به گزارش قدس آنلاین، با افزایش تعداد افراد واکسینه شده در کشور، شرایط زندگی به حالت عادی نزدیک میشود.
کمکم زمزمه حذف دورکاریها و بازگشت ۱۰۰ درصدی کارکنان به مشاغل به گوش میرسد و در ایام تعطیل نیز جادهها خودروهای بیشتری به خود میبینند.
همین موضوع افزایش مصرف بنزین را به دنبال خواهد داشت. افزایش مصرفی که به نظر میرسد آغاز شده و ایرانیها در حالی در ۶ ماهه نخست امسال و همزمان با شرایط قرمز کرونایی، روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف کردهاند که این عدد برای ۶ ماهه نخست سال ۹۹، حدود ۷۴.۵ میلیون لیتر بوده است و حکایت از رشدی ۱۴ درصدی دارد.
این روند رشد البته ادامهدار بوده و هفته گذشته همزمان با تعطیلات پایان ماه صفر، میانگین مصرف بنزین به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که میتواند زنگ خطری برای صادرات بنزین ایران باشد.
ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیتهای کرونا میتواند مصرف بنزین در کشور را بهشدت افزایش دهد. موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا ۲ سال آینده دوباره به واردکننده بنزین تبدیل کند.
البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینهسازی مصرف سوخت میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.
ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی دارد که میتوان با توجه به ظرفیت خالی موجود که نزدیک به ۲۰ میلیون متر مکعب میشود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.
همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار میرود، میتواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفهجویی کند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
نظر شما