کارشناس اقتصاد راهبردی گفت: تصمیم برای حذف ارز 4200تومانی تصمیم بین بد و بدتر است و دولت از تبعات اجتماعی حذف ارز ترجیحی غافل است.

غفلت دولت از تبعات اجتماعی حذف ارز ترجیحی/ رفع کسری بودجه دولت نباید به کسری بودجه خانوارها بیانجامد

 رضا طلبی - به گزارش قدس آنلاین، ارسلان ظاهری بیرگانی در نشست مجازی بررسی اثرات حذف ارز ترجیحی گفت: تصمیم برای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی تصمیم بین بد و بدتر است و دولت از تبعات اجتماعی حذف ارز ترجیحی غافل است.
وی با بیان اینکه دولت باید هدف خود از حذف ارز ترجیحی را به طور شفاف بیان کند ، اظهار داشت: اگر دولت به اندازه کافی ارز در اختیار ندارد و با حذف ارز ترجیحی به دنبال کسری ارزی خود است، به طور یقین این موضوع باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای مردم خواهد شد.
کارشناس اقتصاد راهبردی افزود: اگر دولت نیز ادعا دارد که اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی فساد انگیز است باید به این موضوع توجه داشته باشد که  پس از این اقدام قیمت کالایی نظیر روغن ۳برابر و مرغ ۲.۵ برابر افزایش پیدا خواهد کرد از این رو  با حذف ارز از این کالاها یک خانواده چهار نفری باید حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان برای تامین کالاهای اساسی خود بیشتر هزینه کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که  دولت ، پس از حذف ارز ترجیحی قرار است به  دهک های مورد نظر هر نفر ۱۰۰هزار تومان یارانه بیشتر پرداخت کند که با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می رسیم که یک خانواده چهار نفره برای تامین کالاهای اساسی خود با کسری ۸۰۰هزار تومانی مواجه خواهد شد.  
ظاهری گفت:  دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱نیز مواردی از جمله اینکه نرخ ارز مبنای گمرک را از ۴۲۰۰ تومان به نرخ نزدیک ای تی اس افزایش داده است یا در جای دیگر این لایحه، دلارهای حاصل از فروش نفت را به قیمت ۲۳هزار تومانی به بانک مرکزی به فروش برساند را لحاظ کرده است که مشخص نیست ایا آثار پایه پولی آنها را نیز در نظرگرفته است یا خیر.
وی با بیان اینکه دولت در طول ۴ماه گذشته فروش نفت خوبی داشته و از این مسیر ارز مناسبی تامین کرده است، تصریح کرد: برخلاف برخی ادعاها، رشد نقدینگی نیز در سطح جامعه در طول چندماه گذشته نیز مهار نشده و ادعای دولت مبنی بر عدم "چاپ پول" کافی نیست چرا که به موازات "خلق اعتبار" بانک‌ها متوقف نشده و نقدینگی همچنان رشد بالایی دارد.
ظاهری ادامه داد: دولت که به فکر جراحی اقتصادی مشابه سال ۱۳۸۹ است باید به این مساله توجه داشته باشد که اولا تورم سال ۱۴۰۰با تورم سال ۱۳۸۹ و قدرت خرید مردم قابل مقایسه نیست به طوری که مردم در سال ۸۹ با یارانه ۴۵ هزار تومانی از این قدرت برخوردار بودند که چهارده کیلو مرغ  خریداری کنند اکنون این قدرت خرید به کمتر از ۲کیلو رسیده است.
 وی با بیان اینکه ارز۴۲۰۰تومانی سال ۹۷ با ارز ۴۲۰۰ تومانی سال ۱۴۰۰تفاوت زیادی دارد  و حذف ان  پتانسیل ایجاد نا آرامی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، افزود: این گفته میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، که ادعا کرده است «حذف ارز ترجیحی تنها ۷.۶ درصد تورم ایجاد خواهد کرد» یک  غفلت راهبردی است و بی‌توجهی به آن می‌تواند آثار سوئی بر نرخ ارز آزاد، ثبات اقتصاد کلان و معیشت مردم داشته باشد و مشابه این غفلت در ابان ۱۳۹۸ نیز رخ داد و افسار بازار ارز را طبق اعتراف مدیر بانک مرکزی وقت از دست سیاست‌گذار پولی خارج کرد.
ظاهری ادامه داد:  همچنین آقای میرکاظمی عنوان کرده است «اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد چرا که به‌اندازه کافی منابع ارزی در اختیار نداریم» این مسئله نیز یک غفلت بزرگ است زیرا کشور در زمان مذاکرات هسته ای قرار دارد و  وقتی  یک مسئول بلند مرتبه عنوان می کند که ارز به اندازه کافی نداریم یعنی در زمان مذاکرات هسته‌ای به طرف آمریکایی سیگنال ضعف می‌فرستند  این در حالی است که  امریکایی ها طی ماه های اخیر رفت و آمدهای زیادی به امارات داشته اند  تا در صورت کوچکترین ناآرامی ناشی از  بازار ارز بر جو این ناآرامی‌ها جولان دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.