رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور گفت: این موسسه تنها واحد تولید کننده واکسن "گامبورو"، بیماری شایع طیور، در سطح کشور است.

واکسن گامبورو، تنها در مشهد تولید می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حمیدرضا فرزین اظهار داشت: گامبورو از بیماریهای طیور است که سیستم ایمنی پرندگان را، مشابه آنچه که بیماری ایدز با انسان می کند، درگیر می‌سازد، تولید واکسن این بیماری از سال ۱۳۹۱ در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مشهد که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، آغاز شده است.  
وی نیاز کل کشور به واکسن گامبورو را ۲ میلیارد دُز در سال عنوان کرد که سالیانه ۲۵۰ میلیون دز آن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید شده و بقیه آن از کشورهای دیگر وارد می‌شود.
دکتر فرزین بیان کرد: اکنون موسسه رازی شعبه شمال شرق کشور بخش قابل توجهی از واکسن‌های حوزه بیماریهای دام و طیور مانند بیماریهای "شاربن، آنتروتوکسی و قانقاریا" را تولید می‌کند که اکنون ۸۰ درصد واکسن مورد نیاز بیماری قانقاریای کشور در مشهد تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از قدیمی‌ترین و توانمندترین موسسات تولید واکسن و سرم است که از سال ۱۳۰۳ در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است و شعبه شمال شرق این موسسه از سال ۱۳۲۸ فعال شده است و اکنون بخش زیادی از واکسن کشور در بخش پزشکی و دامپزشکی در این شعبه تولید می‌شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر فقط در چند استان کشور همه مجموعه‌های مرتبط با دامپزشکی شامل اداره کل دامپزشکی، نظام صنفی دامپزشکی،  دانشکده دامپزشکی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی با هم فعالیت دارند که این موضوع نقش مهمی در فعالیت‌های دامپزشکی در راستای  ارتقای سلامت جامعه و امنیت غذایی دارد.
بیماری گامبورو از شایع‌ترین امراض در بین طیور است که جوجه‌های جوان به آن گرفتار می‌شوند. ویروس این بیماری سلولهای لنفوسیت و ارگانهای لنفوئیدی را مورد حمله قرار داده د و سیستم ایمنی طیور را به شدت تضعیف می‌کند.

عارضه گامبورو در سال ۱۹۶۲ در شهر گامبورو واقع در ایالت دلاویر آمریکا در بین طیور کشف شد و به همین دلیل گامبورو نامگذاری شد.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، تاسیس شده در سال ۱۳۰۳، یکی از قدیمی‌ترین مؤسسه فعال در زمینهٔ تولید واکسن در ایران است. این مؤسسه که در منطقه حصارک بالا از استان البرز قرار دارد، سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد دُز انواع فراورده‌های بیولوژیک تولید می‌کند.
فعالیت اولیه مرکز روی طاعون گاوی متمرکز بود اما بعداً به تولید انواع واکسن‌ها و سرم‌های دارای کاربرد حوزه دام و طیور و همچنین حوزه پزشکی مانند واکسن‌های سرخک، سرخچه،  فلج اطفال و اوریون گسترش یافت.

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.