تحولات لبنان و فلسطین

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 773166

آیت الله میرباقری گفت: یکی از راه های معرفت امام ملاقات و زیارت امام است و هرچه معرفت ما به امام بالاتر باشد معرفت و شناخت ما نسبت به خدا بیشتر می‌شود.

زیارت راهی برای کسب معرفت امام

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در بحث معرفت امام با اشاره به فراز «لا فرق بینک و بینها إلاّ أنّهم عبادک وخلقک» از دعای رجبیه اظهار کرد: ما نه باید در مقامات ائمه(ع) معتقد به غلو باشیم و نه تقصیر و کوتاهی داشته باشیم زیرا اگر کسی در معرفت امام مقصر شد به تقصیر در معرفت خدا مبتلا می‌شود.

وی با بیان اینکه مسیر تقرب ما به خدای متعال از مسیر معرفت معصوم است و به اندازه‌ای که انسان معرفت به معصوم پیدا کند به همان اندازه تقرب به خدا پیدا کرده است، افزود: مرز غلو این است که بدانیم معصومین عبد و مخلوق خدا هستند و اگر ما از مقامات ائمه غفلت کنیم موجب کوتاهی در مقام معرفت و طاعت خدا می شود و ما را از درجاتی که برای ما در نظر گرفته شده محروم می کند.

استاد حوزه علمیه با تصریح بر اینکه ما مکلف به معرفت امام هستیم، گفت: ائمه(ع) چون در قالب بشر هستند ما از مقاماتشان غافل می‌شویم و این کوتاهی در مقام معرفت به کوتاهی در مقام معرفت و طاعت خدا منجر می‌شود.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در حدیثی که معروف به حدیث نورانیت است مقامات خود را برای سلمان بیان کردند و فرمودند بالاتر از مقاماتی که برای تو گفتم این است که خدای متعال به ما علم به اسم اعظمی را داده که به دیگران عطا نکرده و فرمودند به واسطه این اسم اعظم شرق و غرب عالم و آسمان ها و زمین خدا تحت اشراف و اختیار ما است.

آیت الله میرباقری افزود: حضرت علی علیه السلام فرمودند در عین اینکه عالم مخلوقات تحت اشراف ما است، ما در عالم زمین هستیم و تمام نظام کیهانی و مخلوقات تحت فرمان ما هستند و به تعبیر دیگر امام صاحب الامر است و امر الهی در اختیار ائمه(ع) است.

وی افزود: سپس امیرالمؤمنین(ع) در ذیل این حدیث فرمودند با همه این شئونی که ما داریم غذا می‌خوریم و در بازارها راه می‌رویم و تمام این‌ها به امر خدا است زیرا ما بندگان خدا هستیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از معارف استفاده می‌شود معصومین(ع) عوالم و مقاماتی را طی کردند تا وارد عالم ارض شده‌اند، افزود: این طور نیست که گمان کنیم ائمه(ع) در زمین با ما خلق شده‌اند بلکه عوالمی را طی کرده‌اند و با یک مأموریتی وارد عالم زمین شده‌اند و با اطاعت از آنها است که راه بندگی خدا برای ما گشوده شده است.

وی ابراز کرد: وقتی حضرت آدم(ع) ناچار به هبوط در عالم زمین شدند و با شیطان و قوای شیطان در عالم ارض آمدند خداوند برای ما انسان‌ها یک تکیه‌گاه و پناهگاه معرفی می‌کند و می‌فرماید شما هبوط کنید و از ناحیه من چراغ هدایتی روشن می‌شود و اگر شما در سایه آن چراغ هدایت حرکت کنید گرفتار ضلالت و شقاوت نمی‌شوید.

آیت الله میرباقری ائمه (ع) را همان چراغ هدایت الهی در عالم ارض دانست و افزود: افرادی که از ائمه(ع) فاصله می‌گرفتند به این خاطر بود که جنبه بشری ائمه(ع) حجاب آنها می‌شده و نمی‌توانستند نور هدایت ائمه(ع) را درک کنند.

وی با بیان اینکه ائمه(ع) قبل از اینکه در عالم ما بیایند گرداگرد عرش الهی بودند، گفت: خداوند ائمه(ع) را در قالب اجساد نوری آفرید و بر ما منت گذاشت و خانه‌هایی را برای ما قرار داد که اجازه رفعت و ذکر در این خانه‌ها به ما داده شده است و اگر ائمه(ع) در قالب بشر خلق نمی‌شدند این چراغ هدایت خاموش و درب خانه‌های هدایت به روی بشر بسته بود و امکان بندگی، پرستش و طاعت الهی نبود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام رضا علیه السلام فرمودند ائمه(ع) علاوه‌بر اینکه متصل به خدا و نقطه اتصال کائنات با حضرت حق هستند به طوری که هیچ بشری نمی‌تواند حتی نزدیک به ساحت امام شود ولی از جنبه دیگر می‌فرمایند امام مثل برادر همزاد، پدر مهربان، مادر نسبت به فرزند و آسمانی است که روی سر شما سایه انداخته است.

وی تصریح کرد: دلیل اینکه ما توصیه به زیارت ائمه(ع) شده‌ایم این است که یکی از راه های معرفت امام ملاقات و زیارت امام است و هرچه معرفت ما به امام بالاتر باشد معرفت و شناخت ما نسبت به خدا بیشتر می‌شود.

آیت الله میرباقری افزود: همه ائمه(ع) باید شناخته شوند به ویژه امام زمان(عج) که امام حی ما هستند و ما از طریق ارتباط با امام زمان(عج) می‌توانیم با خدا مرتبط شویم و راه ما به سمت خدای متعال روشن می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.