به گزارش قدس آنلاین، هادی حاجتمند در رابطه با آخرین وضعیت اکران و آمار فروش فیلم «مدیترانه» با بیان اینکه مدیترانه صادقانه میفروشد، اظهار کرد: مدیترانه را در شرایط کاملاً کرونایی و پیش از ۲۰ روز طوفانی کرونا که سینماها را تعطیل کرد، اکران کردیم و در روزهایی که سینما باز بود هم آنقدر آمار مبتلایان بیماری بالا بود که حتی بنده هم کسی را دعوت نمیکردم که به سینما برود و فیلم را تماشا کند. بر همین اساس ۸۰ درصد فروش ما مربوط به ۶ روز اول اکران مدیترانه است و پس از آن با شروع موج پنجم کرونا رویمان نمیشد که مردم را به سینما دعوت کنیم، البته که در خصوص آمار فروش توقعمان همینقدر و حتی کمتر از این بود.
وی افزود: در این روزهایی که افراد به ظاهر دوستان سینما هستند، اما بیش از آنکه سینما را دوست داشته باشند جیب خود را دوست دارند؛ فیلمهایشان را کنار گذاشتهاند و اکران نمیکنند و به این واسطه چراغ سینما درحال خاموش شدن است و مردم با تنوع کمتری از محصول در سینما مواجه هستند، مدیترانه را اکران کردیم تا به اندازه خود سهمی در روشن ماندن چراغ سینما داشته باشیم. البته که این کار ما به این معنا نیست که پول فیلم خود را از نهاد و سازمان خاصی دریافت کرده باشیم و به این دلیل فروش برایمان مهم نباشد.
روسیاهی این روزها برای آنهایی میماند که فیلمهایشان را در کشو گذاشتهاند
کارگردان فیلم مدیترانه خاطرنشان کرد: اکنون در حال تسویه برخی از بدهیهای فیلم با وام، قسط و قرض هستیم و امید داریم که با فروش در اکران آنلاین بتوانیم بدهیهای خود را رفع کنیم، اما ترجیح میدهیم که مردانه حرف بزنیم و اگر حرف از باز ماندن دَر صنعت سینما و چراغ آپارات سینما زدیم، فیلم خود را هم اکران کردیم تا به حرفمان عمل کنیم. روسیاهی این روزها برای افرادی که به قول خودشان فیلمهای بفروش ساختند و آنها را در کشو گذاشتهاند خواهد ماند که کنار سینما نماندند.
حاجتمند در خصوص اکران آنلاین فیلم خود، عنوان کرد: برای اکران آنلاین مدیترانه با پلتفرمها مذاکره کردهایم و احتمالاً در یک پلتفرم جدید فیلم خود را اکران کنیم و جزء فیلمهای اولیه اکران آن باشیم. البته که وقتی فضای فرهنگی رسمی کشور استراتژی فرهنگی ندارد، از پلتفرمهایی که درآمد شخصی دارند انتظاری نمیرود که فیلم ما را اکران کنند و امیدوارم که خود مردم با دیدن مدیترانه پاسخ ما را بدهند. زمان اکران آنلاین هم هنوز مشخص نیست، اما احتمال اینکه از اوایل مهر انجام شود وجود دارد.
اکران «درخت گردو» در زمان کنونی برایم عجیب بود
وی با اشاره به اینکه مقایسه آمار فروش فیلمها را باید بر اساس زمان اکران آنها انجام دهیم و به ژانر آنها هم توجه داشته باشیم، بیان کرد: اکران فیلم درخت گردو در زمان کنونی برایم عجیب بود؛ چراکه یک تراژدی دردناک است و اگر من به جای عوامل آن بودم در روزهایی که مردم گرفتار بیماری کرونا و هزار قصه دردناک هستند، یک فیلم ناامید را پخش نمیکردم. همچنین از صبح روزی که این فیلم اکران شده بود و هنوز سینماها بازگشایی نشده بود، حدود ۱۵ میلیون تومان بر روی تیکت فروش این فیلم آمده بود و این هم نکته جالبی بود.
این کارگردان مشهدی در رابطه با تأثیرات تعطیلی سینماها در هنگام تغییر وضعیت کرونا در شهرها، تصریح کرد: دو قشر مخاطب سینما وجود دارد؛ یک قشر مخاطب ثابت سینما است که مدام در حال جستوجوی فیلمهای جدید است و با هر فیلم جدیدی به سینما میرود و قشر دیگر، مردمی هستند که باید تلاش کنیم آنان را به سینما بازگردانیم. متأسفانه فیلمهایی که به اسم هنری مخاطب را فراری میدهد و فیلمهای زردی که مخاطب خود را دارد، باعث شده است که بخشی از مردم با سینما قهر باشند و آن بخش از مردم نمیدانند که فعالیت سینما به چه صورت است. آنها کلاً تصور میکردند که سینما به دلیل شیوع کرونا تعطیل است و هنگامی که اعلام کردیم که فیلم خود را میخواهیم اکران کنیم، برایشان جالب بود که متوجه شدند سینما باز است.
