عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از کالاهای اساسی در صورتی که با سیاست درستی اجرا نشود باعث انتظارات تورمی در جامعه خواهد شد که بیشتر از همه به ضرر اقشار محروم خواهد بود.

 حذف ارز ۴۲۰۰تومانی باعث ایجاد انتظارات تورمی خواهد شد /دولت به جای وجه نقد ، کالا در کارت های مردم شارژ کند

احمدتوکلی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: با اصل موضوع ارز۴۲۰۰تومانی از همان ابتدا مخالف بودم .
وی تصریح کرد: رویه فعلی اختصاص ارز یارانه ای به کالای های اساسی  اگرچه تا حدودی قیمت ها را پایین نگه می دارد  اما در حقیقت مخالف با عدالت است و هدفمند نمی باشد زیرا منافع حاصل از آن بیشتر از آنکه متوجه قشر محروم جامعه باشد نصیب طبقه مرفه و ثروتمند می گردد اما برای حذف آن نیز باید سیاست درستی گرفته شود تا قشرمحروم جامعه اسیر تبعات آن نشوند.
وی با بیان اینکه حذف  این ارز در شرایط فعلی  در صورتی که با سیاست درستی  انجام نشود باعث انتظارات تورمی می گردد که به طور طبیعی سطح عمومی قیمت ها را بالا خواهد برد، افزود: برای حذف این ارز ابتدا دولت باید به فکر سیاست  تثبیت بازار ارز  باشد  زیرا وقتی ارز ۳۰هزار تومانی در کشور پذیرفته شود و تک نرخی بودن برای حذف رانت اجرا شود بازار نرخ ارز را تعیین می کند  و اگرسیاست درستی در نظر گرفته نشود بازار ارز  با شیب صعودی رشد پیدا خواهد کرد و  دیری نخواهد پایید که ارز۵۰ هزار تومانی نیز در کشورتجربه خواهد شد و اگر چنین فاجعه ای رخ دهد چرخه تولید به طور کلی فلج خواهد شد و تورم روند صعوی و فزاینده به خود خواهد گرفت.
توکلی  با اشاره به اینکه از این رو باید مشخص شود که نرخ یکسان ارز را از این پس بازار تعیین می‌کند یا دولت،افزود:  یکی دیگر از سیاست های تثبیت بازار ارز در کشور باید این باشد که هر نوع معامله ارزی در خارج از شبکه اصلی غیرقانونی  تلقی شده و مجازات سختی برای آن در نظر گرفته شود. همچنین  همه صادرکنندگان ملزم به برگشت  کل ارز حاصل از صادرات  خود به کشور باشند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  بیان داشت: از طرفی اگر دولت بنای برحذف ارز۴۲۰۰  تومانی به کالاهای اساسی را دارد باید ابتدا در کارت های یارانه مردم به  جای وجه نقد به اندازه نیاز استاندارد  ماهانه آنها  کالای اساسی  شارژ کند و برای مواردی نظیر نیاز های دارویی و آموزشی نیز اقدام جدی انجام دهد و سپس نسبت به حذف ارز۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی اقدام نماید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.