تحولات لبنان و فلسطین

نشستن بر سفره‌ای که میزبان اصلی‌اش حضرت رضا(ع) است، آداب متفاوتی دارد؛ هم برای میهمان و هم برای خادمانی که توفیق میزبانی دارند. این چیزی است که نشانه‌هایش در میان صحبت‌های خادمان و زائران هم به خوبی دیده و شنیده می‌شود.

همراه با زائران و خادمان در مهمانسرای حضرت/ نان‌ و نمک این سفره هم خریدار دارد

به گزارش قدس آنلاین، ساعتی مهمان مهمانسرای غدیر حرم مطهر رضوی می‌شویم و پای صحبت‌های چند تن از خادمان و زائران می‌نشینیم؛ این مهمان‌سرا که ماه‌های طولانی برای رعایت دستورالعمل‌های مصوب مقابله با کرونا، توفیق میزبانی حضوری از زائران را نداشت، حالا با توجه به بهتر شدن شرایط کرونایی، امکان پذیرش حضوری زائران در سالن‌های پذیرایی، با ۵۰ درصد ظرفیت و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را پیدا کرده است، اگرچه که همچنان توزیع غذای متبرک حضرت به شکل بسته‌بندی هم ادامه دارد.

 

خوردن نان و نمک حضرت، سعادت می‌خواهد

سر ظهر است و عطر خوش زعفران و برنج، سالن را پُر کرده است. جمعی از خادمان با نظم و دقت در حال بسته‌بندی غذا در ظرف‌های یک‌بار مصرف برای توزیع در بیرون هستند و گروهی دیگر، میزبان جمع محدودی از زائرانی که میهمان این مهمانسرا شده‌اند.

هر کدام از آنان از جمله خانواده حسین‌پور، از کرمان و با دو پسر کوچکشان، برای نخستین بار مهمان خوان پربرکت حضرت رضا(ع) شده‌اند، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پشت میزها نشسته‌اند. پدر خانواده با شوق می‌گوید: نان و نمک حضرت را خوردن، سعادت می‌خواهد، خوشحالیم که ما را هم دعوت کردند.

 

به لطف امام دعوت شدیم

دو میز آن طرف‌تر، دو بانوی میانسال تهرانی در حال صرف ناهار هستند. آنها هم از تبرکی غذای حضرت و حس وصف‌نشدنی‌شان در این سرای ملکوتی می‌گویند و معتقدند به لطف امام هشتم(ع)، راهی سفر مشهد و مهمان سفره پربرکت مهمانسرای حضرت شده‌اند.

از دو روز قبل کشیک، ذوق و شوق داریم

به سراغ خادمان پرتلاش هم می‌روم. غلامرضا شریفی، از خادمان مهمانسرای حضرت که از سال ۱۳۸۸ لباس خدمت به تن کرده و همانند دیگر خادمان این آستان، پوشیدن این لباس را معجزه می‌داند.

او که در حال حاضر معاون کشیک  مهمانسرای حضرت است، حس و حال حضورش در جمع خادمان مهمانسرا را این طور برایم بازگو می‌کند: «از یکی دو روز قبل از زمان کشیک‌مان، وجودمان مملو از شوق و ذوق خدمت می‌شود و از صبح زود که وارد حرم می‌شویم، با جان و دل خدمت می‌کنیم».

خادمی که نمک‌گیر شد

علی عامل نجاتی، از دیگر خادمان مهمانسراست که به گفته خودش ۲۲ سال است توفیق خدمت در این حریم قدسی را یافته است. او برای چند دقیقه به دوران نوجوانی‌اش برمی‌گردد؛ به روزی که برای نخستین بار خدمتی را به طور اتفاقی در مهمانسرای حضرت انجام داد و نمک‌گیر این سفره شد.

نجاتی با گذشت این همه سال، هنوز هم وقتی به آن روز برمی‌گردد، بغض گلویش را می‌فشارد و می‌گوید: خاطرات تأثیرگذار فراوانی از برخورد با زائران دور و نزدیک دارم، مثل زائری که خادم بارگاه امام حسین(ع) بود، اما وقتی مادری را با دختربچه بیمارش در مقابل در خروجی مهمانسرا دید، بلافاصله غذای تبرک حضرت رضا(ع) خود را به آنها تقدیم کرد».

از یک آشپزخانه خیریه تا مهمانسرای حرم

محسن باغدار کریم‌آبادی، یکی دیگر از خادمانی است که افتخار میزبانی از زائران را دارد. او که حدود ۱۷ سال افتخار این خادمی را دارد، می‌گوید: در آشپزخانه خیریه‌ای کار می‌کردم که یکی از دوستانم به من پیشنهاد خدمت در مهمانسرای حضرت را داد، من هم آمادگی‌ام را برای هر نوع خدمتی اعلام کردم و توفیقش نصیبم شد».

کریم‌آبادی می‌افزاید: «مهمانسرای حضرت بهترین مکان برای خدمت در حرم رضوی است؛ چرا که همه ما وقتی یکی را خیلی دوست داریم، او را برای صرف غذا به خانه‌مان دعوت می‌کنیم، امام رضا(ع) هم ما را همین کار را می‌کنند و به ما هم عنایت داشته‌اند که وظیفه میزبانی از مهمانان‌شان را به ما سپرده‌اند».

این خادم، خاطره‌ای هم از نوعروسی تعریف می‌کند که وقتی به آرزویش یعنی نشستن بر سر سفره پربرکت حضرت رسید، بخشی از غذای متبرکش را در ۸ لیوان ‌ریخت تا برای زائران چشم انتظار و حاجتمند بیرون مهمانسرا ببرد.

