تحولات منطقه

۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۷۶۲۲۰۳

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد درباره چگونگی پرداخت زکات، اظهار کرد: در قرآن فقط گرفتن زکات مورد تأکید نیست، بلکه نحوه توزیع آن توجه و تأکید بیشتری را به همراه دارد.

اهمیت چگونگی پرداخت زکات در قرآن
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا آزاد استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، در جلسه تفسیر کاربردی قرآن کریم، درباره چگونگی پرداخت زکات، اظهار کرد: به نظر می‌رسد پیش از ظهور اسلام، رؤسای دینی بت‌پرستان از عمل زکات سوء‌استفاده مالی می‌کردند. به شکلی که در آیه ۲۱۵ سوره بقره آمده است: «یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَیٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ؛ از تو سؤال کنند که چه انفاق کنند؟ بگو: هر چه از مال خود انفاق کنید درباره پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان رواست، و آنچه نیکویی کنید خداوند بر آن آگاه است».

وی ادامه داد:  در این آیه پرسشی در خصوص اموالی که باید برای آن‌ها انفاق پرداخت شود، بیان می‌شود. خداوند در پاسخ درمورد کسانی که انفاق به آنان تعلق می‌گیرد، سخن می‌گوید، گویی اموالی که انفاق می‌شوند، اهمیت ویژه‌ای نداشته و افرادی که انفاق به آنان پرداخت می‌شود، حائز اهمیت هستند.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در آیه ۶۰ سوره توبه نیز موارد مصرف زکات بیان می‌شود، بنابراین این دو آیه نشان می‌دهد که نه‌تنها گرفتن زکات مورد تأکید اسلام است، بلکه نحوه توزیع زکات، توجه و تأکید بیشتری را به همراه دارد. قرآن واژه زکات را درخصوص همسران پیامبر اکرم(ص) نیز بیان می‌کند. در آیه ۳۳ سوره احزاب آمد است: «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَیٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»، به این معنا که در خانه‌های خود قرار گیرید و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خودآرایی برای جلب توجه به خیابان نیایید و در ادامه این آیه بیان می‌شود که نماز را به پا دارید و زکات بپردازید.

شیوه تعامل حضرت علی(ع) در امر زکات

وی افزود: اگر پرداخت زکات در این آیه را به معنای فقهی آن در نظر بگیریم، با ماندن زنان در خانه متناسب نخواهد بود. از جمله نکات کاربردی دیگر می‌توان شیوه تعامل حضرت علی(ع) در امر زکات را بیان کرد. امام علی(ع) در نامه ۲۵ نهج‌البلاغه، درخصوص آداب فردی که زکات را دریافت می‌کند، بیان می‌کنند، «برو و بر اساس تقوی خدای یکتای بی‌همتا عمل کن. مسلمانی را مترسان، آنچه را که ناخوش دارد بر او مگزین و بیش از حقی که خدا در مال او دارد از او مگیر و چون به قبیله‌ای رسیدی به کنار آبشان فرود، آی بدون اینکه به خانه آن‌ها درآیی و بعد از آن به آرامی به سوی آنان برو تا در میان جمع آنان بایستی. پس بر آنان سلام کن و تحیت و درود را برایشان کم و ناقص مگردان بعد از آن میگوئی ای بندگان خدا ولی خدا و خلیفه او مرا به سوی شما فرستاده تا حق خدا را در اموال شما از شما بستانم. بگو آیا در اموال شما برای خدا حقیست که آن را بولی او بدهید؟ اگر کسی گفت: نه، به او متعرض مشو و اگر کسی گفت: آری هست، همراه او برو، بدون اینکه او را بترسانی یا تهدید کنی یا فریب دهی و یا بر او سخت بگیری. آنچه که از طلا و نقره به تو داده، بگیر. اگر او گاو و گوسفند یا شتر داشت. بدون اجازه او داخل در آن‌ها مشو زیرا بیشتر آن‌ها مال او است.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هرگاه با اذن او بر سر آن‌ها رفتی چون کسی که بر آن‌ها تسلط دارد و درشت کردار است بر آنان وارد نشو. و حیوانی را از جای مگریزان و مترسان و صاحبش را نسبت به آن مرنجان. و مال را به دو بخش تقسیم کن و صاحبش را مخیر کن، تا هر بخش را که خواهد برای خود برگزیند. و چون اختیار کرد متعرض آنچه را که اختیار کرده است مشو. دوباره باقی‌مانده را به دو قسم تقسیم کن و باز او را مخیر کن تا هر کدام را که می‌خواهد برگزیند و چون اختیار کرد به آنچه که انتخاب کرد اعتراض نکن. پیوسته اینکار را تکرار کن تا آنقدر از مال بماند که مطابق ضوابط حق خدا باشد.

