است، ایران هم اینک با اوراسیا یک پیمانی نوشته است و با چین شروع به طراحی سند دراز مدت ۲۵ ساله کرده ایم.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنا داریم چنین برنامههایی را هم با هند که کشوری پرجمعیت است، داشته باشیم. بخصوص با کشورهایی که اقتصاد ما با آنها اقتصاد مکمل است و نیازهای امنیتی مشترک داریم. بالاخره به لحاظ امنیتی ایران و برخی از کشورهای همسایه نیاز مشترک امنیتی و دشمنان مشترک داریم. هم اکنون نزدیک به ۴۳ کشور در دنیا وجود دارد که به شکلی تحت تحریم آمریکا و یا اتحادیه اروپا هستند و باشگاه بزرگی هستند که می توانند به هم کمک کنند و نزدیک به ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهند که لازم است با این کشورها وارد تعامل و همکاری شویم.
وی با بیان اینکه اما سطح بالاتر، مفهوم تهدیدزدایی است، گفت: بالاخره دیپلماسی نباید اجازه بدهد که کشور به لحاظ امنیتی، سیاسی و اقتصادی دچار تهدید شود؛ حالا مذاکراتی مانند وین و برجام و امثال آنها در این سطح قابل تعریف است.
این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تصریح کرد: به نظر میرسد باید در حوزه سیاست خارجی یک نظم رفتاری به حوزه سیاست خارجی ایران داده شود و یک مقداری این بخشهای مختلف باهم، هماهنگ شوند انشالله در دولت آتی این هماهنگی بین مرکزیت نظام و اقداماتی که مجریان بهعنوان دستگاه سیاست خارجی و یا دستگاه دولتی انجام میدهند، هم راستا باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت فعلی نیز اظهارکرد: همه دولتها زحماتی کشیدند ونمیخواهم غیر منصفانه صحبت کنم، در طی این ۴۲ سال پس از انقلاب، هر دولتی کار را به دست گرفته، بخشی از کشور را توسعه داده و اقداماتی کرده است اما ما از ابتدا جزو گروه منتقد دولت آقای روحانی بودیم، هم به لحاظ رویکردهای اقتصادی هم از منظر رویکرد رفاه اجتماعی و توسعه عدالت اجتماعی و هم در حوزه سیاست داخلی و خارجی؛ به این معناکه نگاه انتقادی ما نگاه انتقادی فقط به شخص آقای روحانی و تیم اجرایی اونیست بلکه به طرز تفکر و برنامههای کلانی که اینها داشتند، است و ما آن برنامهها را برنامههای نادرستی میدانستیم که همه اینها به طور جداگانه قابل بحث هستند.
نائب رئیس مجلس تصریح کرد: ما معتقد هستیم در قانون اساسی کشور، دولت موظف است که زیرساخت تأمین مسکن را برای مردم فراهم کند، اما وزیرمسکن آقای روحانی میگفت، دولت حق دخالت در ساخت و ساز مسکن ندارد. خب این دو تفکر کاملا متفاوت است و این بازار است که خود بخود در آن، عرضه و تقاضا وجود دارد بنابراین اگر کشش بازار وجود داشته باشد یکسری سازنده کار ساخت مسکن را انجام می دهند و ما یک وامی به مردم میدهیم که مسکن بسازند.
وی افزود: یا در بحث قیمت گذاری کالاها، آقای نعمت زاده که وزیر صمت این دولت بود، اصلا با قیمت گذاری مخالف بود، منتها تمام مفاهیمی که اینها دنبال می کنند و ناشی از نظامهای سرمایهداری است، در خود چنین کشورهایی ۵۰-۶۰ سال است منافی شده زیرا آنها با مفهوم رقابت و خرید تضمینی قیمت را کنترل میکنند و اینطور نیست که به هر ترتیبی آزاد باشد و خریدار و فروشنده با هم بخواهند به یک نقطه محوری برسند و قیمت گذاری کنند. این را بگیرید تا در حوزه فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی این نگاه ادامه دارد.
قاضیزاده هاشمی تصریح کرد: ما معتقد هستیم که این نارضایتی که الان در مردم ما وجود دارد فارغ از نحوه عملکرد کارگزاران نظام و مسئولان که خیلی نقش داشتند و تفرعون و روحیه اشرافیت ممکن است، نقش داشته باشد همان ماحصل نوع نگاه و برنامههایی است که دولت دنبال می کرده است.