رفیق نامرد سینما کیست؟
حاجتمند ادامه داد: سینما یک نیاز ثانویه است و هر موقع که مردم حالشان خوب باشد، جیبشان پول داشته باشد و خیالشان راحت باشد به سینما میروند و در غیر این صورت نمیروند و اکنون هیچکدام از این موارد برای مردم وجود ندارد. همچنین هر خانوادهای که یک کرونایی در آن وجود داشته باشد یقیناً رفتوآمدهای اجتماعی خود را کم میکند و به سینما هم نمیرود، اما این موضوعات دلیلی نمیشود که من فیلمم را اکران نکنم، بلکه آن کسی که فیلمش را در این روزها اکران نکرده رفیق نامرد سینما است و حال سینما را درک نکرده است.
وی در رابطه با بازخوردهایی که از اکران مدیترانه دریافت کرده و فعالیتهای آینده خود در سینما، بیان کرد: خیلی از افراد در فضای مجازی در رابطه با مدیترانه یادداشت نوشتهاند، خصوصا افرادی که توانستهاند خود را در این آینه ببیند و باید به همسران شهدا، همسران مهندسانی که در سانچی بودند یا افرادی که در آتشسوزی پلاسکو بودند اشاره کنم و بگویم آنها بازخوردهای خوبی نسبت به این فیلم داشتند. در رابطه با فعالیتهای آینده نیز بگویم که احتمالا فیلم بعدیام یک فیلم کمدی جذاب خواهد بود.
مشهد برادری خود را به سینمای حرفهای ثابت کرده است
این کارگردان سینما با اشاره به لزوم انتقال یک مرکز سینمایی بودجهدار به مشهد برای تمرکز بر تولید فیلم در این شهر، اظهار کرد: مشهد در حوزه سینما ظرفیت انسانی دارد، اما اصلاً ظرفیت فنی و حرفهای ندارد. دلیل این موضوع هم این است که سینما در کشور یک هنر و صنعت بسیار گران است و پولهایی که در حوزه تصمیمگیری هزینههای سینمایی وجود دارد در تهران متمرکز شده و در مشهد وجود ندارد. بنده برای یک فیلم ۵ میلیارد تومان پول لازم دارم در حالی که بودجه فرهنگی روابط عمومی بسیاری از نهادهایی که در مشهد هستند به ۵۰۰ میلیون تومان هم نمیرسد، لذا بزرگترین مشکل مشهد این است که یک نهاد که بودجه سینمایی داشته باشد ندارد و بر این اساس سینما و کار سینمایی حرفهای در مشهد یک کار فانتزی در حاشیه فعالیتهای فرهنگی درحال انجام است.
حاجتمند اضافه کرد: در کشور تعداد بسیاری مرکز سینمایی مانند انجمن سینمای جوان، حوزه هنری، سازمان اوج و... وجود دارد که غالباً بودجههایشان در تهران متمرکز است. من پیشنهاد دادم با توجه به اینکه مشهد برادری خود را به سینمای حرفهای ثابت کرده و در حوزه مستند، خصوصاً مستند انقلاب اسلامی قطب کشور است، مرکز گسترش سینمای مستند تجربی به مشهد منتقل شود و حتی اگر قرار است افراد دیگر از شهرهای دیگر هم فعالیت کنند برای کار خود به مشهد بیایند.
وزیر ارشاد جرات به خرج دهد و یکی از مراکز سینمایی را به مشهد منتقل کند
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که یک نهاد که حرفهاش سینما است و بودجه سینمایی دارد وارد مشهد شود، وضعیت تغییر میکند. مشهد به قطب دوم سینمای ایران تبدیل میشود و مطمئن هستم که اگر اتفاق بدی در آن میان نیفتد میتوانیم یکی از بهترین سینماهای بومی کشور را در مشهد داشته باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید جرات به خرج دهد و یکی از مراکز سینمایی خود را به مشهد منتقل کند تا با پتانسیل خوبی که در مشهد وجود دارد، سالی چهار فیلم خوب تولید کند.
کارگردان فیلم مدیترانه با بیان اینکه در این شرایط حرف از ساخت شهرک سینمایی در مشهد یک حرف فانتزی است، ادامه داد: ساخت شهرک چه فایدهای دارد وقتی که خودمان نمیتوانیم در آن فیلم تولید کنیم و به خدماتدهنده سینماگران تهرانی تبدیل میشود و آوردهای هم برای مشهد ندارد. ابتدا باید مشهد به سینمای حرفهای برسد و فیلم حرفهای با بودجه خوب داشته باشد و سپس به فکر ساخت شهرک بر اساس فیلمها باشیم.
منبع: ایسنا
انتها ی خبر/
نظر شما