تحولات لبنان و فلسطین

معاون وزیر علوم با بیان اینکه سهم دانشگاه‌ها در تولید ناخالص ملی ناچیز است گفت: شاهد کاهش سهم فناوری از تولید ناخالص ملی هستیم.

سهم دانشگاه‌ها در تولید ناخالص ملی ناچیز است/ شاهد کاهش سهم فناوری از تولید ناخالص ملی هستیم

به‌گزارش قدس آنلاین، علی خیرالدین امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان مرکزی که در دانشگاه اراک برگزار شد اظهار داشت: در سال ۲۰۱۱ ایران به لحاظ تولید فناوری، تبدیل علم به ثروت و تجاری‌سازی در جهان رتبه ۹۵ را داشته است و امروز به رتبه ۷۱ در جهان رسیده است که این آمارها بیانگر عدام توانایی در بهره‌وری مطلوب از علم و دانش موجود در کشور است.

وی افزود: درحال حاضر ۸۰۰ هزار دانشجوی مقطع دکترا و سه میلیون دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل در کشور هستند و در ایران از هر ۱۷۰ هزار مقاله یک نوآوری ارزشمند خلق می‌شود، این درحالی است که در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ارزشمند خلق می‌شود.

خیرالدین بیان کرد: در اجرای مباحث همسان‌سازی که اقدامی صحیح است، اکثر دانشگاه‌های ما با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند و نخستین قربانی هم بخش پژوهش و فناوری است.

وی ادامه داد: امسال کل بودجه دانشگاهی کشور دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که ۰.۷ درصد از این بودجه برای آموزش عالی است که این موضوع بیانگر تاکید بر تغییر نوع نگرش بوده و خلق ثروت در دانشگاه‌ها مسئله‌ای ضروری ‌است که اگر محقق نشود دانشگاه‌ها با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شوند و کار آنها در انتها به انزوا و عدم پیشروی امور ختم می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: هر سال شاهد کاهش سهم فناوری از تولید ناخالص ملی هستیم و این رقم ۳ درصد پیش‌بینی شده بود که به ۰.۴۳ درصد کاهش یافته که بیانگر سهم ناچیز دانشگاه‌ها در تولید ناخالص ملی بوده و رویکرد نسل اول دانشگاه‌ها آموزش‌محوری بود که پرورش دانشجویان و مدیران آینده‌ساز اصلی‌ترین وظیفه آنها است.

وی تصریح کرد: نسل دوم دانشگاه‌ها پژوهشگر و نسل سوم دانشگاه‌های کارآفرین هستند، نسل چهارم دانشگاه‌ها هم ضمن پرهیزاز فعالیت جزیره‌ای باید بدانند که در قبال جامعه مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: با توجه به اینکه نقطه ایده آل تحقیقات بنیادی ۲۵ درصد است فراتر از حد ایده‌آل قرار داریم زیرا در این حوزه ۶۴ درصد مقالات تحقیقاتی را داریم که این مسئله بیانگر این است که تحقیقات کاربردی نیستند.

خیرالدین تصریح کرد: در بخش فناوری متاسفانه اقدامات عملی انجام نشده است و از آنجا که اراک شهری صنعتی و علمی است ایجاد موزه فناوری در آن جزو ضروریات است

وی بیان کرد: اهدافی اعم از تجاری‌سازی دانش و علم، بسترسازی برای نخبگان و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری به دنبال ایجاد معاونت علمی و فناوری در وزارتخانه درنظر گرفته شده و برنامه‌های فراوانی هم در این راستا پیش‌بینی شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در راستای بهره‌وری از علم و دانش و ایجاد فناوری، شکل‌گیری زیست بوم فناوری و مراکز نوآوری و رشد در استان و ایجاد حداقل یک مرکز رشد در هر شهرستان و همین طور حرکت دانشگاه‌ها به‌سمت ایجاد پردیس‌ فناوری لازم است.

خیرالدین عنوان کرد: در حال حاضر مراکز رشد فعال در سطح کشور ۲۲۳ مرکز است و ۴۹ پارک علم و فناوری هم در سطح کشور داریم.

وی افزود: کاهش متقاضیان پذیرش در پارک‌ها متاسفانه با کوتاهی در عرصه فناوری رخ داده که این مهم بیانگرعملکرد ناموفق در کارآفرینی است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تعامل بین پارک و دانشگاه باید افزایش یابد و توجه به کارآفرینی و ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی از امور مهمی است که باید در استان مدنظر قرار گیرد.

خیرالدین بیان کرد: کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها از امور مهم است که باید مورد توجه باشد، بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران نیز باید مد نظر باشد و با ایجاد سامانه جدید، مسائل و مشکلات شهرها و مناطق احصا و شناسایی شود تا از این طریق به کاربردی پایان نامه‌ها دست یابیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.