نائب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید به نفع نامزد انتخاباتی دیگری کنار بروید، گفت: به این سوال نمیتوان پاسخ داد زیرا صحنه انتخابات هنوز روشن نیست که ببنیم چه کسانی هستند و چه کسانی نیستند و کسی هست که از شما کشور را بهتر اداره کند یاخیر؟ طبیعتا کسی که وارد صحنه انتخابات میشود خودش را برای اینکار آمادهتر از بقیه میبیند و باید ملاحظات زیادی رخ دهد تا یک نامزد انتخاباتی تصمیم بگیرد که کناره گیری کند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که دو ماه از زمان تصویب واجرای قانون اقدام راهبردی مجلس می گذرد، آیا در این زمان فشار تحریمها کمتر شده و آیا واقعا به نفع ملت ایران بوده است، گفت: فشارها که اضافهتر نشده و برعکس تمایل برای انجام مذاکرات بیشتر شده است و متأسفانه آمریکایی ها بجز زبان اقتدار و از موضع قدرت سخن گفتن، چیزی متوجه نمیشوند اینکه شما می بینید مذاکرات وین و امثال آن در حال شکل گیری است و آمریکاییها تمایل زیادی برای انجام مذاکرات دارند بخاطر اینکه میبینند ایران در استیفای حقوق خودش راسخ است و این راسخ بودن تنها به زبان گفتن نیست و باید یک عملی داشته باشد تاطرف مقابل متوجه جدیت تان شود. این عمل همان قانون لغو تحریم هاست که با برگرداندن مرحله ای، انسدادهایی در حوزه انرژی هستهای ما اتفاق افتاده است، آنها متوجه شدند که ما درکارمان خیلی جدی هستیم و با کسی تعارف نداریم.
وی افزود: با اینکه اسرائیل در این ایام خرابکاری هایی داشت و انفجاراتی در تاسیسات نطنز ما انجام داد بازهم دید، ما جدی تر هستیم و هر بار که اینها شیطنت میکنند ما سطح بالاتری از اقدامات را انجام می دهیم.
وی گفت: متاسفانه اسرائیل و آمریکا بجز این زبان، زبان دیگری نمیفهمند. ما ۱۲-۱۳ سال که با آمریکاییها مذاکره کردیم و به یک قراردادی به نام برجام رسیدیم اما به اندازه یک نقطه حتی آن را اجرا نکردند و به تعهدات شان در حوزه لغو تحریمها عمل نکردند و دلیلی ندارد که کشور ایران هم تحت فشار تحریم ها باشد و هم این مقررات را رعایت کند، اصلا مواد ۳۶ و۳۷ برجام این اجازه را میدهد که اگر طرف غربی به تعهداتش عمل نکرد برخی از آن محدودیتهایی که برای خودش در نظر گرفته را کاهش دهد.
نائب رئیس اول مجلس درباره انفجار در تاسیسات هستهای نطنز نیز گفت: کاری که اسرائیل کرد برای برهم زدن سیر برگشت آمریکا به تعهداتش است بدین معنا که می خواهد بهانهای به آمریکاییها و اروپائیان بدهد که این برگشت اتفاق نیفتد و اینها یک مرحله ای تحت عنوان اینکه ترامپ چیزی را قبول ندارد از برجام خارج شدند و میخواستند تحریمهای فلج کننده را به نتیجه برسانند که دیدند تحریمهایشان جوابی نگرفته است وقتی اقدامات قاطع ایران را دیدند، اروپا و آمریکا دیگر بهانهای نداشت برای اینکه به وظایفش عمل نکند خواستند با ایجاد درگیری امنیتی و ایجاد اختلال کاری کنند تا بهانهای برای آمریکاییها و اروپاییان ایجاد شود که به وظایف شان عمل نکنند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشانکرد: وگرنه حمله به تاسیسات نطنز ناشی از اجرای این قانون نبود؛ اسرائیل تلقی اش این بود که نباید بگذارد دنیا متوجه شود که ایران مظلوم واقع شده و ایران محق است برای اینکه برخی از اقدامات را انجام داده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به نشانههایی مبنی بر دخالت اسرائیل در حادثه نطنز رسیدید، بیان کرد: اولا که اعتراف خود مقام ها و رسانههای اسرائیلی است. آنها به نحوی این مسئولیت را پذیرفتند واشخاصی هم شناسایی شدند که وقتی سابقه اینها پیگیری شده به سرویسهای جاسوسی اسرائیلی وصل بودند. هم در خرابکاری اول، هم دوم فرد مورد نظر شناسایی شده است. هنوز کسی دستگیر نشده است ولی آنها از کشور متواری شدند ولی دنبال این هستیم که این افراد به کشور بازگردانده شوند. جزئیات اینکه چند نفر بودند را ندارم ولی ناظر به یک نفر بوده است.
