به گزارش قدس آنلاین، حسین مولا خواه سرپرست اداره کل نظارت و خدمات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: سال گذشته سامانه جامع گارانتی شروع به کار کرد و طبق دستور سازمان حمایت از مصرفکنندگان، بصورت مکتوب با ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه جامع گارانتی از 17 تیرماه 1399 برای واردکنندگان و تولید کنندگان اجباری شد. مصرف کنندگان هم بصورت مکتوب شکایات خود را ارسال می کردند و هم اکنون سامانه جامع گارانتی با آدرس https://irangs.ir و کد دستوری 77774# در دسترس عموم مردم برای تشخیص اصالت گارانتی قرار گرفته است که حدوا 69 کالای مصرفی بادوام را شامل می شود.
وی فزود: متاسفانه اطلاع رسانی جامعی از این سایت نشده که با مراجعه به سایت و دادن کد رهیگیری با مراجعه به سامانه جامع گارانتی میتوان از اطلاعات مربوط به کالا، نظیر «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» اطلاع یافت و صحت و اعتبار کارت گارانتی حقیقی و غیرتقلبی در اختیار مصرفکنندگان قرار می گیرد البته مصرف کنندگان قبل از مراجعه می توانند برند و شرکت و کالای مصرفی خود را استعلام و در صورت صحت آن اقدام به خرید کنند.
وی در پایان افزود: در غیر سامانه همچنان شماره 124 سازمان حمایت پاسخگو است و همچنین کاربران این سامانه به دو گروه مصرفکنندگان و شرکتهای گارانتی کننده تقسیم میشوند. این شرکتها با ثبت شناسنامه گارانتی محصولاتی که تحت پوشش خود قرار دارند به نوعی باعث میشوند مصرفکنندگان از اصالت و اعتبار گارانتی کالای خریداری شده خویش آگاهی پیدا کنند.
مردم میتوانند با مراجعه به صفحه نخست سامانه گارانتی و یا با ورود به کارتابل اختصاصی خویش، با درج شناسه رهگیری مندرج بر روی کالا، از اصالت گارانتی خود اطمینان یابند.
شناسه رهگیری شناسهای 13 رقمی به منظور منحصربهفرد نمودن هر واحد کالاست که به کلیه کالاهای دارای بستهبندی با ابعاد مشخص اختصاص مییابد. اخذ و نصب شناسه رهگیری بر روی بسته بندی، بدنه کالا و کارت گارانتی آن در گروه لوازم خانگی و برقی و تلفن همراه و تبلت الزامی شده است. لازم به ذکر است که در گروه تلفن همراه و تبلت، شناسه رهگیری در واقع همان IMEI دستگاه است.
انتهای پیام/
نظر شما