رئیس سازمان غذا و دارو، ضمن تشریح روند واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در کشور، به روند آماده سازی واکسن های در دست تولید نیز اشاره کرد.

تولید میلیونی واکسن از خرداد ۱۴۰۰

قدس آنلاین: محمدرضا شانه ساز، صبح شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نشست خبری مجازی، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به شیوع کرونا در پیک چهارم، گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از حوزه‌های وزارت بهداشت، با تحریم‌های ظالمانه مشغول خدمت رسانی به مردم بوده است و این وظیفه در دوران کرونا نیز تداوم یافته است.

شانه ساز افزود: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ معادلات ارزی ما به دلیل شیوع کرونا به هم ریخت و ۲ درصد رشد ارزبری بودیم و در محصولات وارداتی ۳۱ درصد کاهش داشتیم. ۴۵ درصد تغییر مثبت در بازار تجهیزات پزشکی داشته ایم و ۲۲ درصد کاهش واردات داشته ایم. در حوزه مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی شاهد کاهش ۷۴ درصدی هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بازار ریالی دارو، در سال ۹۹، ۸۲ درصد به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته ایم.

شانه ساز گفت: کاهش سهم واردات چه از لحاظ ارزبری و واردات، اعداد بسیار گویا و قابل قضاوت است که رویکرد وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخل بوده و جهش تولید اتفاق افتاده است. ما ظرف ۴۵ روز موفق شدیم به تولید روزانه ۴۵ میلیون عدد ماسک برسیم. در زمینه کیت تشخیصی کاملاً خودکفا شده ایم و در حوزه داروهای کرونایی موفق شدیم ظرف کمتر از سه ماه به تولید این داروها برسیم، چون می‌دانستیم دنیا با ما بازی خواهد کرد.

وی افزود: در زمینه تولید واکسن نیز توانسته ایم به موفقیت‌های خوبی برسیم. البته همه آن چیزی که لازم بود برای تأمین واکسن کرونا انجام دادیم و امروز امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.

شانه ساز ادامه داد: در زمینه اصالت محصولات سلامت محور نیز غفلت نکرده ایم و از طریق سامانه تی تک، توانسته ایم کنترل خوبی داشته باشیم. ما توانسته ایم همه محصولات سلامت محور وارداتی را برچسب گذاری کنیم و از هموطنان می‌خواهیم در این مسیر همراه ما باشند.

وی افزود: تلاش ما بر این است که تولیدکنندگان دارو در حداقل زمان مجوزهای لازم را برای تولید محصولات خود بگیرند و این حمایت‌ها تداوم داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.