وی درباره این سوال که در پاسخ به حادثه نطنز غنی سازی ۶۰درصد را کافی میدانید یا در مجلس دنبال اقدام دیگری هستید، افزود: البته معتقد هستیم فارغ از اینکه مذاکرات ما با اروپاییان و آمریکاییها به کجا میرود ما باید پر قدرت زیرساخت هستهای خود را ادامه دهیم، چه در ۲۰ و چه در ۶۰ درصد و امثال اینها. متاسفانه آمریکاییها و اسرائیل به ما فهماندهاند که بجز زبان قدرت چیز دیگری متوجه نمی شوند و هیچ عامل بازدارنده دیگری وجود ندارد.
قاضی زاده هاشمی بیانکرد: همزمان با این دیپلماسی ما باید کاری کنیم که دولت های اروپایی و آمریکا متعهد به لغو تحریم ها و هم مهار اسرائیل و خرابکاری هایش شوند؛ به این معناکه ما به ازای خرابکاریهای اسرائیل تنبیهشانمیکنیم. ما قبلا غنی سازی ۶۰ درصد نداشتیم و سقف غنی سازیمان ۲۰درصد بود. از وقتی که اسرائیل تصمیم به خرابکاری گرفت تصمیم به ورود به عرصه ی تولید غنی سازی ۶۰درصد شدیم.
نائب رئیس مجلس درباره نحوه پاسخ دهی به اسرائیل و اینکه آیا پاسخهای ایران در حوزه هستهای خلاصه میشود، گفت: خیر، درحوزههای دیگر هم پاسخ داده میشود. شما و آنها هم میدانید که پاسخ داده میشود. اتفاق هم افتاده است و قرار هم نیست اعلام شود. همانطور که رسانههای اسرائیل حرف میزنند رسانههای ماهم در این باره اظهارنظر میکنند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که ارزیابی مجلس از مذاکرات وین چیست، توضیح داد: مذاکرات زیر نظر شورای عالی امنیت ملی انجام میشود و مجلس نیز در این شورا نماینده دارد، رئیس مجلس یکی از اعضای این شوراست و شورای عالی امنیت ملی یک دستگاه فراقوه ای است یعنی از مجموعه قوا در آن عضو هستند و بنابراین همه دستگاهها مطلع میشوند. اما جزییات مذاکرات وین بطور مرتب منتشر نمیشود و تیم مذاکره کننده به یک جمع بندی میرسند و آن جمع بندی را در اختیار مسئولانی که یک لایه بیرون تر از آن هیات مستقیم که نظارت میکنند، قرار می دهند. همان هیات مستقیم که ذیل نظر شورای عالی امنیت ملی کار میکند طبیعتا نظارت مستقیمی بر مذاکرات دارد و ما بطور کلی بر مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی خیلی خوشبین نیستیم.
وی افزود: بخاطر تجربه مان خوشبین نیستیم؛ زیرا غربیها مذاکره را برای مذاکره و فرسایش و عدم نتیجه میخواهند؛ و مذاکره میکنند تا بعد زیر توافقات بزنند. امثال پیمان اوسلو که یک تعهدی بین دولت فلسطینی و اسرائیل بواسطه غربیها شکل میگیرد ولی اجرا نمیشود. بین آمریکا وکره شمالی، بین آمریکا و چین، بین آمریکا وعراق و بالاخره آمریکاییها۲۰ سال با صدام و معمر قذافی مذاکره میکردند و به هیچکدام از بندهای آن پایبند نبودند و ما چون عهدشکنی زیادی دیدیم و عدم انجام عملی دیدیم خیلی به مذاکرات خوشبین نیستیم و چه بسا اینها در این مذاکرات با فشارها و رفت و برگشت هایی که انجام می دهند بتوانند امتیازاتی بلاوجه از کشور ما بگیرند و آن امتیازات را نقد کنند.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: مانند کاری که در برجام شد و امتیازات بلا وجه گرفتند ما اراک و فردو را بستیم و نطنز را کاهش دادیم اما چیزی گیرمان نیامد و تکرار چنین مذاکرهای که باز برای ما محدودیت بیاورد و چیزی گیرمان نیاید از نظر ما بیفایده است و منطق عقلی هم میگوید خیلی به آن امیدوار نباشیم.
