تحولات منطقه

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: یکی از مشکلات اساسی امروز تأمین قیر بوده به‌طوری‌که در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آماده آسفالت در استان‌های کشور وجود دارد اما قیر موردنیاز آن‌ها تأمین نشده است.

 نبود قیر ۳۵۰۰ راه روستایی را معطل نگه داشت
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، خداداد مقبلی در حاشیه بازدید از برخی مسیرهای روستایی قوچان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تأمین اعتبارات موردنیاز راه‌های روستایی بر اساس تصمیم‌های گرفته‌ شده این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و به‌ تبع کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها بررسی و سپس اعتبار موردنیاز اختصاص داده می‌شود.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با یادآوری اینکه برای دو مسیر روستایی قوچان اعتباری در کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان در نظر گرفته‌ شده است، گفت: برای مسیر روستای مشکانلو از توابع بخش آبکوه یک‌بار مناقصه برگزار شد اما پیمانکاری اعلام آمادگی نکرد در نتیجه این مناقصه تجدید شده و تا یک ماه آینده تکلیف آن مشخص خواهد شد.

وی با یادآوری این موضوع که طی دو سال گذشته اطلاعات خوبی در زمینه راه‌های روستایی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به‌دست‌آمده است، بیان کرد: این اطلاعات مربوط به روستاهای ۲۰ خانوار به بالا بوده که به‌صورت جزئی مسائلی نظیر طول راه‌های، میزان کوهستانی بودن مسیرها و تعداد دشت‌های ماهور گردآوری شده است.

مقبلی ادامه داد: طی این بررسی‌ها مشخص شد ۷ استان محروم و کم برخوردار در این زمینه همچون کرمان، خراسان شمالی، کردستان و سمنان وجود دارد که از میان ۴۶۲ شهرستان موجود در کشور ۷۲ شهرستان ضریب برخورداری زیر ۷۰ درصد دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای پایین بودن ضریب برخورداری برخی شهرستان‌های کشور را در نامناسب بودن توزیع اعتبارات و ناقص بودن اطلاعات مورد نیاز دانست و خاطرنشان کرد: برنامه توزیع اعتبارات نباید استانی و شهرستانی باشد بلکه باید به‌صورت ملی صورت بگیرد زیرا این امکان ندارد اطلاعات روستاهای محروم دست سازمان راهداری بوده و اعتبارات بدون این بررسی‌ها تقسیم شود.

وی یادآور شد: به‌عنوان‌ مثال ضریب برخورداری استان خوزستان در حوزه آسفالت حدود ۹۴ درصد بوده اما شهرستان دزفول به ۲۴ درصد می‌رسد و این اختلاف نشان از آن دارد که توزیع اعتبارات مناسب نبوده است پس باید توزیع اعتبارات بر اساس این اطلاعات دقیق و جامع صورت بگیرد تا نُرم کشوری افزایش پیدا کند.

مقبلی با اشاره به این موضوع که مشکلاتی در زمینه تأمین قیر وجود دارد، گفت: سال گذشته هر تن قیر ۵ میلیون تومان بود اما امسال با وجود اینکه اعتبارات افزایش چندانی نداشته است به ۱۲ میلیون تومان رسیده است؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آماده آسفالت در استان‌های کشور وجود دارد اما قیر موردنیاز آن‌ها تأمین نشده است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تأکید کرد: اگر قیر مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن تأمین نشود به دلیل فرارسیدن فصل سرما، کاهش دما و بارش برف و باران، تمام اقدامات انجام‌شده برای این راه‌های آماده باید دوباره صورت بگیرد.

وی راه را زیربنا و زیرساخت کشاورزی، اقتصاد و فرهنگ برشمرد و تصریح کرد: خیلی از روستاییان به‌عنوان قطب تولید محسوب می‌شوند و اگر راه مناسبی برای آنان تعبیه نشود باعث افزایش اصطکاک در حمل‌ونقل و حتی بالا رفتن برخی هزینه‌های دیگر خواهد شد.

مقبلی با اشاره به بازدیدهای انجام‌ شده از سطح روستاهای قوچان و یادآوری اینکه این شهرستان در زمینه ضریب بهره‌مندی نسبتاً با کشور همسان است، گفت: برخی مسیرهای فرعی دارای عمر بیش از ۲۵ سال است که از سطح رویه نامناسب برخوردار و نیازمند روکش آسفالت هستند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: این اعتبارها باید از سوی استان برای قوچان تأمین شود زیرا بهسازی راه‌ها یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه ایمنی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.