 

امام جواد(ع) ناظر بر خدمت ماست

سیدمهدی هاشمی هم حدود ۴ سال است افتخار میزبانی از زائران مهمانسرا را دارد. او بیان می‌کند: «بسیاری از محبان اهل بیت(ع) اشتیاق خدمت به دلدادگان حضرت رضا(ع) را در دل دارند، اما ممکن است به دلیل مشغله‌های زندگی نتوانند این فرصت را برای خود ایجاد کنند و اینجاست باید دعا کنیم خود حضرت ما را به این خدمت دعوت کنند».

هاشمی می‌افزاید: در فرهنگ ما وقتی یک بزرگ‌تر، سفره‌ای را پهن می‌کند، مدیریت این سفره را به اولاد بزرگش می‌سپارد و من هم باور دارم، در مهمانسرای حضرت رضا(ع) هم، فرزند ایشان امام جواد(ع)، توجه خاصی به میزبانی از زائران دارند و ناظر خدمت خادمان هستند، همه خادمان مهمانسرای حضرت هم بر این باورند که حساب و کتاب‌شان با فرزند شمس الشموس(ع) است».

خادمان در لابه‌لای صحبت‌های‌شان برایمان از روزهای سخت کرونایی هم می‌گویند؛ روزهایی که از حضور زائران در سالن‌های پذیرایی مهمانسرا خبری نبود و انگار خادمان هم گمشده‌ای داشتند.

این خادمیار جوان تصریح می‌کند: آنچه دل خادمان را در این روزها خشنود می‌کند، دیدن اشک شوق بر صورت زائرانی است که فکرش را نمی‌کردند روزی دوباره بر سر این سفره بنشینند.

به گفته هاشمی، خادمان هم پس از بازگشایی مهمانسرا، به درگاه حضرت رضا(ع) متوسل شدند و از خود ایشان خواستند که عنایتی کنند تا دیگر با این شرایط سخت و دوری زائران امتحان نشوند، چراکه لذت و گرمای هر سفره‌ای به نشستن مهمان با دلی آرام گرداگرد آن است».

خدمت بانوان خادمیار برای مهیان کردن سفره پذیرایی

به طبقه منهای دو مهمانسرای حضرت هم سری می‌زنیم. مکانی که در آن بانوان ملبس به لباس خادمیاری، پشت میزهای سالن نشسته‌اند و با ذکر صلوات، قاشق‌های یک‌بار مصرف و دستمال‌ها را بسته‌بندی می‌کنند.

بانوان در مهمانسرا در اموری همچون آماده‌سازی اقلام آشپزخانه مشارکت دارند؛ از پاک کردن برنج و حبوبات تا آماده‌سازی صیفی‌جات.

اعظم محمدزاده، از جمله این خادمیاران است که حدود ۵ سال است در این مکان انجام وظیفه می‌کند.

او می‌گوید: «سعی می‌کنیم از تک تک لحظات خدمت‌مان در مهمانسرای حضرت رضا(ع) استفاده کنیم؛ چرا که در قطعه‌ای از بهشت خدمت می‌کنیم. از این رو با نیت، خدمت‌مان را آغاز می‌کنیم. به طور مثال خدمت‌مان به درگاه این امام رئوف(ع) را به روح یکی از شهدا یا اموات‌مان هدیه می‌کنیم تا انرژی که می‌گیریم در تمام زندگی‌مان جاری باشد».

۴۰ نیروی رسمی و ۲۰۰ نیروی افتخاری در هر مهمانسرا

بعد از آن، دقایقی پای صحبت‌های عبدالعلی وریدی، مدیر امور مهمانسرای حضرت رضا(ع) می‌نشینم. او از سال ۱۳۶۳ در چرخه خدمت به زائران ائمه اطهار(ع) و مکه مکرمه فعالیت داشته و حدود یک سال و نیم است که مدیریت امور مهمانسراهای حرم مطهر رضوی شامل دو مهمانسرای غدیر و حُر را عهددار شده است.

وریدی بیان می‌گوید: «برای طبخ غذای متبرک حضرت از بهترین مواد غذایی موجود در بازار با رعایت کامل تمهیدات بهداشتی استفاده می‌شود. مراحل طبخ غذا از ساعت ۶ صبح در مهمانسرا آغاز می‌شود تا بتوان توزیع آن را در بازه زمانی ۱۱:۳۰ تا ۱۴:۳۰ در وعده ناهار و از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ در وعده شام انجام داد. به طور معمول هم حدود ۴۰ نیروی رسمی و نزدیک به ۲۰۰ نیروی افتخاری در هر مهمانسرا خدمت می‌کند».

وریدی به باور قلبی زائران به غذای متبرک هم اشاره و تصریح می‌کند: «زائران بسیاری برای دریافت یک قطعه نان تا یک ذره نمک و برنج به مهمانسرا مراجعه می‌کنند؛ چراکه اعتقاد قلبی خاصی به این سفره پربرکت و برآورده شدن حاجات خود دارند».

امکان ثبت درخواست در نرم‌افزار «رضوان»

او درباره شیوه ثبت‌ درخواست دریافت غذای حضرت هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: آستان قدس رضوی برای بهره‌مندی همه مردم، این شرایط را فراهم کرده است که هر زائر و مجاور می‌تواند با استفاده از برنامه «رضوان» در تلفن همراه و انتخاب گزینه «غذای متبرک» پس از ثبت کد ملی خود، درخواست دریافت غذای متبرک برای یک روز هفته، در یکی از وعده‌های نهار یا شام را ثبت کند. البته به گفته او، با توجه به انبوه مشتاقان دریافت غذای متبرک، هر فرد فقط یک بار می‌تواند درخواستش را ثبت کند و برای درخواست بعدی، باید سه سال زمان سپری شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.