نائب رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه جایگزین برجام برای ایران چیست، گفت: کشورهای زیادی هستند که بدون وابستگی به آمریکا و اروپا حاضر هستند با ایران همکاری کنند و میکنند و حجم اقتصاد داخلی ما ۸۵میلیون نفر است و بازار بزرگی است و اقتصاد ایران از داخل خودش قابل تغذیه است و کشورهای همسایه اش نیز همیطور است، ما و برخی کشورهای همسایه نیازهای متقابلی داریم ، بطور مثال ما انرژی داریم و افغانستان به آن نیاز دارد که با آنها و دیگر کشورها تبادل می کنیم و نیاز کشور خودمان را برطرف میکنیم. اما اگر شما بگویید برجام بهانه ای است تاتحریم های آمریکا برداشته شود، ما تقریبا این موضوع را حل کرده ایم. هماکنون ما توانستیم در ۲ سال گذشته با خروج آمریکا از برجام و حتی شروع کرونا، تاب آوری اقتصادی را به جایی برسانیم که علیرغم کاهش فروش نفت بتوانیم اقتصاد را وارد فاز رشد مثبت هم کنیم یعنی سقوط رشد منفی داشتیم ولی کم کم بازیابی اتفاق افتاد و شیب مثبت شروع شده است.
وی گفت: ایران جمعیت و منابع زیادی دارد و خیلی از کشورها به ما نیاز دارند، چیزی که آمریکاییها میدانند یا نمیدانند این است که خیلی از ملتهای جهان به ملت ایران و فرآوردههای اقتصادیاش نیازمند هستند و به خاک ایران برای تبادل کالا نیاز دارند و به انرژی ایران نیاز دارند و به همین خاطر نمیتوانند از یکحدی بیشتر تحریم را بپذیرند.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که آقای روحانی برخی را مانع رفع تحریمها می دانند و منظورشان چیست، گفت: آقای روحانی ۸ سال است که این حرفها را میزند و ما نیز دنبال این افراد هستیم اما پیدایشان نمیکنیم و ایشان هم معرفی نمیکند و خیلی خوب است که معرفی کنند تا بدانیم این افراد هستند یاخیر؟ در مجلس نیز همین طور است. در مجلس هم ممکن است نوع نگاه ما با آقای روحانی در رفع تحریمها متفاوت باشد. ایشان فکر میکند با دادن امتیاز و کوتاه آمدن، می تواند تحریم ها را رفع کند ولی ما میگوییم شما ۸سال از این روش نتیجه نگرفتید برعکس ماجایی توانستیم از غربیها امتیاز بگیریم که محکم روی پای خود ایستادهایم و با زبان عزت با آنها سخن گفتهایم.
نائب رئیس مجلس بیان کرد: آمریکاییها مانند سگ میمانند، سگ وقتی فرار میکنی دنبالت میکند؛ ولی وقتی بایستی سگ فرار میکند.
وی درباره اینکه موضع روسیه را در مذاکرات وین چطور ارزیابی میکنید، گفت: روسیه و چین همیشه سعی کردند نقش واسط و کسی که آرامش و مدارا ایجاد می کند را داشته باشند و ما هم از این کشورها تشکر میکنیم همچنین تلاش کردند جلوی زیاده خواهی آمریکا را در سورای امنیت سازمان ملل بگیرند و از این زاویه از این دو کشور و به ویژه روسیه تشکر میکنیم. در مذاکرات وین هم خواستار این هستیم که حقوق حقیقی ملت ایران را که آمریکاییها ۸سال است به تاخیر انداختند، بایستند تا ایفا شود ما نمی گوییم که به برجام متعهد نیستیم ما اگر حقوقمان ایفا شود پایبند به برجام خواهیم بود. ما دنبال خروج از برجام نیستیم ما دنبال اجرای تعهدات برجام هستیم و من خودم برجام را قرارداد خوبی نمی دانم و بنده شخصا از زمانی که این موضوع از مجلس نهم مطرح بود من جزو مخالفانش بودم، ولی یک معاهده رسمی بین کشورما و چند کشور دیگر است.
