تحولات منطقه

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: با توجه به شرح وظایف، ‏رویکردها و ماموریت‌هایی که سازمان برای تحقق آنها تأسیس شده، برنامه‌های پژوهشی و دانش‌محور رکن ‏اصلی آن را تشکیل می‌دهند.‏

برنامه‌های دانش‌ محور، رکن اساسی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از‬ روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، علیرضا حاجیان‌زاده، در نشست شورای اداری این سازمان که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، گفت: استانداردسازی‌ها و تدوین نظام معیار برای مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها به عنوان مهمترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با ‏عنوان " نظام جامع تعلیم و تربیت کودک " یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.‏

‏ او اظهار داشت: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوه‌نامه‌ها و محتوای آموزشی لازم برای برپایی ‏دوره‌ها و کارگاه‌های تبادل تجربیات و توانمندسازی نیروهای انسانی، طراحی و ابلاغ می‌شود.‏

این محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: تعیین شاخص‌ها برای احراز صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان و کارکنان و به طورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک سایر طرح‌های در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل می‌دهند.‏

وی اضافه کرد: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانواده‌ها با برگزاری دوره‌های تربیت کودک و ارائه آموزه‌های کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محل‌های نگهداری از کودکان، تعریف استانداردهای فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری، که حاصل پژوهش‌های محققان خواهد بود، پس از ‏نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه می‌شود. ‏

حاجیان‌زاده، توضیح داد: بکارگیری نیروهای متخصص و توانمند از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، ‏پژوهشی در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روش‌های تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف ‏کلان سازمان جامه عمل پوشاند. ‏

معاون وزیر آموزش و پرورش، در بیان ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: این سازمان ‏با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو ‏تولد تا پایان سن شش سالگی تأسیس شده است.‏

او با مهم و سرنوشت‌ساز توصیف کردن دوران کودکی، افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی افراد کشور، ‏دوران شکل‌گیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس ‏جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شأن حاکمیتی دارد.‏

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تأکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و ‏متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این مهم تنها با ‏استفاده از همه ظرفیت‌ها و جلب مشارکت همگانی، فراهم می‌شود.‏

وی ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی نهادی مستقل، فراگیر، تخصصی و متمرکز با اهدف راهبردی و مدیریتی در ‏امور آموزش و تربیت کودکان کشور، ضرورتی معطل مانده بود که در نهایت با مطالبه عالمانه رهبر معظم ‏انقلاب و تلاش‌های مجدانه مسئولان به تأسیس سازمان منجر شد. ‏

حاجیان‌زاده یادآورشد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری ‏کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب برپایی مرکز پیش دبستانی، کانون‌های تربیتی و مهدهای ‏کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات رسانی می‌کردند که فعالیت‌شان تحت یک ‏مدیریت واحد نبود.‏

او که سابقه مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد، اظهارداشت: با به توجه ‏به فقدان یک مرکز مدیریت واحد و یکپارچه برای آموزش جامع کودکان زیر هفت سال در گذشته، پس از بررسی‌های لازم، با توجه به مقبولیت و میزان اعتماد نسبتاً زیاد مردم به دستگاه عظیم و رسمی تعلیم و ‏تربیت کشور، در نهایت تولیت این امر با دستور ولی امر مسلمین به آموزش و پرورش واگذار شد. ‏

معاون وزیر آموزش و پرورش، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و ‏پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص ویژگی‌های آموزشی مختص سنین زیر هفت سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و ‏تربیت کودکان ضرورت داشت.‏

وی، گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزش‌ها به خانواده‌ها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقرات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت ‏کودکان را به عنوان دیگر ضرورت‌های ایجاد این سازمان برشمرد.‌

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در توصیف مخاطبان این سازمان گفت: مخاطبین این سازمان را ‏کودکان از بدو تولد تا پایان شش سالگی تشکیل می‌هند که خود به دو گروه کودکان زیر چهار سال و کودکان ‏چهار تا شش سال تقسیم می‌شوند.‏

علیرضا حاجیان‌زاده، افزود: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ‏قرار دارد، هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ ‏هزار مربی و کادر آموزشی در قالب ۵۰ هزار مهد و کودک و پیش دبستانی، وظیفه ارائه خدمات آموزشی به آنها را بر عهده دارند.‏

او در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارداشت: انتقال امور نظارتی و راهبری مهدهای کودک از سازمان ‏بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه ‏مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزش‌های مربیان و ‏بررسی الگوهای بازگشایی مهدهای کودک در شرایط کرونا، از جمله مهمترین برنامه‌های سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل می‌دهند.‏

معاون وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: نیازها و مسائل مبتلابه مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی مفصلاً ‏و مبسوط در قالب بخشنامه‌هایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزش و پرورش که ‏متولی اجرای سیاست‌های سازمان هستند ابلاغ شده است.‏

وی تصریح کرد: بخشنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم منتشر شده است به صورت کامل و مدون تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.‏

حاجیان‌زاده در ادامه سخنان خود از افتتاح قریب‌الوقوع پورتال اختصاصی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آدرس اینترنتی ‏koodak.medu.ir‏ خبر داد و گفت: تا زمان افتتاح ‏این درگاه اطلاع رسانی، عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال اطلاع‌رسانی سازمان در پیامرسان ایتا ‏به آدرس: ‏http://eitaa.com/k۰۰dak‏ و یا با مراجعه به پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس: ‏‎ ‎https://www.medu.ir‏ بخشنامه‌های سازمان را مشاهده کنند.‏

او در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیت های آموزشی و ‏تربیتی، گفت: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق محروم در اولویت ‏کار سازمان قرار دارد.‏

