به گزارش قدس آنلاین، حجتالاسلام والمسلمین غلامعباس عشرتی، رئیس مؤسسه آموزش عالی معصومیه خواهران ضمن تبریک عید سعید فطر گفت: طبق برخی روایات در ماه مبارک رمضان شیطان در بند و غل و زنجیر قرار میگیرد و این امتیاز بزرگی از سوی خداوند به انسان برای رسیدن به کمال و عرفان است لذا برای شکرانه آن باید کارهایی انجام دهد.
وی افزود: به شکرانه تمرین تقوا، همه مسلمین نماز عید را در روز اول ماه شوال با عنوان نماز عید سعید فطر میخوانند و زکات فطره پرداخت میکنند؛ انسان در ماه رمضان تا حدودی از لذائذ و مواهب دنیوی کنارهگیری میکند تا بتواند موجب تقویت اراده خود در مسیر خودسازی شود.
عشرتی بیان کرد: نماز عیدسعید فطر تا ظهر روز او ل ماه شوال باید خوانده شود؛ این نماز در دوره حضور امام معصوم(ع) واجب است آن هم به جماعت باید خوانده شود که نشانه عظمت و شکوه این ماه است ولی براساس اعتقاد تشیع در دوره غیبت مستحب مؤکد است. در میان اهل سنت هم مذهب حنفی، آن را واجب میدانند؛ مالکی و شافعی نماز را مستحب مؤکد میدانند و حنبلیها هم آن را فرض و کفایه میدانند.
عشرتی بیان کرد: در رکعت اول مستحب است سوره مبارکه اعلی و در رکعت دوم سوره شمس قرائت شود؛ در رکعت اول ۵ قنوت و در رکعت دوم هم چهار قنوت به همراه دعای مخصوص و زیبا دارد؛ در مورد اینکه این دو سوره خوانده میشود روایاتی از امام صادق(ع) داریم که هر کسی سوره اعلی را در نمازهای ماجب و یا مستحب بخواند خدا به او میگوید از هر دری دوست داری وارد بهشت شو. از پیامبر هم رویات شده که هر کسی سوره اعلی را قرائت کند خداوند به تعداد حروفی که بر پیامبران عظیم الشان نازل کرده در قرائت هر حرف از این سوره ده حسنه به انسان عطا میکند.
تاکید بر تزکیه در نماز عید
وی افزود: در سوره اعلی بعد از آیات ابتدایی به این آیه میرسیم که قدافلح من تزکی؛ در سوره شمس هم باز شاهد همین رویه هستیم یعنی بعد از قسم خوردن به چندین پدیده طبیعی مانند خورشید و ماه زمین فرموده است قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها؛ هر دو سوره مستحب این نماز در تزکیه نفس وجه مشترک دارند؛ بنابراین وقتی در بعد از یک ماه روزهداری انسان این دو سوره را در نماز عید فطر میخواند در حقیقت بر ثمره روزهداری تاکید شده است. اینکه تنها تزکیه نفس شرط رسیدن به سعادت است.
استاد حوزه علمیه با تاکید مجدد بر اینکه ملاک برتری انسان در آیات قرآن کریم تزکیه و تقواست، اضافه کرد: اگر همین معیار، ملاک برنامهریزیهای ما در زندگی اداری و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی باشد آی تحول در سبک زندگی ما رخ نخواهد داد؟.
عشرتی با اشاره به تکرار ۹ مرتبه یک دعا در قنوتهای نماز عید بیان کرد: در ابتدا خدا را با صفت کبریایی و جود و جبروت، عفو و رحمت، تقوا و مغفرت(اللهم اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو و الرحمه و اهل التقوی و المغفره) خطاب میکنیم در ادامه از خداوند درخواست و تمنا داریم که به حق این روز مبارک که برای همه مسلمین عید شده اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً] وَ کرامتا وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ که بهترین چیزی را که به بندگان صالح و مخلص خود و به پیامبر و آل او عطا کردهای به ما هم ببخش(وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ).
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این قسمت اثباتی مطلب است و در ادامه فرموده است که ان تخرجنی من کل سوء ... یعنی باز پناه برده و از خدا میخواهیم که ما را از همه شرهایی که پیامبر و اهل بیتش را از آن بازداشتی باز بدار؛ این دعا نشان میدهد که مسیر ولایت خدا و اولیاء او همان خیری است که خداوند به بندگان صالح و مخلص و ۱۴ معصوم عطا کرده و به وسطه آن آنها را از هر سوء و بدی دور کرده است.
عید ولایت، شرافت و کرامت
عشرتی افزود: عید فطر میتواند مایه عزت و شرف، کرامت و برکت باشد به شرطی که پیام آن یعنی ولایت در سایه توحید را به خوبی درک کنند و حقیقتا در مسیر زندگی به آن ملتزم باشند نه اینکه ما نام مسلمانی را یک بکشیم ولی ولایت شیطان را راه خود قرار دهیم. عید فطر روزی است که انسان بعد از یک ماه روزهداری عهد میکند تا مسیری را که در ماه رمضان سپری کرد ادامه دهد و راه را گم نکند و اگر قرار است تغییری در زندگی او رخ دهد تغییر در مسیر کمال باشد.
عشرتی اضافه کرد: زمانی بهتر ثمره عبادات و اطاعت و بندگی در روزهای روزهداری درک میکنیم که درطول سال هم این روند را ادامه دهیم و رمضانی زندگی کنیم و این توشه را هرچند اندک ولی پیوسته همراه خود داشته باشیم و در مسیر کمال باقی بمانیم.
وی افزود: در شبهای انتهایی ماه مبارک رمضان واقعا انسان احساس میکند در حال از دست دادن گوهر ارزشمندی است، و ادعیهای هم که از امام سجاد نقل شده همه برای دلتنگی نسبت به این ماه است زیرا بعد از ماه رمضان شیطان از غل و زنجیر رها میشود و اگر ما دچار غفلت گذشته شویم و از انس با دعا و مناجات و نماز و قرآن که داشتیم دست برداریم کار برایمان دشوار خواهد شد لذا باید از اهل بیت و پیامبر(ص) استمداد بطلبیم.
منبع: ایکنا
انتهای پیام/
نظر شما