شرافت و مقابل آن بیشرافتی هر چند ویژگیهای شخصیتی و فردیاند اما در کنشهای اجتماعی نمایان میشوند. شرف از نظر لغوی به معنای بلندی و ارتفاع است. انسانهای بلندمرتبه را شریف میگویند.
در جوامع بدوی و جاهلی، شرافت و بیشرافتی، امری ارثی بود! مربوط به برتری نژادی و قبیلهگی و تبارنامه افراد بود. کسی که از تباری شریف به دنیا میآمد، فردی شریف به شمار میرفت.
اما از نگاه توحیدی شرافت اصلی و ذاتی از آن خداوند است: وَ کُلُّ شَرِیفٍ فِی جَنْبِ شَرَفِکَ حَقِیرٌ. به همین دلیل شرافت هیچ ربطی به نژاد و تبار و وراثت ندارد. بلکه با مفاهیمی همچون تقوا و عفت و ایمان معنا میشود. انسان شریف کسی است که دارای اخلاق حسنه باشد.
از نگاه اسلامی نیز تمام ویژگیها و شاخصههایی که برای تعیین شرافت و بیشرافتی گفته شده است، همگی از سنخ شاخصههای اخلاقیاند:
۱.ایمان: لَا شَرَفَ أَعْلَی مِنَ الْإِیمَانِ
۲.اسلام: لَا شَرَفَ أَعْلَی مِنَ الْإِسْلَام
۳.تقوا: وَ لَا شَرَفَ إِلَّا بِالتَّقْوَی؛
۴.اطاعت و بندگی خدا: فَإِنَّ الشَّرِیفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُکَ،
۵.علم: وَ لَا شَرَفَ کَالْعِلْمِ
۶.تواضع: لَا شَرَفَ کَالتَّوَاضُعِ.
۷.ادب: لَا شَرَفَ مَعَ سُوءِ أَدَبٍ.
۸.بزرگی و سیادت: لَا شَرَفَ کَالسُّؤْدَدِ.
۹.حلم: لَا شَرَفَ أَعْلَی مِنَ الْحِلْمِ.
۱۰.همتهای بلند: لَا شَرَفَ کَبُعْدِ الْهِمَّة
۱۱.عفت و پاکدامنی: أَهْلُ الْعَفَافِ أَشْرَفُ الْأَشْرَافِ.
۱۲.قرآنی بودن: أَشْرَافُ أُمَّتِی حَمَلَةُ الْقُرْآنِ
منبع: خبرگزاری حوزه
انتهای پیام/
نظر شما