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، توضیح داد: برای تحقق این منظور، در خصوص اعتبارات و برنامه‌ها ‏توجه ویژه‌ای به کودکان در مناطق محروم شده است، همانطور که در گذشته نیز برای این عزیزان کمک های ‏مالی و کمک های محتوایی متناسب تدارک دیده شده بود.‌

وی در ادامه سخنان خود، نهادها و دستگاه‌های همکار و مرتبط با سازمان تعلیم و تربیت کودک را به دو گروه ‏عمده تقسیم کرد و اظهارداشت: گروه اول نهادهایی هستند که در گذشته در امر تعلیم و تربیت کودک ‏اقداماتی داشته‌اند، مثل: بهزیستی، بسیج، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، سازمان هلال ‏احمر، مساجد و سازمان تربیت بدنی.‌

علیرضا حاجیان‌زاده، اضافه کرد: گروه دوم به سازمانها و نهادهایی اطلاق می‌شود که در حوزه تربیت دوره ‏کودکی تاثیرگذارند، مثل: صدا و سیما، نشر کودک، سینمای کودک، فعالان حوزه کودک در فضای مجازی و ‏مدیریت شهری، و ما از هر دو گروه تقاضا داریم برای پیشبرد اهداف سازمان کمک‌کار ما باشند.‌

او در ادامه گفت: ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و ‏حاکمیتی است، نیازمند توسعه‌ی همکاری دستگاه‌های مرتبط است.‏

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: نباید فراموش کنیم که آموزش و پرورش، مولّد سرمایه‌ی اجتماعی، ‏عهده‌دار مسئولیت هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های مصوب در خصوص فعالیت‌های تعلیمی و ‏تربیتی از مهدهای کودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه است.‏

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه برخی اختلاف نظرها در دستگاه¬های اجرایی و عدم اقدام به موقع نهادهای سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد ‏و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سال¬ها به تأخیر انداخت.‏

حاجیان‌زاده اضافه کرد: اهتمام ویژه به این امر حاکمیتی در قالب بند دوم سیاست‌های ابلاغی تحول در ‏آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مثابه اقدام ویژه با توسعه مشارکت ‏دستگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.‏

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان تحقق ایجاد مرکزی واحد برای تولیت امور تعلیم و تربیت نو نهالان، معظّم له مجدداً و در دیدار ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با دست¬اندرکاران ‏وزارت آموزش و پرورش، این مهم را مجدد مورد تأکید قرار دادند.‏

او در ادامه اظهار داشت: پس از این بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار شورای عالی ‏انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات علمی و تطبیقی، ماده واحده تشکیل " سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" در نشست شماره ۸۳۴ به تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۹۹ تصویب شد.‏

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: پس از تصویب ماده واحده تشکیل سازمان، اساسنامه آن هم در نشست ‏شماره ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹ تشکلیل شد، به تصوب رسید و ‏در تاریخ ۲۶ همان ماه از سوی رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.‏

وی تأکید کرد: بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب و مستندات قانونی گفته شده، سازمان ملی تعلیم و ‏تربیت کودک به عنوان مؤسسه مستقل دولتی در وزارت آموزش و پرورش، مرجع رسمی و متولی انحصاری ‏راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، تولید محتوا و جذب منابع انسانی ‏شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان زیر هفت سال در مهدهای کودک و پیش دبستانی¬هاست. ‏

علیرضا حاجیان‌زاده، توضیح داد: راهبری برنامه‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان زیر هفت سال، تدوین نظام جامع کودکی، برنامه های تربیتی و حمایتی خاص برای خانواده ها، توانمند سازی و ارائه خدمات مشاوره‌ای و تربیتی به خانواده ها بخش‌هایی از مهم‌ترین وظایف این سازمان را تشکیل می‌دهند. ‏

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در پایان سخنان خود گفت: برنامه ریزی به منظور تکوین و تعالی ‏هویت کودکان و رشد همه جانبه و متوازن آنها و در عین حال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزش ‏و پرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل می دهند.‏

نخستین نشست هیئت ‏امناء این سازمان تاریخ اول اردیبهشت ماه امسال با موضوع "ارائه دیدگاه ها برای تنظیم ساختار و استقرار سازمان" و دومین نشست این هیئت در تاریخ ۱۹ خردادماه با موضوع "انتخاب رئیس و ساختار سازمان" ‏تشکیل شد.‏

این گزارش می افزاید: علیرضا حاجیان زاده در تاریخ سی‌ام خردادماه سال جاری طی حکمی به امضای وزیر ‏وقت آموزش و پرورش به عنوان "معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" منصوب شد و این سازمان در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ طی مراسمی نمادین به طور رسمی آغاز بکار کرد.‏

بر اساس این گزارش، ساختار اداری سازمان با ۶۷ پست سازمانی در قالب دو معاونت و دو اداره‌کل، بر حسب ‏شرح وظایف مندرج در اساسنامه پیش بینی شده و اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال به منظور تأمین هزینه-‌های راه¬اندازی سازمان و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل در بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای آن پیش¬بینی ‏شده است.‏

ساختمان موقت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سیزدهم مردادماه امسال مقارن با واپسین روزهای ‏وزارت محسن حاجی میرزایی بر وزارت آموزش و پرورش، در پلاک شماره ۱۳ خیابان سرپرست تهران افتتاح ‏شده بود. ‏

براساس تقویم مناسبتی کشور جمهوری اسلامی ایران، هفته ملی کودک از ۱۶ مهرماه آغاز شده و همه ساله ‏طی این هفته، برنامه‌هایی ویژه گرامیداشت خردسالان و کودکان توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف به صورت ‏محدود یا فراگیر برای استفاده مخاطبان ارائه می‌شود.‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.