۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 776189

شامگاه شنبه بود که خبرگزاری‌ها از دیدار نخست‌وزیر ارمنستان با معاون نخست‌وزیر روسیه خبر دادند، دیداری که نتیجه آن این شد که مقام ارمنی ضمن انتقاد شدید از مواضع جمهوری آذربایجان درباره توافق آتش‌بس، ادعاهای تمام‌نشدنی باکو درباره کریدورهای ادعایی «زنگه‌زور» را به‌شدت رد کرد. «نیکول پاشینیان» در این دیدار گفت: «آماده‌ایم به سمت راه‌حل‌های ملموس برویم که ماهیت آن باید به شرح زیر باشد: ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید راه‌های ارتباطی جاده‌ای و راه آهن را از طرف مقابل دریافت کنند». اما نکته مهم این دیدار موضع‌گیری معاون نخست‌وزیر روسیه در باره تحولات اخیر قره‌باغ بود.

طی یک سال پس از جنگ قره‌باغ، باکو و آنکارا کوشیدند با موج رسانه‌ای این‌گونه القا کنند ارمنستان و روسیه با ایجاد کریدور زنگه‌زور موافق است. الکساندر اورچوک ولی در دیدار با مقام ارمنی گفته: «در بیانیه‌ها آمده باید انواع کنترل‌ها انجام شود وجاده‌ها تحت صلاحیت(حاکمیت) کشورهایی است  که از آن‌ها عبور می‌کنند». این موضع نزدیک به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره جغرافیای قفقاز جنوبی است. تهران اعلام کرده ایجاد کریدور مواصلاتی در نزدیکی مرزش با ارمنستان که موجب قطع مرز دو کشور شود را تحمل نخواهد کرد، اما موافق بازگشایی مرزهای مواصلاتی میان ایروان و باکو طبق توافق صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس روز گذشته با اشاره به همین موضوع و در گزارشی تحلیلی با ذکر این پرسش که «در کجای توافق آتش‌بس قره‌باغ سخن از «کریدور» به میان آمده است؟» آورده: روسیه با موضع‌گیری اخیر مقابل پروپاگاندای آنکارا و باکو ایستاد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.