به گزارش قدس آنلاین، بعد از گذشت ۲۲ ماه از برگزاری بدون تماشاگر دیدارهای فوتبال، دیدار تیمهای فوتبال استقلال و نساجی از هفته پنجم لیگ برتر شامگاه جمعه با حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی برگزار شد.
این حضور اما به دلیل رعایت نشدن برخی از اصول و دستورالعملها که با باز شدن یکباره درب و هجوم تماشاگران به داخل ورزشگاه آغاز شد و با رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و عدم استفاده از ماسک از سوی برخی تماشاگران ادامه داشت، با نازیباییهایی همراه بود به طوری که مدیریت کلی موضوع و شیوه اجرای آن را تا حدودی زیر سئوال برد.
این در حالی است که قرار است دیدار تیمهای پرسپولیس و صنعت نفت در هفته ششم لیگ برتر هم با حضور تماشاگران برگزار شود و همین مسئله نگرانیهایی بابت تکرار صحنههای غیراصولی و مغایر با شیوه نامههای بهداشتی را ایجاد کرده است. البته که به گفته مدیریت مجموعه ورزشی آزادی، بازگشت تماشاگران به ورزشگاه و چگونگی حضور آنها در دیدار جمعه شب آسیب شناسی شده و قرار است بر اساس نتایج آن، دیدارهای پیش رو از حیث حضور تماشاگران مدیریت شود.
وی در عین حال تاکید دارد که دستورالعملهای مربوط به حضور تماشاگران در ورزشگاهها بایستی منسجمتر شود تا خدای ناکرده با شیوع دوباره و خیزش کرونا شاهد بسته شدن دوباره درب ورزشگاهها به روی آنها نباشیم.
فوتبال با تماشاگر جذاب میشود
احمد مددی با بیان اینکه حضور تماشاگران و بازگشت آنها به آزادی را به فال نیک میگیریم، گفت: فوتبال با تماشاگر جذابیت پیدا میکند و شکی نیست تماشاگر بر هیجان مسابقه فوتبال اضافه میکند و کمک میکند تا رقابت شور و نشاط بیشتری داشته باشد، اما این موضوع نباید با قیمت گزاف و به خطر افتادن سلامتی انسانها همراه شود.
باید تمهیداتی برای تماشاگران اندیشیده شود
وی ادامه داد: در این شرایط که کرونا هنوز سلامت افراد را به طور جدی تهدید میکند، انتظار میرود متولیان در مورد حضور تماشاگران در مجموعههای ورزشی مانند آزادی تمهیداتی بیاندیشند تا هم پروتکلها به صورت کامل رعایت شود و هم نظم و انضباط لازم در ورزشگاهها شکل بگیرد.
ما در آزادی مسئول مهیا کردن شرایط بازی هستیم
سرپرست مجموعه ورزشی آزادی در واکنش به این پرسش که «مسئولیت این موضوع بر عهده چه فرد و نهادی است و ورزشگاه آزادی و مدیریت آنچه نقشی در این زمینه دارند؟»، گفت: ما در مجموعه ورزشی آزادی موظف به آماده کردن زمین، انجام خط کشیها، گندزدایی و ضدعفونی اماکن قبل و بعد از مسابقات هستیم اما در عین حال همکاری موثری با مسئولان مربوطه در سازمان لیگ، یگان ویژه نیروی انتظامی، مجری بلیت فروشی الکترونیکی و باشگاهها داشتهایم.
مسئولیت تماشاگران با یگان ویژه است
وی در واکنش به اینکه «بی نظمی حضور تماشاگران در دیدار جمعه شب از باز شدن دربها و هجوم یکباره آنها شروع شد. مسئولیت برقراری نظم در این مرحله با چه نهادی بود؟» تصریح کرد: ما نیازمند همکاری و تعامل جدی تماشاگران در این شرایط خاص کرونایی هستیم. به طور کلی مسئولیت تامین امنیت مسابقه و تماشاگران در روز بازی با یگان محترم ویژه نیروی انتظامی است که انصافاً همچون گذشته آنها تلاش لازم را در این زمینه داشتند و به وظایف خویش عمل کردند و من هم از نزدیک شاهد زحمات آنها بودم اما همانگونه که عرض کردم مسئله اینجاست که خود تماشاگران بایستی همکاری لازم را در این شرایط سخت کرونایی داشته باشند.
