به گزارش قدس آنلاین، استفاده غیر استاندارد از شماره تماس افراد باعث شده، قبضهای چند ۱۰۰ میلیون تومانی روی دست کاربران بماند. نوع اپراتور نیز فرقی ندارد، این ترفند کلاهبرداری از چند سال قبل در کل جهان آغاز شده و مربوط به ایران نیست.
کلاهبرداری از این طریق به این شکل انجام میشود که افراد یا شرکتهایی با شماره افراد تماس میگیرند و پس از تماس از سوی مخاطب، تماس را به سمتی که میخواهند هدایت میکنند و از این طریق هزینه گزافی برای مشترکان تلفن رقم میزنند.
«محمد امامی» مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات در اینباره گفت: این موضوعی است که سازمان تنظیم مقررات به عنوان رگولاتور بخش فناوری، نمیتواند اقدامی جدی درباره آن انجام دهد، زیرا این یک مشکل جهانی است.
وی افزود: نخستین گام این بود که اپراتورهای سیار، سامانهای برای شناسایی این شمارهها ایجاد کردند تا آنها را مسدود کنند، ضمن اینکه تشکلهایی در سطح جهان به وجود آمده است تا این شمارهها را شناسایی کرده و آنها را با دیگر کشورها در میان بگذارند.
امامی خاطرنشانکرد: سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواسته تا این سازوکار را ایجاد کنند، ما مانند دیگر کشورها فقط دریافتکننده این تماسها هستیم و تماسگیرندگان در کشورهای دیگر مستقر هستند.
در همین پیوند، سخنگوی مخابرات تاکید کرد: این کار خلاف قانون در یک سال گذشته با شدت بیشتری قربانی گرفته است.
«محمدرضا بیدخام» مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران افزود: به دلیل اینکه در یک سال گذشته این تماسها شدت گرفتهاند و قبضهایی با رقم بالا روی دست مشترکان مخابرات گذاشتهاند، مراجع امنیتی و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز درصدد شناسایی این افراد و معرفی آنان برای برخورد قانونی هستند.
وی درباره اینکه کلاهبرداری بیشتر از سوی افراد انجام میشود یا شرکتها، گفت: انجام این کار از هر ۲ طریق امکانپذیر است. توصیه ما به مخاطبان این است که با هیچ شماره بینالمللی که از شبکههای ماهوارهای اعلام میشود، تماس نگیرند. ضمن اینکه تماس از دست رفته از شمارههای خارج از کشور تماس نگیرند، زیرا تماس آنها از روشهای غیر استاندارد رهیابی و از آن سواستفاده میشود.
بیدخام توضیحداد: این تماسها محدود به خطوط ثابت نیست، گاهی از طریق تلفن همراه و پیامرسانهای نیز با افراد تماس گرفته میشود و همین شیوه کلاهبرداری آنجا نیز انجام میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه به واسطه این کلاهبرداریها یک قبض ۳۰۰ میلیونی نیز برای یک مشترک مخابرات صادر شده، گفت: بهترین پیشنهادی که میتوانیم برای مشترکان مخابرات داشته باشیم این است که اگر ضرورت تماس با خارج از کشور را ندارد، از طریق «مخابرات من» صفر دوم خط خود را مسدود کنند تا تماسی از این طریق گرفته نشود.
منبع: ایرنا
انتهای خبر/
نظر شما