به گزارش قدس آنلاین، برنامه «چراغ» شبکه پنج سیما در هفته جاری میزبان ندا نبوی طباطبایی از بانوان نخبه کشورمان و وکیل پایه یک دادگستری، مؤلف تعدادی کتاب و مقالههای متعدد در حوزه حقوقی و با سابقه ۲۰ سال تدریس در دانشگاه بود.
طباطبایی با اشاره به دو بعد مادی و معنوی وجود انسان یا به عبارتی دیگر بعد دانی و عالی وجود انسان گفت: انسان موجودی پیچیده است و بعد مادی همان امیال و غرایز و هواهای نفسای انسان است و در مقابل بعد عالی و معنوی و الهی قرار دارد؛ اگر توجه و تمرکز انسان فقط بر روی بعد مادی و جسمش باشد و عقل و فطرت سلیم بر وجود انسان حاکم باشد، دچار اختلال و بحران هویت میشود. بحران هویت که در واقع ناشی از تعارض بین عقل و فطرت با بعد دانی وجود انسان است، بازه زمانی خاصی ندارد و در هر سنی ممکن است رخ دهد. اگر انسان نسبت به ارزش وجودی خود، استعدادهای ذاتی و درونی خودش بی توجه باشد و متوجه و متمرکز روی جسم خود باشد در نتیجه به بعد دانی گرایش پیدا میکند. مهمترین دلیل آن نیز اقتضائات دوران جوانی، از جمله تنوع طلبی و میل به دیده شدن است. اگر این میل و اقتضائات دوره جوانی در مسیر درست قرار گیرد میتواند مفید واقع شود. برای مثال میل به دیده شدن در عرصه تحصیل و علم بروز کند.
وی خاطرنشان کرد: نحوه نگرش و بینش انسان باعث عملکرد او میشود؛ اگر افکار انسان درست باشد عمل و رفتار او هم درست میشود. در آگاهی بخشی، ایجاد بینش و نگرش صحیح نسبت به زندگی خانواده، محیطهای آموزشی و رسانه نقش مهمی دارند. ما در دانشگاه با افراد مجرد و در حوزه وکالت و دادگاه با افراد متأهل روبه رو هستیم. شکل گیری روابط نادرست بین افراد در ابتدا به صورت یک رابطه عادی و معمولی شروع میشود. مثل تبادل جزوه و … بعد ادامه پیدا میکند و میرسد به فضای مجازی و غیره. انسان باید روابطش را با دیگران مدیریت کند و خط قرمزهایی برای خودش داشته باشد. تعامل اجتماعی در هر محیطی ضرورتاً وجود دارد و اجتنابناپذیر هست فقط باید توسط خود افراد درست مدیریت شود. برای مثال دختر دانشجویی بودند که با یک پسری در دانشگاه دوست شده بودند و عکسهای نامناسبی هم داشتند بعد از مدتی این پسر دختر را تهدید کرده بود که اگه به خواستههای او پاسخ ندهد، عکسهای او را برای پدر و مادرش ارسال میکند و یا آنها را در فضای مجازی منتشر خواهد کرد و همین عامل سو استفاده از او شده بود ولی ایشان به مرکز مشاوره مراجعه و طرح مسئله کردند و از آنجایی که طبق قانون نشر عکسهای شخصی در فضای مجازی جرم محسوب میشود در دانشگاه پیگیری شد و مسئله را حل کردند.