آزاد اضافه کرد: پس حق خدا را از او بگیر، پس اگر مالک اولیه درخواست فسخ کرد، درخواست او را بپذیر و دوباره آن‌ها را درهم آمیز، سپس آنچنان کن که در اول کردی تا حق خدا را در مال او از وی بگیری و شتر پیر و کهن‌سال و دست و پا شکسته و حیوان دارای بیماری سل یا مرضی که به واسطه آن از پای افتاده و همینطور حیوان معیوب را نگیر. أمین مگردان بر آن مال‌ها مگر کسی را که به دین او وثوق داری و به مال مسلمانان رفق و مدارا کند و مهربان باشد تا آن مال را به ولی مسلمانان برساند تا او در میانشان قسمت کند. و بر آن چهار پایان مسئول مگردان، مگر خیرخواهی مهربان و درستکاری نگاهبان را که درشتی به آن‌ها نکند و زیان نرساند، نرنجاند و خسته نکند.

وی بیان کرد: پس آنچه که از اموال زکات در نزد تو گرد آمده زود آنها را به سوی ما بفرست تا در هر جا که خدا بدان امر فرموده است، بگردانیم و صرف کنیم. پس چون آن‌ها را امین تو برای آوردن گرفت، به او سفارش کن که به طمع شیر میان شتر و بچه شیرخوارش جدایی نیندازد و همه شیر آن را ندوشد که به بچه‌اش ضرر برسد و آن را به سوار شدن خسته نگرداند و بین او و دیگر شتران در سوار شدن و دوشیدن به عدل رفتار کند و باید آسان گرداند و خسته را استراحت و او موجبات آسایش او را فراهم کند و باید آن‌ها را به غدیرها و حوض‌های آب که می‌گذرند فرود آورد و وارد سازد و مسیر آن‌ها را از زمین گیاه‌دار به راه‌هایی که عریض است و از گیاه خالی است نگرداند، باید آن‌ها را در هر چند ساعتی در چراگاه‌های بین راه استراحت دهد. و باید آن‌ها را در نزد آب‌ها و گیاه. ها مهلت دهد تا به اذن خدا فربه و پرمغز نه رنج‌دیده و خسته در نزد ما آورد که آن‌ها را علی کتاب‌الله و سنت پیمبر خدا قسمت کنیم، که این نامه می‌تواند الگوی رفتار کارگزاران حکومتی باشد.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: مصداق‌های زکات، صرفا در اموال نیست، به‌عنوان مثال حضرت علی(ع) روایات متعددی درخصوص انواع زکات فرموده‌اند که گستردگی دامنه عمل زکات را نشان می‌دهد. ایشان بیان می‌کنند که زکات رفاه، نیکی به همسایه و صله‌رحم محسوب می‌شود، تحمل نادانان نیز زکات عقل به‌شمار می‌رود. هم‌چنین زکات زیبایی را عفاف، زکات دانش را آموزش به افراد شایسته و زکات قدرت را انصاف می‌دانند که به نظر می‌رسد، پرداخت این زکات واجب اخلاقی به شمار می‌رود.

آزاد تصریح کرد: زکات در سیره عارفان، مفهومی بسیار فراگیر است. به شکلی که برای هر عملی باید زکات پرداخت شود و به جای آوردن حق هر عضو بدن، زکات آن خواهد بود، به تعبیری بهره‌گیری از اعضا در راه خدا و خلق خدا زکات آن محسوب می‌شود.

زکات در آیینه اشعار فارسی‌زبان

وی با اشاره به تحلیل و تبیین زکات در شعر فارسی اضافه کرد: تعدادی از زکات بیان‌شده توسط شعرا، زکات حسن و جمال است. حافظ می‌فرماید: «نصاب حسن در حد کمال است/ زکاتم ده که مسکین و فقیرم» همچنین سعدی بیان می‌کند که «زکات لعل لبت را بسی طلبکارند/ میان این همه خواهندگان به من چه رسد»

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی تشریح کرد: علاوه بر این‌ها، زکات تندرستی نیز در شعر فارسی بیان شده است، به عنوان مثال سعدی می‌فرماید: «آخر به زکات تندرستی/ فریاد دل شکستگان رس/ من بعد مکن چنان کز این پیش/ ورنه به خدا که من از این پس/ بنشینم و صبر پیش گیرم/ دنباله‌ی کار خویش گیرم».

آزاد گفت: همچنین مولانا نیز زکات جاه و مقام را در اشعارش بیان می‌کند، به علاوه حافظ ضرورت پرداخت زکات را به این شکل در اشعارش بیان می‌کند، «من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب/ مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند».

وی بیان کرد: صائب تبریزی نیز درمورد آثار پرداخت زکات بیان می‌کند: «گر باغبان زکات زر گل برون کند/ باد خزان طراوت گلشن فزون کند» به این معنی که اگر باغبان زکات مال خود را پرداخت کند، باد پاییزی نه‌تنها برگ درختان باغ را زرد نمی‌کند بلکه بر طراوت آن‌ها می‌افزاید.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: علاوه بر این‌ها مولانا در آثار عدم پرداخت زکات می‌فرماید: «ابر بر ناید پی منع زکات/ وز زنا افتد وبا اندر جهات»، این زکات الزاماً به معنای فقهی آن بیان نشده است، بلکه به معنی رعایت حق مردم به کار رفته است.

منبع: ایکنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.