تماشاگران استقلال روی صندلیهای خود ننشستند
مددی تصریح کرد: مجری بلیت فروشی الکترونیکی بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا و تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی اقدام به فروش بلیت کرد اما متاسفانه برخی تماشاگران به جای نشستن روی صندلی مختص به خود - بر اساس شماره - بدون رعایت شیوه نامههای بهداشتی در یک مکان تجمع کردند و به همین دلیل بخش زیادی از ورزشگاه خالی بود و همه تماشاگران در یک قسمت دیده میشدند.
باید فرهنگ سازی شود
وی در پاسخ به اینکه «نباید در این زمینه و برای مستقر شدن تماشاگران روی صندلی خود نظارتی صورت میگرفت؟»، گفت: این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد و همه مسئولان و متصدیان باید در آن دخیل باشند اما مسئله مهمتر این است که خود تماشاگران هم باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
مشکلات بازگشت تماشاگران به آزادی آسیب شناسی شده است
«به هر حال حضور تماشاگران در دیدار استقلال و نساجی با مشکلاتی همراه بود و همین مسئله نگرانیهایی بابت حضور آنها برای دیدار پرسپولیس با صنعت نفت ایجاد کرده است»، مددی در واکنش به این موضوع گفت: معضلات و مشکلات تماشاگران در دیدار جمعه شب توسط شورای تامین و ستاد برگزاری مسابقات که ما هم عضو آن هستیم آسیب شناسی، بحث و تبادل نظر شد. قرار است برای دیدار پرسپولیس بر اساس نتایج این آسیب شناسی عمل شود.
عدم شناسایی تماشاگران استقلال
وی در پاسخ به اینکه «موضوعات مورد بحث و توجه در این آسیب شناسی چه بود؟»، گفت: موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. موضوع بلیت فروشی هم مد نظر قرار داشت و اینکه تماشاگران از درب ورودی تا گیت به درستی شناسایی نشدند. مجری بلیت فروشی الکترونیکی متعهد شده برای دیدار پرسپولیس این موارد مدنظر باشد.
مسئولیت استفاده از ماسک با خودِ تماشاگران است نه ما
«قرار بر این بود تماشاگران با ماسک در ورزشگاه مستقر شوند اما این موضوع از طرف آنها به کل نادیده گرفته شد»، سرپرست مجموعه ورزشی آزادی در واکنش به این موضوع با تاکید دوباره بر اینکه نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد، گفت: مسئولیت استفاده از ماسک با خود تماشاگر است. قطعاً آن تماشاگر در مسیر حرکت به ورزشگاه ماسک به همراه داشته اما به محض ورود به ورزشگاه آن را برداشته است اما به هر حال همانطور که عرض کردم نیاز به فرهنگ سازی جدی در این زمینه داریم تا خدای ناکرده مشکلی از حیث ابتلا به بیماری کرونا برای تماشاگران عزیز به وجود نیاید.
سازمان لیگ تدابیر سختگیرانه تری برای تماشاگران داشته باشد
مددی با بیان اینکه اگر میخواهیم شاهد حضور مستمر تماشاگران در ورزشگاه باشیم باید تدابیر سختگیرانهتری در رابطه با حضور آنها در زمان شیوع ویروس کرونا اتخاذ شود، خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده ستاد برگزاری مسابقات یعنی سازمان لیگ بایستی ابلاغ لازم را به باشگاهها داشته باشد و موضوع از طریق فرهنگ سازی حضور هوادار در ورزشگاهها، توسط کانون هواداران به طرفداران تبیین و اعلام شود.
درب ورزشگاهها مجدد به روی تماشاگران بسته میشود اگر...
سرپرست مجموعه ورزشی آزادی گفت: اگر پروتکلهای مورد نظر توسط تماشاگران در دیدارهای فوتبال رعایت نشود، قطعاً با خیزش دوباره کرونا خیلی زود شاهد بسته شدن دوباره درب ورزشگاهها به سوی آنها خواهیم بود. بنابراین مسئولیت این موضوع فقط برعهده مسئولان برگزاری نیست و تماشاگران هم باید ضمن رعایت کامل پروتکلها و دستورالعملهای بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری لازم را داشته باشند.
تاکید بر یک همکاری چندجانبه
وی در پایان تاکید کرد: به اعتقاد بنده، همکاری موثر متولیان برگزاری لیگ از جمله سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، باشگاهها و کانون هواداران باشگاهها میتواند به رعایت دقیق شیوه نامههای بهداشتی برای مقابله با کرونا و ادامه و استمرار حضور تماشاگران در ورزشگاهها منجر گردد که قطعاً این اتفاق خوبی برای فوتبال کشور خواهد بود.
منبع: مهر
نظر شما