طباطبایی یادآور شد: در بسیاری از موارد پسرها به قصد وقت گذرانی، دوستی و خوش گذرانی وارد رابطه با دختران میشوند. واقعیت این است که یک دختر با هزار آرزو با یک پسر دوست میشود ولی یک پسر با یک آرزو با هزار دختر دوست میشود. این مسئله بیانگر این است که دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمیشود. لذا باید به صورت منطقی و عقلایی، روابط مدیریت شود به خصوص دختر خانمها که بیشتر در معرض آسیب هستند. مثلاً دختر خانمی بودند که بعد از دو سال دوستی، پسر او را رها کرده بود این دختر خانم خیلی آسیب دیده بود. دچار افسردگی و مشکلات روحی و روانی شده و حتی در آستانه و مرز خودکشی قرار گرفته بود. یعنی حتی به لحاظ روانی هم بخواهیم در نظر بگیریم، آسیب بیشتر متوجه دختران است. لذا بخشی از مدیریت روابط و کنترل عواطف و احساسات از جانب دختران باید صورت گیرد. برای مثال پروندهای داشتیم که خانم متأهل و دارای فرزند بود و در یکی از شهرهای اطراف تهران دانشجو بود. در مسیر برگشت یکی از آقایان هم کلاسی ایشان او را میرساند. کم کم طوری شده بود که بعد از کلاس هم بیرون میرفتند، پیست اسکی و رستوران و یا حتی در ایام تابستان که کلاس نداشتند این روابط ادامه داشت. این در حالی است که از ابتدا یک رابطه عادی شکل گرفته و به دلیل عدم رعایت اصول و حریمها به تدریج این روابط گسترش پیدا میکند و مشکل ساز میشود. همسر خانم که متوجه شده بود او را طلاق میدهد و به این صورت کانون خانواده که اساسیترین نهاد هر خانواده است در معرض تزلزل قرار میگیرد.
در بسیاری از موارد پسرها به قصد وقت گذرانی، دوستی و خوش گذرانی وارد رابطه با دختران میشوند. واقعیت این است که یک دختر با هزار آرزو با یک پسر دوست میشود ولی یک پسر با یک آرزو با هزار دختر دوست میشود. این مسئله بیانگر این است که دوستی دختر و پسر لزوماً منجر به ازدواج نمیشود
طباطبایی در پاسخ به یکی از سوالات برنامه تصریح کرد: ملاک زیبایی چیست؟ و چگونه باید اساس زیبایی را تعریف کرد، آیا زیبا نیست که با حفظ پوشش مناسب و رعایت ضوابط اخلاقی کرامت انسانی زن حفظ شود تا اینکه بخواهد با آرایش و جلوه نمایی جلب توجه کند؟ همه ی انسانها یکسری استعدادهای ذاتی و درونی دارند ولی ممکن است برخی نسبت به شناخت آنها بی توجه باشند. لذا برخی افراد سادهترین راه را که تبرّج و روی آوردن به زیباییهای ظاهری است، انتخاب میکنند. باید توجه داشت که احکام اسلامی به نفع انسان است مثلاً در منزل احکامی ویژه برای پوشش زن وجود دارد که زینت و آرایش داشته باشد ولی در جامعه به نوعی دیگر مثلاً لباس و پوششی که در منزل پسندیده است در جامعه مناسب نیست یا مثلاً با کفش میهمانی نمیشود کوهنوردی رفت. هر انسانی مختار است خودش تصمیم بگیرد و آزاد باشد. در سبک زندگی غربی آزادی یعنی تبعیت از امیال و غرایز نفسانی و آن بُعد مادی. مثلاً جوانها میگویند من دلم میخواهد این را بخورم، دلم میخواهد آن کار را انجام دهم و … ولی از دیدگاه مکاتب اسلامی، آزادی مفهومی مقدس هست و آزادی واقعی بندگی خداست. حال افرادی که خدا را بندگی نمیکنند یا بندهای از بندگان خدا میشوند یا بنده شیطان میشوند که قسم یاد کرده که انسان را منحرف کند و حالت سوم این است که بنده هواهای نفسانی خودشان میشوند. همه انسانها معصوم نیستند و همه در معرض آسیب و اذیت قرار دارند و اگر بخواهیم خود و جامعه را اصلاح کنیم هم باید تقوای درونی و خودکنترلی در افراد وجود داشته باشد و هم محیط جامعه باید اصلاح شود. اگر قلب بخواهد پاک باشد، رفتار هم باید درست باشد در قرآن هم میبینیم ایمان و عمل صالح در کنار هم قرار گرفته اند لذا فقط این نیست که آدم باید دلش پاک باشه مثلاً نمیشود آقا به همسرش بگوید که من فقط تو را دوست دارم بعد با زنان دیگر هم رابطه برقرار کند این برای زن قابل پذیرش نیست؛ چون گفتار و رفتار مرد یکی نیست در حوزه پوشش هم همینطور هست.
انتهای پیام/
نظر شما