قاضی زاده هاشمی گفت: ما معاهده برجام را به رسمیت میشناسیم ولو اینکه قبولش هم نداشته باشیم و انتظارمان این است که همه اعضا به مفاد آن عمل کنند ما قصد خروج از برجام را نداریم و اما به شرط اینکه اجرایی شود اما اگر اجرا نکنند ماهم لزومی نمیبینیم که یکطرفه برای خودمان محدودیت حفظ کنیم .
وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضرید با وجود اینکه آمریکا موضوعات دیگری برای گنجاندن در برجام همچون موشکهای بالستیک را مطرح میکند، با بایدن رییس جمهور آمریکا وارد مذاکره شوید، گفت: آمریکا چنین آمادگی ندارد، ما زمانی آمادگی مذاکرات را داریم که از موضع برابر باشد در هر زمینه و موضوعی؛ حالا این مسائل که درباره موضوعات داخلی ماست مگر ما درباره مسائل داخلی آنها دخالت میکنیم که آنها در مسائل داخلی ما دخالت می کنند؟ ما اینجا مجلس و قانون اساسی داریم، این قدر به سیاهپوستان آمریکا ظلممیشود و هر ازگاهی یکی از این افراد کشته میشود و مردم آمریکا در خیابانها اعتراض میکنند آیا ما می رویم از عدهای در آمریکا جانبدازی کنیم؟ بگیم ما از این جناح در برابر این جناح دفاع می کنیم؟ آنها نیزحق ندارند در مسائل داخلی ما دخالت کنند.
قاضی زاده هاشمی گفت: اما گفتگو بین ملتها باید ادامه داشته باشد و کشورها باید باهم گفتگو کنند منتها از موضع برابر باشد. دواتفاق در هر گفتگویی باید رخ دهد یک گفتگو برای خرید وفروش است، یک قرداد هست که ممکن است ابعاد سیاسی و امنیتی و اقتصادی داشته باشد یا اینکه دفع ضرر است و گفتگو برای اینکه ضرری ایجاد نشود و مزاحمتی ایجاد نشود و این لازمه اش، موضع برابر است. ما با هیچکس که از موضع بالا و قلدری با ما صحبت کند، مذاکره نمی کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اطلاعی از ایجاد گفتگوبین ایران و عربستان خبری دارید، گفت: عربستان همسایه دائمی ایران است و اماکن مقدسه مکه و مدینه در آن قرار دارد، ما سالانه تعداد زیادی حاجی به عربستان می فرستیم و برخی از ائمه اطهار ما که برای مردم ایران مقدس اند ، در بقیع دفن هستند. ما تشنه زیارت آنها هستیم اگر ما در ایران یک امام رضا (ع) در مشهد داریم در بقیع ۴ امام مثل امام رضا وجود دارد و یکی از مقاصد سفر ایرانیان آرزوی سفر به مکه و مدینه است.
قاضی زاده افزود: عربستان کشور بزرگ و قدرتمند و پهناوری است و ما روابط دیرینه ای با این کشور داشتیم و ما دلمان نمیخواهد که رابطه بین دو همسایه خوب نباشد. این را کنار این باید بگذاریم که در کنار مردم بزرگ و عزیز یمن نیز احساس مسئولیت میکنیم.
