تحولات لبنان و فلسطین

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 749995

هیات دولت عراق با اتصال ریلی به راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خط بصره – شلمچه در جنوب این کشور موافقت کرد.

موافقت دولت عراق با اتصال راه آهن به ایران

به گزارش قدس آنلاین، هیات دولت عراق در جلسه دیشب خود با اتصال ریلی این کشور با جمهوری اسلامی ایران از طریق خط آهن بصره – شلمچه موافقت کرد.

«حسن ناظم» سخنگوی دولت عراق و وزیر فرهنگ این کشور امروز در کنفرانس هفتگی خود گفت که هیات دولت، وزارت حمل و نقل این کشور را مکلف به امضای این یادداشت تفاهمی با طرف ایرانی کرد.
 


وی اتصال ریلی با جمهوری اسلامی ایران را در راستای عمل به توافقات توسعه‌ای دو جانبه بین ایران و عراق دانست و افزود که عراق درصدد امضای اینگونه یادداشت تفاهم‌های مشابه با دیگر همسایگان است.

سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که طرح اتصال ریلی با جمهوری اسلامی ایران و دیگر همسایگان در چارچوب سیاست راهبردی عراق برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای کشور صورت می‌گیرد.

در همین پیوند «طالب جواد الحسینی» مدیر کل راه آهن عراق امروز به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: پس از شروع عملیات اجرایی طرح «بندر بزرگ فاو»، به طور مستقیم با طرف ایرانی مذاکرات فوری به منظور شروع طرح اتصال ریلی بصره به شلمچه را آغاز می‌کنیم.

«محمد اسلامی» وزیر راه، مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در اسفند ماه سال گذشته در بغداد با وزیران «حمل و نقل» و «مسکن و عمران» عراق راهکار مشارکت ایران در شهرسازی و همچنین تکمیل طرح راه آهن شلمچه به بصره را بحث و بررسی کرد.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۰ طرح اتصال راه‌ آهن خرمشهر به مرز شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر را انجام داد، اما از آن زمان تاکنون قطعه ۳۲ کیلومتری مرز شلمچه تا بصره برای اتصال خط آهن ایران به شبکه سراسری راه آهن عراق، در انتظار عملیات اجرایی دولت بغداد بوده است. 

با تکمیل طرح خط آهن مرز شلمچه به بصره، زائران دو کشور می‌توانند از طریق ناوگان ریلی به زیارت عتبات عالیات مشرف شده  و در عین حال این طرح، تبادلات تجاری و حمل و نقل ترانزیتی را بین دو طرف توسعه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    با توجه به وضع موجود و وضعیت طی شده تا امروز !!! پیمانکار ساخت پروژه از سمت ایران باید سریعترین مسیر ممکن برای ساخت را انتخاب کند !!! گرفتن یک پیمانکار خارجی برای ساخت پل تا سریعتر ساخته شود هم مساله خاصی نخواهد بود !!!