اکرم صلاحی بجستانی که ۱۵ سالی است در زمینه گیاهان دارویی مشغول به فعالیت است، میافزاید: من پس از ورود به محیط کار و کسب تجربه در این زمینه، دورههای آموزشی را زیر نظر اتحادیه گذراندم و سپس به طور مستقل و جدیتر وارد این حرفه شدم.
۲۵۰ محصول خانگی
او که درحال حاضر ۲۵۰ نوع محصول خانگی شامل عرقیات، روغنها، دمنوشها و.... را انجام میدهد، بیان میکند: برخی محصولات گیاهی را از روستاها خریداری کرده و پس از بستهبندی به فروش میرسانیم. برخی از محصولات را هم به طور مستقیم خودمان تولید میکنیم.
وی تصریح میکند: مواد اولیه شامل گیاهان و برخی محصولات باغی است که باید آنها را تهیه و تبدیل به محصولات دیگر کنیم. به طورمثال برای عرقیات باید مواد اولیه را در فصل مناسب از روستا خریداری و آن را تبدیل به عرقیات کرد.
اشتغالزایی برای ۱۵ نفر
او درباره موفقیتش در این مسیر میگوید: دقت در انتخاب محصولات خوب و باکیفیت و ارائه آن به صورت تمیز و رعایت نکات بهداشتی سبب رونق کارمان شده است و درحال حاضر این کار به طور مستقیم وغیرمستقیم برای ۱۵ نفر اشتغالزایی کرده است.
او بزرگترین مشکل بر سر راه تولیدشان را کمبود نقدینگی برای گسترش کار اعلام و اظهار میکند: سرمایه درگردش ما بسیار پایین است و بحث شیوع بیماری کرونا هم مزید برعلت و موجب شد در راه تولید چالشهای فراوانی داشته باشیم. اگرچه در نمایشگاههای فصلی که پیش از بیماری کرونا برگزار میشد، فرصتهای خوبی بود و محصولاتمان را به صورت حضوری عرضه میکردیم، اما پس از شیوع بیماری کرونا بیشتر مشاغلی که حضوری بودند به غیرحضوری تبدیل شدند و مشکلات فراوانی برای همه مشاغل ایجاد شد که ما هم از آن مستثنا نبودیم.
تهدیدها و فرصتها
این بانوی کارآفرین تأکید میکند: این شرایط فرصت خوبی برای آشنایی با کسبوکار مجازی برایمان بهوجود آورد و درحال حاضر فروش محصولات را به صورت مجازی انجام میدهیم. این درحالی است که مشتریهای ما در ابتدا از مشهد بودند اما درحال حاضر از همه شهرهای ایران مشتری داریم.
سرگروه گیاهان دارویی بازار ارغوان خاطرنشان میکند: مشکلات دیگری که وجود دارد تعلق نگرفتن وام با سودهای پایین است و تمام بانکها با سود ۱۸درصد وام میدهند و این درحالی است که اگر تولیدکننده در ماه توان اقساط با سود ۱۸درصد را نداشته باشد، بهطور قطع به سمت گرفتن وام نخواهد رفت.
او توضیح میدهد: از آنجایی که هنوز برند ما ثبت نشده است در بحث صادرات ورود نکردهایم، چراکه صادرات معیارها و استانداردهایی دارد که در ابتدا محصولات باید این استانداردها را دارا باشند و سپس برای صادرات اقدام شود. در حال حاضر برای کسب این استانداردها اقدام کردهایم.
افزایش چهار برابری قیمتها
این بانوی کارآفرین تأکید میکند: با توجه به تحریمها در دو سال اخیر محصولات با اینکه تولیدات داخلی هستند، سه تا چهار برابر افزایش قیمت داشتهاند و من هر بار که محصولی خریداری میکنم، نسبت به خرید گذشته با افزایش قیمت مواجهام و متأسفانه این عدم ثبات در بازار برای ادامه مسیر تولیدکننده مشکل ایجاد کرده است.
وی در پایان خاطرنشان میکند: باید قدرت خرید مصرفکننده را هم در نظر گرفت تا بتوان بازار فروش را حفظ کرد و این کار در صورت عدم حمایت دولت برای تولیدکننده میسر نیست.
نظر شما