به گزارش قدس آنلاین، این خطیب و استاد دانشگاه، ضمن قدردانی از آستان قدس رضوی برای طراحی و اجرای این پویش، متذکر شد: اگر این دست مفاهیم در حرم مطهر رضوی و از سوی آستان قدس، ترویج و فرهنگسازی نشود؛ زیارت ما نیز جنبه فردی پیدا میکند، آن هم به مثابه برخی از اعمال و مناسک دینی که برخی از آنها تلقی صرفا فردی دارند و بر جنبههای اجتماعیاش، چشم میپوشند.
او همچنین با ذکر آیهای از قرآن کریم اضافه کرد: این شعار، یادآور آیه شریفه ۳۳ سوره توبه، «هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه» (او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیینها غالب گرداند) است. همچنین این حرکت معنوی به ما یادآوری میکند که ظهور حضرت ولی عصر(عج) مقدماتی دارد و جامعه در این راستا، باید نسبت به رسالت خود آگاه شود و در این مسیر، گامهای اساسی بردارد.
این مدرس دانشگاه، شعار این پویش را دارای معنایی عمیق و تداعیگر رسالت آحاد جامعه اسلامی در قبال یکدیگر دانست و گفت: شعار و رویکرد این پویش، نگاههایی که فردیتگرایی را در اجتماع ترویج میکنند؛ کنار گذاشته و ماموریت پیامبر اکرم(ص) برای نجات جامعه را یک رسالت همگانی میداند.
حجت الاسلام پناهیان متذکر شد: در صورتی که تبلیغات، اشعار، نوحهها و سخنرانیها در جهت این شعار باشد، حرکت برجستهای رقم خواهد خورد. در اندیشه دینی ما، اساساً فلسفه زیارت به معنای نصرت امام است. ما برای کمک به امام آمدهایم و رسالت امام هم نجات همه انسانهاست. این نکته، عبادت و زیارت را از جنبه فردی خارج می کند و رویکردی جمعی و مسئولیتمحور برای آن تعریف می نماید.
وی یادآور شد: اگر به ابعاد مختلف اعمال دینی توجه کنیم، متوجه میشویم که بُعد جمعی و عمومی آن پُر رنگتر است. فضیلت فرایضی مانند نماز در جماعت خواندن است، حتی نماز شب را هم با وجود ماهیت فردی و در خلوت خواندنش، توصیه شده تا با یادی از ۴۰ مؤمن ادا شود.
منبع: آستان نیوز
انتهای خبر/
نظر شما