با پیشروی سریع طالبان در ولایت‌های مختلف، تلاش‌ دولت برای پیدا کردن راه‌حل به‌منظور توقف حملات و خشونت طالبان بیشتر شده و در همین راستا، در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته سه نشست در دوحه در زمینه صلح افغانستان برگزار شد.

پیشروی طالبان با تجهیزات آمریکایی

در این نشست‌ها نمایندگان دولت افغانستان خواستار توقف جنگ شدند اما شبه نظامیان طالبان آن را نپذیرفتند. پس از آنکه تلاش‌های دولت برای صلح با طالبان به نتیجه نرسید، روز گذشته خبرهایی مبنی بر استعفای رئیس جمهور افغانستان مطرح شد. اما اشرف غنی در یک ویدئوی کوتاه سه دقیقه‌ای اعلام کرد مشورت‌های گسترده در داخل دولت با بزرگان و رهبران سیاسی و همکاران بین‌المللی درباره تحولات این کشور جریان دارد. به گزارش فارس، وی افزود: در حالی که می‌دانم از حال و آینده‌تان نگران هستید به شما این اطمینان را می‌دهم به عنوان رئیس جمهورتان تمرکز من بر این است که از گسترش بیشتر بی‌ثباتی، خشونت و آوارگی مردمم جلوگیری کنم. غنی در پایان گفت: مشورت‌ها در این زمینه به سرعت جریان دارد و نتایج آن به زودی با شما هموطنان عزیزم شریک خواهد شد.

سفارت آمریکا به دنبال امحای اسناد!

در همین حال، شبکه خبری سی‌بی‌اس در گزارشی اعلام کرد گروه طالبان با خودروها و تجهیزات آمریکایی به غنیمت گرفته شده در حال پیشروی به سوی پایتخت افغانستان است. پیش از این، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفته بود: طالبان کنترل قندهار را نه در پی جنگ، بلکه به دلیل فرار ارتش افغانستان که توسط ناتو و ایالات متحده آموزش دیده بودند، به دست گرفت. شبکه خبری آمریکایی دیگر نیز گزارش داد: بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی، کابل تا ۷۲ ساعت آینده به محاصره طالبان در خواهد آمد. براساس گزارش سی‌ان‌ان، همچنین سفارت آمریکا در کابل دستورالعمل‌هایی به کارمندان خود داده که طی آن اسناد و مدارک حساس امحا شوند. این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در کنفرانس خبری خود مدعی شده بود کابل با خطر فوری مواجه نیست.

خروجمان ناشیانه و شرم‌آور بود

از سوی دیگر، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، تصریح کرد: خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ناشیانه بود. کوین ادامه داد: من به شدت از سوءمدیریت دولت بایدن در خروج ناشیانه از افغانستان نگران هستم. همچون خروج شکست‌خورده‌ وی از عراق، این نیز برای ملت ما شرم‌آور است. نخست‌وزیر انگلیس نیز در اعترافی درباره کاهش قدرت کشورش گفت: لندن به افغانستان پشت نمی‌کند اما باید درباره قدرت انگلیس واقع‌بین بود! با وجود پیشروی‌های چند روز اخیر طالبان، مداخله نظامی انگلیس در افغانستان از گزینه‌های مطرح نیست.

سفارتخانه‌ها روی خط تعطیلی

پس از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، دانمارک و نروژ خبر دادند سفارتخانه‌های خود در کابل را تعطیل و نیروهای خود را از این کشور خارج می‌کنند. دولت آلمان نیز خبر داده تعداد کارمندان خود در سفارت این کشور در کابل را به کمترین میزان ممکن خواهد رساند. ایتالیا هم عنوان کرده آماده تعطیلی سفارت خود است. وزارت خارجه فرانسه هم از تمامی شهروندان خود خواسته هر چه سریع‌تر خاک افغانستان را ترک کنند. این در حالی است که کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران اعلام کرده‌اند هر چند اوضاع را زیر نظر دارند اما به دنبال تعطیلی نمایندگی‌های دیپلماتیک خود در کابل نیستند و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.