پس از برگزاری انتخابات شوراهای شهر در ۲۸ خرداد ماه و اعلام نتایج شاهد اعتراض برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر قوچان و فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی با عناوینی چون دخالت برخی از مسئولان در صندوق‌ها، خطای انسانی و خرید و فروش آرا بودیم.

 بازشماری تعدادی از صندوق‌های آرای قوچان

این نامزدها خواستار بازشماری برخی از صندوق‌های رأی بودند که در نهایت بر اساس اعلام فرمانداری قوچان، بازشماری برخی از صندوق‌های رأی دوشنبه شب صورت گرفت.

امکان تخلف سازمان یافته وجود ندارد

امین‌رضا مرآتی، فرماندار قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به درخواست تعدادی از نامزدهای انتخابات شورای شهر قوچان برای بررسی صندوق‌های اخذ رأی، بازشماری تعدادی از صندوق‌ها و صورت‌جلسات شعب اخذ رأی در حضور ۱۰ نفر از اعضای هیئت اجرایی، ۶ نفر از اعضای هیئت نظارت و نمایندگان اعضای شورای تأمین برگزار شد .

وی با اشاره به اینکه نتیجه این بازشماری و بررسی‌ها تغییری در ترتیب آرای نامزدها ایجاد نکرده است، اظهار کرد: ساختار انتخابات در کشور به گونه‌ای تدوین شده است که امکان هیچ گونه تخلف سازمان یافته وجود ندارد. حضور دست‌کم ۱۸نفر در هر شعبه اخذ رأی که شامل نمایندگان هیئت نظارت، هیئت اجرایی، هیئت بازرسی و نمایندگان فرمانداری است و توسط واحد‌های مختلف انتخاب می‌شوند و همچنین حضور تعدادی عضو شعبه سبب می‌شود هیچ گونه تخلف سازمان یافته‌ای صورت نگیرد.

رئیس هیئت اجرایی انتخابات تأکید کرد: چنانچه در این بررسی‌ها، نقصی که حاصل اشتباه برخی از عوامل اجرایی باشد به اثبات برسد مورد رسیدگی قرار گرفته و در راستای احقاق حق افراد اقدام خواهد شد .

نایب رئیس هیئت نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی استان خراسان‌رضوی هم در گفت‌وگو با قدس گفت: هیئت نظارت بر انتخابات شوراها بارها اعلام کرده است که بر روند برگزاری انتخابات نظارت دقیق داشته و به تمام شکایت‌ها و اعتراض‌ها به صورت جدی و با دقت تمام رسیدگی می‌کند.

علی آذری در خصوص دخالت برخی مسئولان در روند برگزاری انتخابات گفت: پس از اعلام نتایج شمارش آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر قوچان متأسفانه شاهد فضاسازی و تهمت‌زنی برخی از نامزدها و هواداران آن‌ها به مسئولان و اشخاص هستیم و این نوع رفتار برخی از افراد قابل پیگیری قانونی است.

وی تصریح کرد: ما همیشه در هیئت نظارت استان و به هیئت‌های نظارت شهرستان تأکید کرد‌ه‌ایم اگر نامزدهای انتخابات اعتراضی در خصوص آرای خود در برخی از صندوق‌ها دارند بازشماری آرای برخی از صندوق‌ها با حضور خود نامزدها و هیئت‌های نظارت و اجرایی شهرستان و در صورت امکان با حضور اصحاب رسانه صورت گیرد.

آذری در خصوص ادعای برخی از معترضان مبنی بر خرید و فروش آرا نیز گفت: اشخاصی که مدعی خرید و فروش آرا در روز انتخابات هستند می‌توانند با مستندات این موضوع را برای پیگیری به هیئت‌های نظارت تحویل دهند و این موضوع قابل پیگیری است اما مسئله برخی از این افراد معترض به نتیجه انتخابات موضوع احترام نگذاشتن به آرای مردم است. باورشان نمی‌شود که افراد دیگری به عنوان اعضای شورا انتخاب شده‌اند. این افراد بر این باورند که از هر راهی باید جزو افراد منتخب شورای شهر باشند.

یک حاشیه استثنایی

بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه در ابتدای جلسه بیشتر نامزدهای معترض حضور داشته و به تبادل نظر و گفت‌وگو در خصوص ابهامات در انتخابات پرداختند، اما سه نفر از این معترضان پس از تنفس اعلامی توسط مسئولان به هنگام اقامه نماز مغرب و عشا با ترک فرمانداری قوچان در جلسه بازشماری آرا حضور نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.