به گزارش قدس آنلاین؛ علی اصغر شالبافیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در پانزدهمین نشست هماندیشی سیاستها و استراتژیهای بلندمدت گردشگری داخلی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) که از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ مهرماه جاری معادل ۵
تا ۸ اکتبر در کشور مالدیو در حال برگزاری است؛ سیاستها و استراتژیهای ایران را به ویژه در ایام کرونا و پساکرونا تشریح کرد.
در این نشست که با حضور نمایندگانی از ۲۴ کشور از جمله ژاپن، چین، هنگکنگ، پاکستان، اندونزی، هند، ایران و همچنین دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی، مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه و چندین تن از مدیران ارشد سازمان جهانی جهانگردی در حال برگزاری است؛
معاون گردشگری ضمن تشریح ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری ایران، به محدودیتهای ایجاد شده بواسطه پاندمی کرونا در حوزه گردشگری داخلی اشاره کرد.
وی ضمن بیان چالشهای پیشروی توسعه گردشگری ایران، اقداماتی که در زمان پاندمی کرونا برای کاهش اثرات منفی آن بر گردشگری داخلی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اتخاذ شده است را تشریح کرد و گفت: با توجه به اینکه
شرایط پاندمی کرونا به گونهای بود که مرزهای ورودی کشور بسته شد و سفرهای داخلی نیز طبق دستورالعمل های بهداشتی با محدودیت های فراوانی مواجه شد؛ فعالان گردشگری کشور آسیبهای زیادی دیدند که اقداماتی جهت حمایت از آنها و جلوگیری از تعطیلی
این مراکز در نظر گرفته شد و این حمایتها تا زمان از بین رفتن بیماری ادامه خواهد داشت.
معاون گردشگری افزود: با توجه به اینکه در این شرایط امکان صدور مجوز سفر گسترده به مقاصد گردشگری را نداریم؛ طی این چند سال، رویکرد توسعه و متنوعسازی محصولات گردشگری را اتخاذ کردیم که حاصل آن را میتوان صدور مجوز گردشگری کشاورزی
دانست و سایر محصولات گردشگری نیز مطابق با ظرفیتهای گردشگری کشور در حال شناسایی و برنامهریزی هستند تا به سمت توسعه گردشگری تخصصی و خانواده محور پیش برویم.
ایشان ضمن اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون عموم مردم ایران و از جمله فعالان شاغل در حوزه گردشگری داخلی کشور، از چشمانداز رو به رشد گردشگری داخلی طی چند ماه آینده و رونق مجدد آن خبر داد و افزود: در حال آمادهسازی زیرساختها و
روساختهای لازم برای شروع مجدد رونق گردشگری داخلی از جمله برای رویدادهای ملی و بینالمللی شامل عید نوروز و سایر جشنوارههای موضوعی هستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: در این چند سال از ظرفیت نیروهای متخصص و علمی برای تهیه اسناد فرادست و مطالعاتی استفاده کردیم و سند راهبردی توسعه گردشگری، استراتژی ملی صادرات گردشگری و برند ملی گردشگری ایران را تهیه کردهایم.
به عقیده شالبافان، بسیاری از دورههای آموزشی و توانمندسازی حوزه گردشگری را نیز در بستر فضای مجازی توسعه داده و برای علاقمندان اجرا کردیم.
معاون گردشگری ضمن اشاره به تهیه دستورالعمل سفر هوشمند و ایمن، از تهیه طرحهای تبلیغاتی از جمله ویدیو کلیپ و موشنگرافیک برای معرفی جاذبههای گردشگری ایران و تمرکز بر تورهای سازماندهی شده به جای سفرهای انفرادی و طولانیمدت، تمرکز بر
تفریحات در مناطق باز از قبیل مزارع گردشگری و طبیعتگردی خبر داد و در پایان ضمن خرسندی از تشکیل این نشست، نسبت به اشتراکگذاری تجربیات و اقدامات سایر کشورها در مواجهه با پاندمی کرونا و رونق مجدد گردشگری داخلی ابراز امیدواری کرد.
قابل ذکر است نمایندگان سایر کشورها نیز در روز نخست، سیاستها و اقدامات مرتبط با گردشگری خود را برای حضار تشریح کردند.
منبع: تسنیم
نظر شما