نام‌گذاری اشیا و رویدادهای مختلف به نام بزرگان فوتبال دنیا مسبوق به سابقه است. برای مثال جرج بست، یک فرودگاه به نام خود دارد، یک نوع همبرگر به نام زلاتان ابراهیموویچ نام‌گذاری شده و یوهان کرایف می‌تواند نام خود را روی یک سیارک ببیند.

کهکشان رونالدو  قلمرو «ماهی دایی»

اما حالا نام علی دایی،آقای فوتبال جهان و اسطوره ایرانی روی یک ماهی قرارداده شده است. «ماهی علی دایی».این نام‌گذاری اتفاقاً خیلی هم مورد استقبال قرار گرفته و فضای مجازی پر شده است از بحث و گفت‌وگو در این مورد.

داستان این است که نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه های ناشناخته از این خانواده منتشر شد. دکتر سید حامد موسوی ثابت، می‌گوید: ماهیان ناشناخته از این خانواده در ایران برای اولین بار به جهان علم معرفی شدند. وی افزود: به پاس فعالیت های انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار وی کتفیش، علی دایی (Glyptothorax alidaeii) نام‌گذاری شد».اما این نوع نام گذاری برای اولین بار در ایران اتفاق نمی افتاد . اصولاً نام‌گذاری گونه‌های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی است، به طوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان به نام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیط‌بان شهید سعید پرهام و... نام‌گذاری شده اند.

مورچه صلاح

حالا بشنوید از محمد صلاح، ستاره مصری لیورپول. در منطقه ظفار کشور عمان، گونه‌ای جدید از مورچه کشف شده که به نام ستاره بزرگ فوتبال مصر، «مرانوپلوس موصلاحی» نام‌گذاری شده است.

پروفسور مصطفی شرف، متخصص مورچه‌شناسی دانشگاه ملک سعود که در موزه جهانی لیورپول هم فعالیت می‌کند، کسی است که این نام را برای گونه تازه‌ کشف شده مورچه پیشنهاد داده است. 

کهکشان رونالدو

در سال  ۱۳۹۴  شمسی دانشگاه نجوم لیسبون توانست به یافته‌های جدیدی در کهکشان‌ها برسد و کهکشان جدیدی را کشف کرد که در اقدامی جالب آن را CR۷ نام‌گذاری کرد.بنا به گفته این ستاره‌شناسان، این کهکشان هزاران سال است که تشکیل شده است و به افتخار ستاره پرتغالی که در دنیای فوتبال درخشش بی‌نظیری داشته و برای پرتغال کلی اعتبار کسب کرده رونالدو نام گذاری شده است.

همبرگر  زلاتان

اسطوره فوتبال سوئد بارها نامش در کشورش روی خیابان ها و کوچه ها گذاشته شده، اما جالب است بدانید یک نوع همبرگر پرطرفدار در سوئد نیز به نام زلاتان است!

بزرگراه فرگوسن

پس از اینکه فرگوسن در سال ۲۰۱۳ برای همیشه خودش را از مربیگری بازنشسته کرد بزرگراهی به نام او ثبت شد. وقتی حتی آدامس‌های جویده شده او را در موزه منچستریونایتد نگه می‌دارند عجیب نیست یک بزرگراه هم به نام او بزنند.

سایر موارد

 «پارک جی سونگ »ستاره سابق منچستریونایتد آن‌قدر در کشورش کره جنوبی محبوب شد که یک جاده را به نام او زدند.

 «آلکسیس سانچز»ستاره شیلیایی آرسنال نیز چهره دیگری است که خیابان به نام او شده است. این خیابان در شهر توکوپیلا در هزارو۶۰۰ کیلومتری سانتیاگو پایتخت شیلی قرار دارد.

 «خوزه مورینیو»محبوب ترین مربی پرتغالی هم در کشورش برای خودش یک خیابان دارد؛ خیابانی به نام خوزه مورینیو.

اسکله «الساندرو دل پیرو»این یکی کمی متفاوت‌تر است. پس از اینکه دل پیروی اسطوره‌ای و محبوب به کار خود در یوونتوس پایان داد شهردار تورین یکی از اسکله‌های شهر را به نام او زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.