تحولات منطقه

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری براساس آیین نامه اصلاحی معاینه فنی از سال ۱۴۰۱ در کلانشهرهای در اولویت آلودگی خبر داد.

ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال آینده در کلانشهرها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، محمد مهدی میرزایی قمی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: معمولا وقتی وارد فصل سرد سال می شویم آلودگی هوا بیشتر می‌شود. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگی‌های تولیدی است. هرچقدر سرما شروع شود پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم، آلودگی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: منابع تولید کننده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت موثر در آلودگی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست توضیح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه وضعیت آلودگی را در کلانشهرها مشخص می کند. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هریک از این دوعامل در هریک از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

میرزایی قمی تاکید کرد: شهرهای ما متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی برخی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در برخی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط بدین صورت است و در برخی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گرد و غبار را داریم.

وی ادامه داد: بیشتر در شش ماه دوم سال و به خصوص سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در تولید آلاینده ها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک سوم از آلودگی ها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزلی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: معاینه فنی معاینه فنی نقشی اساسی دارد. محیط زیست درباره خودروهای صفر، مجوزهای زیست محیطی لازم را می دهد و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را درباره آنها اعمال می کند. از ال آینده استاندارد آلایندگی به یورو ۶ ارتقا می کند.

میرزایی قمی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، خودروها چهارسال پس از تولید باید برای معاینه فنی مراجعه کنند که این امر به پایش خودروها کمک می کند.

وی در ادامه گفت: آیین نامه جدید برای معاینه فنی برای سال ۱۴۰۱ نوشته شده که براساس آن تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح کلانشهرهایی که اولویت آلایندگی دارند، ممنوع است همچنین ورود خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های کاربراتوری به محدوده کاهش انتشار نیز ممنوع خواهد بود. پلیس راهور نیز باید در این بخش اعمال قانون کند و به ویژه باید از تردد موتورهای کاربراتوری از سال ۱۴۰۱ جلوگیری شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: در برخی نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می شود اما پنج نیروگاه اصلی در شهرهای بزرگ پلمب شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت سوزی صادر نکرده است و نمی‌کند. وضعیت آلودگی و سلامت مردم برای ما مهم است و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم.

میرزایی قمی گفت: در قانون هوای پاک ۳۴ ماده در ۲۵ محور اصلی داریم و حدود ۲۱ دستگاه اجرایی در این باره تکلیف دارند اما ۱۱ دستگاه اصلی احصا شدند که تکالیف اصلی را در این باره دارند. ۱۷۰ تکلیف در این بخش داریم که ۱۲۰ تکلیف مربوط به این ۱۱ دستگاه است.

وی ادامه داد: باید نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق بیفتد. آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی نسبت به وسایل مشابه، ۴ تا۵ برابر است. وزارت کشور در این بخش وظیفه دارد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهد. همچنین اسقاط وسایل نقلیه فرسوده را داریم اما متاسفانه این بحث در کشور معطل مانده است و این بخش در دوره ای با واردات خودرو گره خورده بود. از سال ۹۸ که واردات ممنوع شد این اتفاق معطل شد اما یک قانون دیگر داشتیم که خودروسازان داخلی را موظف به اسقاط خودرو کرده بود. پیگیر اصلاح این قانون بودیم و در انتهای دولت یازدهم مصوب کردیم و اما وزیر صمت دولت دوازدهم اعلام کرد که این مصوبه علیه خودروسازان داخلی است و در حال حاضر هیچ اسقاطی نداریم.

به گزارش روابط عمومی برنامه در انتهای الوند، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹،   ۲۱ هزار و ۶۸۰ تن را به دلیل آلودگی هوا از دست دادیم که رقم قابل توجهی است. چطور برای کرونا ستاد ملی تشکیل دادیم و همه برای حل مسئله متحد شدند باید به همین نحوه درباره آلودگی هوا ستاد ملی داشته باشیم و درغیراینصورت اتفاق مثبتی نمی افتد. در سال ۱۳۹۹ هزینه آسایش از دست رفته ۳۰ میلیارد دلار بوده است. خسارت آلودگی بر سلامت مردم نیز بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است. از این رو باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم و تا زمانی که بودجه نگذاریم و پیگیری نکنیم، مسئله حل نمی شود.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.