وی در ادامه یادآورشد: ما دلمان نمیخواهد در همسایگی ما مردمی سالها زیر بمباران و محاصره اقتصادی، گرسنگی وبیماری باشند؛ وظیفه مان این است که به فکر اینمردم همباشیم. بنابراین باید کمک کنیم به یک ترتیبی مسئله یمن، عربستان و ایران حل شود. عربستان تجربه کرد و دید با فشار نظامی به جایی نمیرسد. حال بنظر میرسد به این نقطه رسیدهاند که بخواهند نزاع در یمن را از راه حل دیپلماتیک حل کنند و حتما ایران این آمادگی را دارد که بالاخره بانی حل مسئله بین عربستان و یمن باشد و هم مسئله یمن و گروههای یمنی حل شود واینها به یک دولت ائتلافی برسند و انسجام این کشور حفظ شود و همچنین مشکلات فی مابین یمن و عربستان نیز حل شود بالاخره اینها برادران مسلمان ما هستند و ما نمی توانیم ببینیم مسلمانان همدیگر را میکشند و این قابل تحمل نیست.
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که عربستان ادعا دارد که ایران به حوثیهای یمن کمک تسلیحاتی میکند، گفت: این ادعا را باید ثابت کنند که تاکنون نتوانستهاند. سوال مهمتر اینست که عربستان در یمن چه می کند؟ ولو اینکه گروههای داخلی یمن با هم درگیر هستند، این به عربستان چه ارتباطی دارد؟ اگر به ما ربطی ندارد به عربستان نیز ارتباطی ندارد به اضافه اینکه ما حمله نظامی به یمن نکردیم و این عربستان بود که حمله کرد و این یمنیها هستند که در دفاع از خودشان به برخی از مواضع عربستان حمله کردند ویمنی ها شروع کننده جنگ نبودند بلکه در حال دفاع از خود هستند.
نائب رئیس مجلس تصریح کرد: انشالله رهبران عربستان آنقدر عاقل شده باشند که بفهمند این شکل رفتار، راه حل مناسبی نیست. دست از حمله نظامی بردارند و بعد هم ما کمکشان کنیم تا مسائل خود را با همسایه شان حل کنند. لازمه اش این است که در ابتدا یک دولت در یمن شکل بگیرد، دولت قانونی مردمی که خود مردم این کشور بدون دخالت هر دولت خارجی این دولت را انتخاب کنند.
وی گفت: ایران با کمک به حل و فصل مسائل داخلی یمن میتواند اینها را به یک اجماعی برساند و رابطه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با عربستان را فراهم کند.
وی درباره نقش ایران در حل مناقشات عربستان با یمن گفت: ایران میتواند مسیری برای حل منازعات بگشاید. الان عراق چگونه میخواهد میانجی بین ایران و عربستان باشد، خب دولت عراق با ایران و عربستان روابطی دارد، واسطه میشود. آنچیزی که واسطه هزینه میکند، دوستی است که با برخی از طرفینی که باهم مخالف هستند ؛ دارند. منتها زمینهاش این است که عربستان بپذیرد که حمله نظامی به نفعش نیست بلکه در درازمدت خود عربستان را دچار صدمه جدی میکند.
قاضیزاده هاشمی در پاسخ به سوالی که آیا مجلس به قرارداد ۲۵ ساله ایران وچین اشراف دارد، عنوان کرد: این یک تفاهمنامه است و قرارداد نیست و میگویند بهطور کلی ما قصد داریم چنین سرمایه گذاری را در چنین صنایعی انجام دهیم و میخواهیم در نفت وگاز و غیره انجام دهیم که دولت مجوز دارد. وقتی این تبدیل به قرارداد شود و بیاید بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت چینی مثلا تبدیل به قرداد شود و این قرارداد اینجا بیاید، مجلس در متن قرارداد است زیرا میزان سرمایه گذاری و قیمت فروش و نحوه واگذاری و اینها دقیق میشود؛ اینها جایی است که مجلس ورود میکند و اگر جایی مخالف قوانین مجلس و قوانین حقوقی باشد با آن مسائل مخالفت می کند.
نائب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برخی جزایر جنوبی ایران در قرارداد ۲۵ ساله به چین اختصاص پیدا میکند، گفت: این ادعا نادرست است و خلاف قانون اساسی میباشد و ما نمیتوانیم خاک کشور را اصلا به این معنا واگذار کنیم، خاک ایران قابلیت فروش ندارد و مجلس هم نمیتواند مصوب کند و این باید به رفراندوم گذاشته شود و مردم بیایند قانون اساسی را تغییر دهند. لذا سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری است و آن هم موقت است. ما قردادهایی که با چین، هند وروسیه داریم عمدتا از همین جنس است.
نظر شما