تحولات لبنان و فلسطین

پس از دستور رئیس جمهور برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار، در گام نخست بازار لبنیات که در یک سال گذشته با نوسان زیادی همراه بود، تا حدودی از تب و تاب افتاد و قیمت سه محصول لبنی ۱۰ درصد کاهش یافت.

تحقق وعده دولت در کاهش قیمت چند محصول لبنی

​​​​​​به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور در ۱۱ مهر امسال در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وزرای وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار در حوزه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی دستور داد.

دستور رئیس‌جمهور پس از آن صادر شد که قیمت برخی محصولات اساسی از جمله لبنیات، ‌ مرغ و تخم مرغ و حتی گوشت در یک سال گذشته مثل اسب سرکش، کنترل از دست داده بود و بی‌محابا به پیش می‌تاخت.

تنها قیمت لبنیات در یک سال گذشته ۷۶ درصد افزایش یافته بود بلکه روز به روز حجم آن هم در سبد خانوارها کمتر می‌شد، لبنیات به عنوان یک محصول ضروری برای سلامتی است که پزشکان به استفاده از آن به عنوان عامل پیشگیری از بسیاری  بیماری‌ها تاکید می‌کنند. در عین حال سرانه مصرف این محصول در کشور نصف میانگین جهانی است، میانگین مصرف لبنیات در کشورها ۱۶۰ کیلوگرم است و در برخی کشورها به ۳۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در سال هم می‌رسد، اما در کشور ما ۸۰ لیتر گفته می‌شود و برخی کارشناسان هم حتی به این رقم با شک و تردید نگاه کرده و آن را ۵۵ لیتر هم بیان می‌کنند.

به هر حال در پی دستور رئیس جمهور برای کنترل بازار، وزیر جهاد کشاورزی در گام نخست اعلام کرد: «با همکاری شرکت‌های لبنی و توافق آنها قیمت سه محصول لبنی پنیر ۴۰۰ گرمی ساده، ماست دبه‌ای ۲۵۰۰ گرمی و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی از هفته جاری ۱۰ درصد کاهش می‌یابد».‌

وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت که این کاهش قیمت توافقی است و دستوری به انجمن های لبنی در این زمینه داده نشده است، شاید صحبت های وی برای تفکیک توافقی و دستوری بودن قیمت به این دلیل است که پیش از این در مصاحبه و صحبت های خود بارها مخالفت خود را با دستوری بودن قیمت بازار بیان کرده بود.

* ابلاغ قیمت جدید سه محصول لبنی

پس از آن انجمن صنایع لبنی هم که در حقیقت هدایت و کنترل کارخانه های لبنی را به عهده دارد کاهش قیمت ها را تایید کرده و قیمت های جدید را ابلاغ کرد.

 

پس از این ابلاغ قیمت‌های این سه محصول، مردم با خبرگزاری تماس گرفته و بیان می کردند که کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است اما مسئولان همواره تأکید داشتند که قیمت ها اعمال شده و برای اینکه نرخ‌های جدید پشت ویترین مغازه‌ها بیاید، یک هفته ای طول خواهد کشید.

 پس از یک هفته از این ابلاغ برای بررسی قیمت‌ها، سری به بازار زدیم تا معلوم شود که آیا قول‌های داده شده برای کاهش قیمت عملی شده است یا خیر.

* قیمت های جدید سه محصول لبنی اعمال شد

گزارش میدانی از منطقه ۱۹ تهران نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید سه قلم کالای گفته شده روی کالاها حک شده و در مغازه‌ها موجود است.

بررسی از چندین مغازه و فروشگاه‌های مختلف در این منطقه حاکی از آن است که قیمت هر بسته پنیر ۴۰۰ گرمی ساده حدود ۲ هزار تومان کاهش یافته و از رقم ۲۴ هزار تومان قبل به ۲۲ هزار تومان رسیده است، همچنین هر بسته ماست دبه‌ای ۲۵۰۰ گرمی نیز حدود ۲۵۰۰ تومان نسبت به هفته قبل کاهش قیمت نشان می‌دهد،   شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی که پیش از این ۸ هزار تومان به فروش می‌رفت اکنون ۶۶۰۰ تومان قیمت خورده است.

* دلیل وجود دو نرخ لبنیات در بازار

بررسی میدانی‌ نشان می‌دهد در مغازه‌ها قیمت‌های قدیم که هنوز افزایش نیافته نیز وجود دارد و فروشندگان در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت جدید باوجود اعلام کاهش ۱۰ درصدی، عرضه نمی‌شود، اعلام کردند اینها مربوط به خرید گذشته است و خریدهای جدید قیمت‌های جدید خواهند داشت، وجود دو نرخ در بازار مردم را سردر گم کرده است.

حسین دماوندی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در این‌باره می‌گوید: فرایند تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده زمان‌بر است و خریدهای جدیدی که مغازه‌داران می‌آورند، قطعا با قیمت جدید خواهد بود و به این دلیل است که دو نرخ در بازار دیده می‌شود.

* مردم: سه محصول لبنی که اخیرا کاهش قیمت‌داشته‌اند پرتقاضا نیستند

بنابراین گزارش با این حال مردم همچنان از بالا بودن قیمت‌ لبنیات گلایه دارند، آنها می‌گویند این کاهش قیمت در حدی نیست که بتواند حجم محصول لبنی در سبد خانوارها را افزایش دهد.

علی عزیزی، یکی از خریداران در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: افزایش قیمت حداقل در یک سال گذشته بسیار زیاد بوده و دولت ۲۰ هزار تومان روی یک قلم کالا افزایش داده و اکنون ۲ هزار تومان قیمت را کاهش داده و این کافی نیست، واقعیت این است که مردم با این میزان درآمد توان خرید محصولات گران را ندارند و سبد خانوارها از محصولات اساسی مانند لبنیات، مرغ و گوشت خالی شده و دولت باید فکری کند.

همچنین یک خانم میانسال که در حال خرید از فروشگاه است، در پاسخ به سؤالی کاهش قیمت‌ لبنیات برای مصرف‌کننده مؤثر بوده است؟ می‌گوید: کاهش قیمتی که در سه محصول لبنی اعمال شد، جزو کالاهای پرتقاضا نیست، بسیاری از مردم اقبالی به شیر نایلونی ندارند، این شیرها درصد چربی کمتر از یک و نیم دارند و خانواده‌ها از نظر کیفیت مفید نمی‌دانند.

به گزارش فارس، اعتراض به پرتقاضا نبودن سه محصول لبنی که اخیرا قیمت‌شان کاهش یافته در حالی مطرح می‌شود که مشاور وزیر جهاد کشاورزی معتقد است این سه قلم حدود ۲۰ درصد سبد لبنیات خانواده‌های کم‌درآمد را شامل می‌شود.

* درصد افزایش قیمت محصولات لبنی نسبت به شهریور ۹۹

قیمت محصولات لبنی در یک سال گذشته افزایش‌های زیادی داشت و رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی را ثبت کرده است. 

به هر حال، اقدام جدی از سوی رئیس جمهور و دولت سیزدهم برای کنترل قیمت‌ها آغاز شده است، طلیعه این کنترل قیمت را ابتدا در بازار محصولات لبنی شاهد بودیم، اما مردم انتظار دارند که در سایر محصولات به ویژه کالاهای اساسی هم وجود داشته باشد و طوری باشد که هزینه‌ها با دخل و خرج آنها برابری کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.